PRØVEKJØRT: Lekrere og enda bedre Touareg

Den nye fronten har gjort Volkswagen Touareg vakrere og mer dynamisk. Nye seter skaper økt komfort og brukervennlighet, mens en rekke teknologiske nyheter skal gi enda høyere sikkerhet.

TUNISIA (DinSide Motor): Da Volkswagen Touareg ble introdusert ved utgangen av 2002, utmerket bilen seg ved sitt anonyme og lite brautende ytre. Noen syntes Touareg var kjedelig, andre syntes den var et glimrende alternativ til mer jålete premium-SUVer som ML, X5, Cayenne og Range Rover. Siden starten har Volkswagen funnet kunder til hele 300.000 eksemplarer av sin luksus-SUV, som blant annet kjennetegnes ved svært kompetente terreng-egenskaper.


279 salg i Norge

Her i landet har imidlertid salget aldri tatt av - tvert i mot. De to første årene, i 2003 og 2004, ble det faktisk kun solgt henholdsvis seks og 16 eksemplarer. Men i 2005 steg salget til 109 biler og takket være kraftige prisreduksjoner ble det solgt 148 eksemplarer i fjor.

Ble dyrere den 1. januar

Vis mer
Vis mer


Touareg er imidlertid blant bilene som kom dårligst ut av det nye avgiftssystemet. Bensin-utgavene ble så mye dyrere at den norske Volkswagen-importøren rett og slett har kuttet dem ut. Heller ikke diesel-utgavene kom særlig godt ut. Den rimeligste utgaven, R5, steg med 111.000 kroner fra 677.000 til 788.000 kroner. Prisene for V6 TDI og V10 TDI steg med henholdsvis 100.000 og 90.000 kroner (du finner fullstendig prisliste her).

Til tross for de økte prisene regner imidlertid den norske Volkswagen-importøren med å selge 150 biler i 2007. Hvorfor så optimistiske?

Jo, for det første er det gode tider i landet. For det andre er det slik at stadig flere av dem som har råd til dyre biler velger nettopp premium-SUVer. I tillegg har altså Touareg fått en ansiktsløftning, som etter vårt syn gjør bilen lekrere, mer dynamisk og generelt mer attråverdig.

Helt ny front

Touareg-fronten er nemlig fullstendig redesignet. Blant annet har Touareg fått helt nye og forfinede frontlykter. Mens de gamle var preget av rette linjer og skarpe vinkler, er det nye kjennetegnet ved mykere og mer avrunde linjer og generelt et mer avansert design.

Samtidig har Touareg fått den nye Volkswagen-fronten, noe som innebærer at grill og luftinntak nå har fått felles innramming. Avhengig av modellvariant er innrammingen i aluminium- eller kromfinish, noe som gir bilen et skarpere og mer definert ansikt. Vi innbiller oss i tillegg at den nye grillen visuelt bidrar til å trekke Touareg ned mot bakken, noe som i sin tur gir bilen lavere og mer dynamisk preg.

Nye støtfangere og sidespeil

Vis mer


Også støtfangerne har fått nytt design. Blant annet har de ytre luftinntakene blitt smalere og nettere enn dem de erstatter. Luftinntakene deles fortsatt av en horisontal spile og V10- og W12-utgavene brisker seg med forkrommede varianter. Samtidig har sidespeilene fått ny utforming. Målet har vært å redusere luftmotstand og vindsus. Og blinklys-glødelampene i nedre del av speilene er nå erstattet med dioder.

Nærmest uforandret hekk

Volkswagen må imidlertid ha vært svært godt fornøyd med Touareg-hekken. Denne er nemlig så godt som uendret. Baklyktene har imidlertid fått noe mørkere "glass" samt reflektorer som gir en slags diode-effekt. Takspoileren har også blitt noe kraftigere.

Flere farger og Sport-pakke

Vis mer


I sammenheng med ansiktsløftingen introduseres også fire nye lettmetallfelger og seks nye lakkfarger. I tillegg tilbys en Sport-pakke. Denne koster drøye 10.000 kroner og omfatter blant annet karosserifarvede sideskjørt og takspoiler, blanke lister rundt sidevinduene og ovale enderør.

Takskinner og bakluke-montert reservehjul

Som tidligere kan Touareg også leveres med takskinner, noe som etter vårt syn løfter bilens utseende. Alternativt kan man velge et elegant og aerodynamisk takstativ lakkert i bilens farve. Den som ønsker et røffere utseende kan også bestille en tøff reservehjul-holder for montering på bakluken.

R-line til sommeren

Vis mer


Til sommeren kommer i tillegg tre R-pakker for Touareg. R-pakkene leveres av Volkswagen Individual og kunden kan velge mellom R-line (større felger, sportsunderstell, diverse R-line-emblemer), R-line Plus (R-line pluss sportsseter og flere logoer) og R-line Exterior (egen front, spesielle sidepaneler).

Ytterligere satsing på sikkerhet

Volkswagen Touareg fikk fem stjerner da den ble testet av Euro NCAP i 2004. Også når det kommer til aktiv sikkerhet har bilen siden starten hatt gode kort på hånden - blant annet har antiskrens (ESP) og elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) hele tiden vært blant standardutstyret. I sammenheng med ansiktsløftingen introduseres imidlertid en rekke spennende nyheter, hvorav mange er relatert til ytterligere økt sikkerhet. Les mer om Front Scan, Side Scan, ABSplus og Active Rollover Protection her.