PRØVEKJØRT: Land Rover Freelander 2

Andre generasjon Land Rover Freelander er så kraftig forbedret at den fremstår som en helt annen type bil enn dagens utgave. Men billig er den dessverre ikke.

Vis mer


ESSAOUIRA, MAROKKO (DinSide Motor): Dagens Freelander kom allerede i 1997 og ble ansiktsløftet i 2003. I begynnelsen av sin karriere solgte bilen svært godt i Europa, men etter at stadig flere japanske bilprodusenter lanserte nye folke-SUV-modeller, gikk det utforbakke for Freelander-salget.

Fjerde nye modell

Freelander 2 skal gi den britiske Land Rover-fabrikken en ny giv og setter et foreløpig punktum for en fullstendig oppgradering av Land Rover-paletten. I løpet av de siste fire årene har nemlig Land Rover introdusert tre helt nye modeller; Range Rover i 2002, Discovery i 2004 og Range Rover Sport i 2005. I tillegg har klassikeren Defender nylig fått en ansiktsløftning.

Har blitt premiumbil

Vis mer


Discovery 2 og de to Range Rover-modellene er opplagte premium-biler. Og med Freelander 2 viser Land Rover at det er premium som heretter gjelder på den kanten. Freelander 2 er nemlig en helt annen bil enn dagens utgave. For det første har bilen et eksklusivt og påkostet interiør, som blant annet kjennetegnes ved polstret dashbordplast, røffe men elegante knapper og brytere og gjennomtenkt plassering og integrering av de fleste elementer. I tillegg er det utviklet mye utstyr for bilen, deriblant svingbare frontlykter og en navigasjonsskjerm med imponerende høy oppløsning. Det at bilen er så godt støyisolert og at hjulopphenget produserer så høy komfort bidrar også til å skape en opplevelse av påkostethet.

Større

Vis mer


Samtidig har Freelander 2 blitt betydelig større enn sin forgjenger. Ikke minst i bredden, som har økt med hele 10 centimeter til 191. Flere av disse centimetrene er omsatt i økt kupébredde, noe som betyr god albueplass både i for- og bakseter.

Bilen har også blitt lengre og måler nå 450 centimeter i lengderetningen. Dagens utgave er 444 centimeter lang, men i dette målet inngår det bakluke-monterte reservehjulet. Den reelle økningen i lengderetningen er nok derfor mellom 10 og 15 centimeter, noe som er ganske mye i bilverdenen.

Rene linjer

Vis mer


Ved å fjerne reservehjulet på bakluken kunne Land Rover gå over fra en sidehengslet til en topphengslet bakluke, noe som er langt mer praktisk i hverdagen. Samtidig har den "nakne" bakluken medvirket til å gi den nye Freelanderen et renere design. Nettopp dette ser ut til å ha vært et viktig mål for Land Rover. Freelander 2 kjennetegnes nemlig ved rene, kantete og ukompliserte linjer. Noen vil sannsynligvis mene at Freelander 2-designet er kjedelig, andre vil legge vekt på at designen trekker tankene mot bilens eksklusive slektninger.

Solid

Det som i hvert fall er sikkert, er at den firkantede formen, den brede sporvidden og det høye panseret får bilen til å fremstå som kompakt og solid. Samtidig er bilen mindre rik på detaljer enn bilen den etterfølger. Dette, sammen med rettskårne dørlinjer og fraværet av takskinner gir et stramt og rent utseende.

Tøffe designelementer

Vis mer


Dette betyr imidlertid ikke at Freelander 2 er en bil man raskt ser seg lei på. Den som tar seg tid, vil nemlig oppdage at den i utgangspunktet ukompliserte designen ikke er helt fri for artige elementer. Blant de mest fremtredende er de sølvlakkerte luftinntakene i forskjermene og den tøffe frontlykt-innmaten. Kraftige utvekster i nedre del av dørene er også på plass, i likhet med en komplisert grill i sølv.

I tillegg har Land Rover-designerne valgt å videreføre den velkjente tak-knekken. Knekken er ikke stor, men fra og med C-stolpen blir taket noe høyere. C-stolpen er forøvrig lakkert i bilens farve, i motsetning til D-stolpen som er lakkert i matt sort. Dermed oppstår en artig visuell effekt; når bilen iakttas på avstand ser det på en måte ut som om taket svever over lasterommet.

Les mer om kjøreegenskaper på vei og i terreng samt de nye motoralternativene her.