Prøvekjørt: Kul sportsbil til under 300.000!

Vi har stiftet bekjentskap med den nye roadsteren fra Mazda, MX-5, og det er en bil det er moro å kjøre, og som beviser at kjøreglede i lovlige hastigheter er mulig. Det er en helt ny modell, men en forutsetning for designerne var at den skulle gjenkjennes som en MX-5 på langt hold. Det har de lykkes med: Slektskapet mellom den nye og de gamle er åpenbart.

Prøvekjørt: Kul sportsbil til under 300.000!

  1. Store bilder!


FARO, PORTUGAL (DinSide Motor): 16 år etter at Mazda lanserte det som skulle bli verdens mest solgte roadster, MX-5 Miata, kommer nå tredje generasjon av denne bilen, som allerede har rukket å bli noe av et ikon. Blant annet står den oppført i Guinness’ rekordbok, og er blitt produsert i over 720.000 eksemplarer (Første generasjon: 432.000, annen generasjon: over 290.000). Nummer tre i rekken viderefører prinsippene fra de foregående. Hovedformålet med bilen er å gjøre en kjøreglad, åpen og lett toseter tilgjengelig for folk med normale inntekter.

Kultstatus

Siden den første MX-5 kom på markedet i 1989 har bilen blitt gjenstand for et veritabelt kultfenomen. Et utall av klubber vitner om bilens uvanlige popularitet. Fenomenet er også blitt verdensomspennende. Opprinnelig var bilen tiltenkt det amerikanske markedet, men presset fra europeerne, særlig engelskmenn og tyskere, ble så stort at MX-5 også ble tilgjengelig hos oss, og det har ikke Mazda hatt anledning til å angre på. 200.000 eksemplarer er blitt solgt i Europa og bare de europeiske MX-5-klubbene skilter med et medlemstall på over 10.000. I mange land er det egne racing-serier som involverer MX-5; i USA deltar over 1.000 av Mazda-roadsterne i slike løp. I Norge er bestanden på over 1.100 biler, et flertall bruktimporterte. Det store flertallet er registrert etter 1995.


Hiroshima-design

Da tredje generasjon MX-5 skulle unnfanges ble tre design-prosjekter satt i konkurranse: Et japansk, et europeisk og et amerikansk. Den amerikanske ble ansett som fjernest fra grunn-idéen, og mindre egnet til å slå an i Europa. Det europeiske eksteriøret ble også slått av det japanske, som ble ansett for det som i størst grad var bærer av ikonets sjel. Slik ble Hiroshima-kontorets utkast grunnlaget for MX-5s endelige linjeføring. Derimot fikk europeerne gjennomslag for interiørdesign-elementer.


Liten, nett og moden

Slik ble altså MX-5 det den er blitt: en modnet versjon av et konsept med røtter i den reneste definisjonen av en toseters sportsbil uten noe "tullball". Bilen er altså kompakt og lett. Med sine 399,5 centimeter tilsvarer lengden den siste generasjon småbiler som Renault Clio III - men her går lengden i stor grad til den lange, elegante fronten. Bredden er 172 centimeter, og Mazda har gått bort fra den Colaflaskelignende "slanke" midjen, slik at rommelighetsfølelsen ombord er i klar fremgang når det gjelder bredden. Den er det også hva angår lengden, takket være en akselavstand som er forlenget til 233 centimeter. Tidligere generasjoner var i trangeste laget for folk over 1,80 meter; nå oppleves den først slik når man nærmer seg 1,90. For undertegnede med sine 1,88 opplevdes det som akkurat på grensen. Bagasjerommet er fortsatt minimalt, men er nå istand til å romme en bruskasse med 12 1,5-liters flasker - dette visstnok etter påtrykk fra de europeiske kundene.


Oppgradert

Interiøret er brukervennlig og er i klar fremgang hva angår opplevd kvalitet i forhold til forrige generasjon. Instrumentene er oversiktlige og lett lesbare, men rattet kan kun justeres i høyden. Setene har også minimalt med justeringsmuligheter: Lengdejustering og ryggvinkeljustering. Kalesjen er av tekstil og gir et godt kvalitetsinntrykk. Den betjenes manuelt og foldes opp og ned svært enkelt - på seks sekunder ifølge Mazda. Uansett - det går faktisk kjappere enn med andre bilers mer sofistikerte elektriske løsninger. Dette er selvsagt ingen kupé-kabriolet, men en hardtop i aluminium er tilgjengelig som ekstrautstyr, og forvandler da roadsteren til en snerten kupé. Tredje generasjon MX-5 er utstyrt med manuelt klimaanlegg samt lydanlegg med CD-spiller og rattkontroll. På sikkerhetssiden leveres MX-5 nå også med kollisjonsputer på sidene. Den kommer nå også med elektronisk stabilitetsprogram, ESP (DSC på Mazda-språk), hvilket vi anser som et vesentlig sikkerhets-pluss.


Lettvekter

Vi har nevnt bilens lave vekt som en del av dens vesentlige roadster-egenskaper. Egenvekten på Mazda MX-5 er beskjedne 1.155 kilo, standardvekten på 75 kio for fører medregnet. Dette er kun ti kilo mer enn forgjengeren, til tross for økede dimensjoner og mer utstyr. En bevisst vektreduksjonskur kalt "gram-strategi" - jakten på de overflødige grammene - var en sentral del av utviklingsprogrammet. Dette gjør også at man ikke har følt noe behov for å øse på med hestekrefter.


To motorer

MX-5 blir tilgjengelig i to firesylindrede motorvarianter, begge bensindrevet: En 1,8-liter og en 2,0-liter. Førstnevnte yter 126 hestekrefter og har et dreiemoment på 167 newtonmeter mens toliteren utvikler 160 hestekrefter og 188 newtonmeter. Begge oppleves som kultiverte maskiner som trekker fint gjennom sine respektive registre og toliteren er hakket hvassere, men oppleves ikke som noen "must" i forhold til 1,8-literen, som vi synes passer bilen bra. Vi ville i hvertfall ikke råde noen til å betale de nesten 60.000 kronene i mellomlegg for å gradere opp til 2,0-versjonen. Femtrinnsgirkassene som er standardutstyr er presise og lettsjaltede med kort spak som faller naturlig i hånden med armen på konsollen. En sekstrinns girkasse er tilgjengelig med tolitersversjonen i "Sport"-utførelse (se under).


Balansert per definisjon...

Vektfordelingen er svært nær den ideelle 50/50-fordelingen. Det er en del av grunndefinisjonen bak MX-5 sammen med langsplassert motor posisjonert i bakre del av fronten og bakhjulsdrift: En ekte roadster. Den skal reflektere det japanske idealet uttrykt ved begrepet "Jinba Ittai," som betyr "enhet mellom hest og rytter" og er hentet fra et gammelt rituale der en skytter skal treffe en blink med pilen sin mens han rir til hest. Dette krever naturlig nok at hest og rytter agerer med et perfekt samspill.


...og også i praksis

Mer konkret opplevde vi at denne bilen i stor grad levde opp til dette idealet: den omslutter på en måte føreren, som sitter lavt nede i bilen, med sitt kompakte skrog og man føler at den oppfører seg som forventet når man styrer, akselererer, bremser. Presis styring, god gassrespons og kontante reaksjoner generelt. Girspaken som et naturlig bindeledd mellom føreren og mekanikken. Slikt bidrar til kjøreglede. Karrosseriets vridningsstivhet er øket med nær 50 prosent i forhold til forgjengeren, og bilen oppleves som "tett" og fin; man "kjenner" veigrepet og retningsendringene på en direkte og tillitvekkende måte. Bilen er morsomt men forutsigbart livlig. Imidlertid må det sies at ved særdeles aktiv kjøring i meget krappe og vekslende svinger krenger bilen betydelig. Dette er ingen kompromissløs racer av en sportsbil. Så kan man da også legge ut på langtur i akseptabel komfort. Slik sett anser vi grunnvarianten for å være det beste kompromiss - og også det rimeligste, hvilket jo ikke gjør noe. Ja, hva koster egentlig MX-5?

Forrige generasjon MX-5 Vis mer


Under 300.000 kroner

Mazda MX-5 kommer til Norge over vinteren: Lansering her er planlagt i april 2006. En god nyhet er det at nye MX-5 får en lavere innstegspris enn forgjengeren: 296.900 kroner for MX-5 1,8 med 126 hesters motor. Toliteren på 160 hester koster 354.900 kroner i standard utførelse og 383.900 kroner i "Sport"-utførelse med sportsligere hjuloppheng, 17-tommers lettmetallfelger (standard er 16-tommers), xenonlys og sportsseter i skinn samt automatisk klimaanlegg (standard er manuelt).

Mazda satser på å selge 40.000 eksemplarer av nye MX-5 hvert år, av dem 18.000 i Europa og 14.000 i Nordamerika. Per idag er det tynt med direkte konkurrenter: Mercedes' og BMWs roadstere tilhører premiumklassen og er adskillig dyrere; MGs MG-F og Fiats Barchetta samt Toyota MR2 tilhører historien. Det er altså duket for en ny etappe i ferden mot status som klassisk legende for MX5, tredje generasjon.

  • Store bilder fra lanseringen finner du her.
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder