Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Mazda 3 - en glad bil

Våre første kjøreturer i Mazda 3 "Mk II" ga oss mer enn antydninger om at nye VW Golf har fått en sterk og seriøs konkurrent.

LISBOA (DinSide Motor): Etterfølgeren etter Mazda 323, første generasjon Mazda 3 (som i mange markeder heter Axela) viker nå plassen for en ny generasjon etter å ha blitt solgt i cirka to millioner eksemplarer, hvorav en snau halv million i Europa. (Totalt har Mazda 323 og Mazda 3 blitt produsert i tilsammen 10 millioner eksemplarer). Av de europeiske markedene har Russland vært det største, med Tyskland og Storbritannia på de neste to plassene. Men her i landet har bilen ført en relativt diskret karrière, noe som blant annet har å gjøre med at den ble lansert på et tidspunkt da det foregikk et skifte i importørorganisasjonen. I tillegg var ikke de mest attraktive motorene med fra start.

Urettferdig lite utbredt

Uansett: Av den ene eller den andre grunn har ikke Mazda 3 vært blant modellene som har blitt vurdert av en stor andel av kundene i kompaktklassen, noe som har vært urettferdig, for - rent bortsett fra at merket er kjent for en svært høy grad av driftssikkerhet - bilen hadde svært mange gode egenskaper, særlig etter ansiktsløftningen og introduksjonen av ny dieselmotor i 2006. Vi har nå kunnet konstatere at flere av disse egenskapene er videreført og forbedret i nye generasjon Mazda 3.

Mazda i medvind

Den nye generasjonen introduseres på et heldigere tidspunkt - paradoksalt nok, når man tenker på den økonomiske turbulens som omgir oss. Men Mazda gjør det for tiden relativt sett bra her i landet; hittil i år er markedsandelen for et år på 4,6% mot 3,3% for et år siden, og merket har klatret til en 8. plass på registreringsstatistikken. Importøren har nå en stabil organisasjon og som vi skal se, bilen utstyres med attraktive motoriseringer. Prisene er også relativt hyggelige; den starter på 216.500 kroner uten å være undermotorisert eller ribbet for utstyr, og en godt motorisert og utstyrt versjon koster i overkant av 240.000.

Smilende atlet

Blide fjes under Portugals sol... Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi fikk stifte bekjentskap med Mazdas nye Golf-konkurrent på varierte veier langs Portugals atlanterhavskyst. Der bilene sto linjet opp på parkeringsplassen fikk vi inntrykk av å bli møtt med en lang rekke smilende fjes, altså et hyggelig førsteinntrykk. Ved nærmere ettersyn ble det gode inntrykket bekreftet. Vi hadde jo sett Mazda 3 før, både på bilder og på utstilling, men det er noe annet å se den ute i "det virkelige liv".

Mazda beskriver selv bilens utseende som atletisk og sporty, og den beskrivelsen er vi enige i. Sedanversjonen er mer elegant og dynamisk i linjene mens den mer sammenkrøpne og muskuløse fremtoningen til femdørskombi-varianten formelig strutter av kraft og energi. Mye av det eksperimentelle formspråket som har kjennetegnet en rekke spektakulære Mazda-konseptbiler de siste årene, finnes igjen i nye Mazda 3. Og den både blidt og glupsk utseende fronten bidrar til å gi nye Mazda 3 dens uttrykksfulle og markante personlighet.

Veldesignet interiør

Oversiktlig og ergonomisk førermiljø Foto: Knut Moberg Vis mer


Interiørdesignen er særegen med dype instrumentklokker litt à la Alfa Romeo, og en buet midtkonsoll som strekker seg opp i et midtstilt digitalt display. Materialvalg og kvalitetsinntrykk er på fremmarsj og helheten er både oversiktlig og ergonomisk. Mazda fortalte oss under pressekonferansen at de hadde studert nøye hvordan hver kommando og bryter bør være plassert, og i dette tilfellet fant vi faktisk at skrytet hadde rot i virkeligheten. Lettbetjent er stikkordet og det gir solide plusspoeng i en tid hvor føreromgivelsene blir stadig mer komplekse i alle biler. Vi henviser for øvrig til interiørbildene.

Tilfredsstillende plassforhold

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Mazda
Foto: Mazda
Foto: Mazda
Foto: Mazda

Mazda 3 er, som sin forgjenger, en av de største bilene i kompaktsegmentet. Kombien er 446 centimeter lang (20 centimeter lenger enn en Golf) og sedanen er like lang som BMW 3-serie: 458 centimeter. Når det gjelder bredde og høyde ligger bilen nærmere klassestandarden. Resultatet er at man foran opplever bilen som en normalt romslig kompaktbil, mens bakseteplassen er relativt generøs. Dette gjelder også klaring over hodet som er grei også for personer som er 190 centimeter høye. Når det gjelder bagasjeplass er den riktig god i sedanversjonen mens kombien ("hatchback") snaut nok ligger på klassestandarden. Undertegnede opplevde at nederste del av midtkonsollen - som på forgjengeren - tidvis var til sjenanse for høyrebenet, særlig i krappe venstresvinger. Det virker ikke som om dette er noe problem for de fleste, men en centimeter mer klaring mot høyre kunne vært en fordel.


Så var det å se på motorene.

Bensin: Fin innstegsmotor

På bensinsiden starter man med en 1,6-liter med 105 hestekrefter. Den trenger 0,63 liter per mil. Det er 0,06 liter mindre enn forgjengeren, og CO2-utslippet for denne motoren ligger på 149 gram. Dette er faktisk motoren den norske Mazda-organisasjonen forventer skal selge best her i landet, og vi prøvekjørte den første testdagen. Til innstegsmotor å være fant vi den riktig så tilfredsstillende; selvsagt har den ikke en dieselmotors forbikjøringskapasitet men vi opplevde den som myk i gangen, disponibel nok i registrene og tilstrekkelig sterk og sprek til vanlig bruk. Faktisk kunne vi ha ønsket et sjette gir for norsk motorveikjøring der den relativt kortstegede kassen nærmer seg 3.000 omdreininger i 100 kilometer i timen. Uansett: En toppfart på 188 km/t og 0 til 100 på 12,2 sekunder er så absolutt tall som lar seg høre i denne klassen. Få norske bilførere trenger egentlig noe sprekere.

Automatgir

Foto: Knut Moberg Vis mer


En 2,0-liter med 150 hester er også tilgjengelig, kombinert med en automatisk femtrinnskasse. Vi prøvekjørte denne, og satte pris på den myke gangen og disponibiliteten. Derimot savnet vi krefter, og mistenker automatkassen for å spise opp en hel del av dem. Automaten var for øvrig av typen som gjør en god jobb og ikke går av veien for å bruke turtall men er ikke noe for den som ønsker å kjøre litt aktivt. Denne versjonen bruker 0,76 liter per mil og slipper ut 175 gram CO2, tall som ikke imponerer veldig for en ny bil i dag. Men Mazda 3 kommer med en ny variant av denne motoren med drivstoffbesparende stopp/start-teknologi og dermed lavere forbruk og utslipp. Denne motoren er for øvrig utstyrt med en katalysator som benytter nanoteknologi, noe som ifølge Mazda er en verdenspremière. Fordelen med en slik katalysator er at man reduserer avhengigheten av dyre og sjeldne edelmetaller.

Diesel: Ingen mellomting

Mest interessant her i Norge blir nok den minste dieselmotoren på 1,6 liter med 109 hestekrefter og 240 newtonmeter. Dette er en velkjent motor som etter hvert sitter i et utall andre biler fra en rekke produsenter. I nye Mazda 3 oppgis blandet forbruk til 0,45 liter, med et tilhørende CO2-utslipp på 119 gram.

En 2,2-liter med enten 150 eller 185 hestekrefter finnes også. Disse slipper ut henholdsvis 144 og 149 gram CO2. Kun sistnevnte tas inn i Norge og utgjør interessant nok det sportslige alternativet - mens vi venter på den fyrrige MPS, som vi hittil bare har sett på utstillingen i Genève.

Miljødiskret

Mazda har ikke valgt å benytte anledningen til å fremstå med en mer markant miljøriktig profil, noe som kan virke litt overraskende tatt i betraktning den tunge trenden i bransjen generelt. Når det er sagt, posisjonerer den interessante 1.6-dieselvarianten seg bra i så måte; forholdet mellom CO2-utslippet på 119 gram per kilometer og ytelsene, er av det desidert beste på markedet. Mazda 3 har også en meget aerodynamisk profil og, som nevnt, en vekt som er holdt nede. Ja, en tomvekt på under 1.200 kilo for innstegsversjonen er faktisk i dag for fjærlett å regne for en bil av denne størrelsen. Med andre ord: Mazda følger miljøtrenden uten å gjøre det til en profileringssak.

Tekniske data Mazda 3 5-dørs
MotorEffekt (hk)Dreiemoment (Nm)0-100 (sek)Forbruk (l/mil)CO2 (g/km)
Bensin:     
1,610514512,20,63149
2,0 aut.15018710,60,76175
Diesel:     
1,610924011,00,45119
2,2150 *)3609,20,54144
2,21854008,20,56149



*) Ikke til Norge

Solide kjøreegenskaper

I forhold til forgjengeren er nye Mazda 3 basert på samme plattform, som den deler med Ford Focus og Volvo S40/V50/C30. Det er et godt utgangspunkt. Men nykommeren har en betydelig forsterket vridningsstivhet på karosseriet og er attpåtil gjennomsnittlig 15 kilo lettere gjennom bruk av mer vektbesparende materialer. Vi forventet derfor gode kjøreegenskaper og ble totalt sett ikke skuffet. Understellet overbeviser og forekom oss fast og presist og kvikt men stabilt i reaksjonene.

Den elektrohydrauliske styringen støtter opp om dynamikken selv om den forekom oss noe trå i lavere hastigheter. Derimot opplevde vi den som både tilfresstillende direkte og presis. Alt i alt var vårt inntrykk at bilen oppfører seg stabilt og betryggende forutsigbart - samt noe mindre "sprelsk" (noen vil kalle det underholdende/sportslig), enn enkelte biler vi har kjørt tidligere og som er basert på samme plattform. Mazda 3 fremstår derved som et modnet produkt.

"Fast i fisken" men støysvak

Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi kjørte jo i Portugal, altså på veier som har en bedre standard enn det vi oftest tester biler på i Norge. Men vi fant da noen humpete strekninger og vi opplevde at bilen taklet ujevnhetene meget bra til å være såpass stram i oppsettet og med relativt lav profil på dekkene. Det vil si at man merker ujevnhetene men på en såpass godt avdempet måte at komforten i det store og det hele er ivaretatt. Med andre ord: Kompromisset mellom skarpe kjøreegenskaper og mer enn akseptabel komfort er ytterligere forbedret i forhold til forrige generasjon Mazda 3. Dessuten fant vi støynivået ombord absolutt akseptabelt og sannsynligvis (men det må verifiseres på norsk vei), like godt som i klasseledere som VW Golf og Peugeot 308.

Mer sikkerhet

Når det gjelder sikkerhet konstaterer vi at elektronisk antiskrens og de etterhvert forventede seks kollisjonsputene er på plass. Men Mazda 3 går lenger og introduserer, som første kompaktklassebil, et varslingssystem for å unngå ulykker grunnet kollisjon med biler som kommer bakfra eller ligger i sidespeilenes blindsone (RVM). Dette er standard på utførelsen "Sport".

Passer på bak

RVM står for Rear Vehicle Monitoring og dette er en type system som vi hittil har erfaring med kun fra langt dyrere biler. Hos Mazda har det den svakheten at det kun aktiveres over 60 kilometer i timen, men det er da også jo høyere hastigheten er at jo mer alvorlig blir konsekvensene av et uhell. Vi eksperimenterte en del med RVM og fant at det er en unektelig sikkerhetsbonus knyttet til det. Mazda beskriver det slik at radaren "føler" biler som ligger inntil 50 meter bak, og varsler føreren cirka fem sekunder før den bakenforliggende bilen vil passere. Et gult varselsymbol aktiveres i sidespeilet på den siden bilen nærmer seg. Overser man varselet og setter på blinkers i den retningen bilen nærmer seg fra, blinker lampen mens en pipelyd aktiveres.

Blinkende bremselys

Sikkerhetsprofilen til denne bilen er ytterligere forsterket ved at den har fått den nyttige funksjonen nødblink på bremselysene. Ved panikkbremsing forsterkes lyseffekten på bremselysene samtidig som disse blinker og dermed varsler bakenforliggende førere på en mer effektiv måte.

Forventer mest bensin

Mazda-importøren forventer en markedsandel på 1% mot slutten av året men at denne andelen vil øke når bilen har vært et fullt år på markedet. Interessant er det at det regnes med en "unormalt" høy bensin-andel. Administrerende direktør i Mazda Motor Norge, Karianne Westby, forteller oss at de anslår fordelingen til cirka 30-35% diesel og 65-70% bensin. Mer "normal" er den forventede fordelingen kombi/sedan med henholdsvis 80% og 20%.

Gode priser

Foto: Knut Moberg Vis mer


Som nevnt er innstegsprisen 216.500 kroner, og det er for en 1.6/105 hk i utførelse Go. Med spenstige 1.6 diesel/109 hestekrefter blir prisen 231.500 kroner. Et flertall av kunder ventes å velge den svært velutstyrte AdvancePlus-utgaven, og der er prisene for de to nevnte versjonene henholdsvis 241.000 og 256.000 kroner. Dette er utvilsomt gunstige priser i dette segmentet.

Heftigste - og dyreste - utgave er 2.2 diesel/185 hk i utførelsen Sport. Pris: 381.000 kroner.

Fire utstyrsnivåer

Utstyrsnivåene er Go, Advance, AdvancePlus og Sport. Standard fra start (Go), er som nevnt det viktigste sikkerhetsutstyret, videre kjørecomputer og multiinformasjonsdisplay, elektriske vindusheiser foran, radio/CD med MP3 og Aux-unngang, samt manuelt klimaanlegg. I utførelsen Advance får man blant annet i tillegg ratt og girspak trukket i skinn, lettmetallfelger (16"), elektriske vindusheiser også bak, 6 i stedet for 4 høyttalere og elektrisk oppvarmet frontrute. AdvancePlus byr på større alufelger (17"), elektronisk to-soneklimaanlegg, fartsholder, ryggesensorer, tåkelys foran, regnsensor, blåtann-håndfrisystem og automatisk nedblendbart bakspeil.

Noe rigid utstyrstildeling

Et fjerde, eget utstyrsnivå, Sport, inkluderer et sportsligere utseende med annerledes utseende hovedlys, som både er utstyrt med bi-xenonlamper og aktive kurvelys. Fronten og hekken har også generelt et mer dynamisk utseende. Denne spesialvarianten har også mer omsluttende sportsseter, nøkkelløst system med startknapp, dekktrykksovervåkning og BOSE-lydsystem med 10 høyttalere. Dessverre, vil vi si, er utstyrs-policyen her litt rigid, for det er kun hvis man velger Sport-utførelsen at man kan få bilen med skinninteriør som ekstrautstyr (14.000 kroner). Da følger el-justerbart førersete med. Likkeledes får man kun det attraktive sikkerhetsutstyret RVM, beskrevet ovenfor, med dette utstyrsnivået.

Vi kommer for øvrig tilbake om kort tid med en mer fullstendig oversikt over priser og utstyrsnivåer.

Nye Mazda 3 introduseres i det norske markedet før sommerferien - cirka i midten av juni.

Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold for test av denne bilen ble dekket av importøren.