Prøvekjørt: Mektig V8 diesel i fornyet Range Rover

I forbindelse med lanseringen av Range Rovers 2007-modell har bilen fått noe i nærheten av en ansiktsløftning. Viktigere er det imidlertid at den har fått motoren den manglet: En 640 newtonmeters V8-diesel.

Vis mer

Prøvekjørt: Mektig V8 diesel i fornyet Range Rover

  1. Bilder av tøffe tak med Range Rover 2007!


BARCELONA (DinSide Motor): Range Rover er noe for seg selv. Det er en av de få bilmodellene som har beholdt en unik status og egenart gjennom svært mange år, på tvers av skiftende moter, samtidig som den er blitt jevnlig oppdatert og fortsatt fremstår som aktuell - ja faktisk ledende i sin klasse. Porsche 911 - i en helt annen kategori - er av de svært få andre biler som har fått til det samme. 2007-modellen bekrefter og forsterker Range Rovers aktualitet - med den tidløse designen hvis linjer kan spores tilbake til den første generasjonen fra 1970.

Den riktige motoren

Vis mer


Ved lanseringen av dagens generasjon Range Rover i 2002 ble vi betatt av den klasse og luksus "New Range Rover" utstrålte, men også av terrengegenskapene. Vi mente derimot at diesel-rekkesekseren, forøvrig et meget kompetent BMW-aggregat, var i snaueste laget. Vi var derfor meget spent på den nye V8-motoren utviklet for Fords PAG (Premier Automotive Group), som gjør sin debut nettopp i Range Rover 2007. Vi ble ikke skuffet. Dette er utvilsomt motoren denne bilen trenger; kjøreopplevelsen både på vei og i terreng ble svært vellykket. Ikke misforstå: Bilen får langt fra noen sportsbil-ytelser, men den får krefter nok i alle situasjoner. Det er ingen selvfølge når vi snakker om en svær terrengbil som veier minst 2,7 tonn. Hadde man nøyd seg med å bytte ut BMW-rekkesekseren med Ford/PSA-V6en som sitter i Discovery og Range Rover sport, ville nok skuffelsen ha vært et faktum.

Vis mer


Kraftfull V8 biturbo

Vis mer

Motoren som greier dette er altså en nyutviklet sak som bygger på erfaringene med 2,7 biturbo-V6-motoren (L320) som er nevnt ovenfor. Nykommeren (L322) har altså åtte sylindre i rettvinklet V. To turboer hjelper til med å få kraft og fylde i store deler av registeret. 272 hestekrefter utvikles ved 4.000 omdreininger mens et solid dreiemoment på 640 newtonmeter er tilgjengelig fra 2.000 til 2.500 omdreininger.

400 av disse trekker bilen fremover allerede ved 1.250 omdreininger i minuttet. I kombinasjon med den gode sekstrinns girkassen fra ZF gir dette mer enn akseptable ytelser på veien: Toppfarten er elektronisk begrenset til 200 kilometer i timen (Den ville uansett ikke greid stort mer), og 0 til 100 går unna på 9,2 sekunder hvilket er imponerende - det forekommer nødvendigvis en merkbar forsinkelse før det i det hele tatt blir noe særlig bevegelse etter at gassen er trykket inn, men så drar det meget friskt, og ingen vil savne rekkesekseren fra forgjengeren (0 til 100 på 13,6 sekunder).

Komfortcruiser

Vis mer


På veien innbyr denne gedigne luksusbilen til en avslappet kjørestil. Luftfjæringen takler ujevnheter elegant mens lang fjæringsvei, høytliggende tyngdepunkt og 2,7 tonn masse å dra på legger en demper på sportslige ambisjoner. Bilen lar seg allikevel håndtere overraskende kjapt i svingene med litt tilvenning og med automatgiret i sport-modus. Komfort er allikevel denne bilens styrke - og den er blitt vesentlig mer stillegående. Motoren er imponerende stille - den høres egentlig kun når man akselererer, og støydempingen generelt er på høyde med bilens luksus-status. Ifølge Land Rover selv er motoren 75% mer stillegående enn den den erstatter. Klisjeen Gentleman-klubb ligger nå farlig nær... På motorveier i utlandet er fremdriften i høye hastigheter intet problem, snarere tvert imot.

Terrengkonge med femtrinns TR

Vis mer


Vi kjørte testbilen - en Range Rover TDV8 Vogue - faktisk mer Off Road enn på vei, og fikk klart for oss hva som gjør Range Rover unik. Luksuriøs komfort på vei, nå kombinert med inspirerende dieselkrefter, kombineres med ekte terrengegenskaper. Dette er ikke bare en luksus-SUV men også en ekte terrengbil. Terrengløypa vi kjørte i bød på spennende utfordringer hvorav en del hvor et kamera montert på panseret eller på siden for å overvåke bakhjulets plassering, viste seg meget nyttig. Uansett forhold: Range'n karret seg frem, opp, ned, gjennom og over. Luftfjæringen med mulighet for ekstra høy bakkeklaring, lavgirserie og elektronisk styrte differensialer (e-differentials), hjalp til sammen med det såkalte Terrain Response-systemet (TR) som nå har fem innstillinger (vanlig, glatt, sand, gjørme/spor, steinete terreng), mot tre tidligere. De forskjellige systemene kombinerer den nødvendige elektronikken for å optimisere fremkommeligheten i alle situasjoner.

Enda mer premium-følelse

Vis mer


Som nevnt er 2007-modellen en relativt betydelig oppgradering i forhold til forrige års modell som hadde endret seg lite siden 2002. Det er særlig interiøret som har gjennomgått endringer. Dashbordet og instrumentene er fornyet, og setene er nye. Disse har nå muligheten for ventilasjon/avkjøling i tillegg til oppvarming som er standard. Klimaanlegget er blitt mer effektivt og mer stillegående og en mengde detaljer i interiøret er blitt forbedret - dashbordet er helt nytt, især av sikkerhetshensyn. En interessant detalj er en innretning som forhindrer at man ved en feiltakelse fyller bensin på dieseltanken - noe som kan bli en svært dyr "fornøyelse". Sensorer merker om man introduserer et smalere påfyllingsrør, og sperrer inntaket. Sperren dukker opp inne i tankåpningen, og er gulfarget med "diesel" i svart skrift. Så får man den påminnelsen når man kikker inn i åpningen for å sjekke hva som er galt.

Vis mer


Dobbelt hanskerom, girspak på sjåførsiden samt elektronisk, plassparende parkeringsbrems er også nytt av året. Treverk og aluminium-finish har fått større utbredelse. Laminerte sidevinduer bidrar sammen med andre grep til merkbart å redusere støynivået i kabinen. Helheten er modernisert og forbedret, men stilen, klassen og den rolige, ubesværte luksusfølelsen er fortsatt der og bidrar til å gjøre Range Rover til noe nesten like unikt idag som det var i 1970.

Prisen for prøvekjørt Range Rover TDV8 3,6 biturbo vil i Norge ligge på fra cirka 1,3 millioner kroner. Den kommer hit til landet i oktober.

  • Store bilder av Range i terrenget.
  • Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder