PRØVEKJØRT: Korea-golfen cee'd fra Kia

Kia har store ambisjoner med kompaktklassebilen cee'd. Storselgerne VW Golf, Ford Focus og Peugeot 307 har vært målestokk for hvilke kvaliteter bilen minimum skal ha. Og fra lanseringskjøringen utenfor Roma kan vi rapportere om et meget lovende førsteinntrykk. Men hva skal den koste?

Vis mer

PRØVEKJØRT: Korea-golfen cee'd fra Kia

  1. Store bilder
Vis mer


ROMA (DinSide Motor): "Sterk og smidig 1,6-liters dieselmotor. Romslig og meget stillegående. Inspirerende, faste kjøreegenskaper med presis styring. Spiselig design." Det er hva vi leser fra notatblokken etter den første kjøreturen. Tja, slett ikke verst, er vår første oppsummering. Så hva koster den da?

Pris blir avgjørende

Nei, se det har ikke importøren svar på enda. Og det er trist, for det er et avgjørende moment for alle de som de nærmeste måneden blir stående å tygge på om de skal kjøpe seg en VW Golf eller Peugeot 307 - eller kanskje en Kia cee'd? Prisen blir selvsagt tilgjengelig om ikke lenge, men akkurat nå er det en vesentlig mangel for at vi skal kunne fortelle hvor godt Kia cee'd står seg mot konkurrentene. Spesielt når det gjelder cee'd, faktisk, ettersom Kia verken har et utpreget image fra før eller innfører spesielle egenskaper ved bilen som ikke andre har.

5+2 år garanti - og veihjelp

Vis mer


Nei, det siste er ikke helt sant. Kia innfører med cee'd den råeste garantiordningen vi har sett hittil. Offisielt kaller de det syv år/150.00 kilometer garanti, selv om dette er en sannhet med modifikasjoner. Full garanti gjelder bare de første fem årene, mens du for de påfølgende to årene får garanti på motor og drivlinje. Det er selvsagt fortsatt veldig bra. Men det er også alltid irriterende når noen markedsfører noe høylytt og man etterpå oppdager hva som står med liten skrift. Uansett, hittil er det kun Mitsubishi og koreanske Chevrolet som har kunnet tilby noe tilsvarende (begge gir fem års garanti). Derfor er 5+2 årsgarantien fra Kia garantert ett av punktene som kan tippe mange kjøpere over i cee'd. Ikke minst når du at på til får syv års veihjelp med på kjøpet.

Slovakisk koreaner

Vis mer


Å insistere på å bruke navnet cee'd (med lite forbokstav og apostrof) er nok ingen genistrek, selv om forklaringen i seg selv er god - men for lang. Her er kortversjonen: Konseptbilen som førte til cee'd het ED. Og cee'd er i tilnærmet helhet utviklet i og bygget i Europa, rettere sagt Zilina i Slovakia. CE er en europabetegnelse. Og setter man bokstavene sammen, kan man med litt godvilje få cee'd (apostrofen er det dog ingen som har forklart oss). Og akkurat denne heleuropeiske koblingen er det Kia ønsker å signalisere med cee'd.

Forbruker-skreddersydd

Vis mer


Bilen er nemlig skreddersydd for europeiske bilforbrukere. Kia har identifisert den store gruppen europeiske kompaktklassebilkjøpere - og det er ikke få - og etter beste evne laget akkurat den bilen vi tror vi vil ha. Den første innvendingen fra alle bilinteresserte er selvsagt; kan det være noe fett da? En bil som er laget ikke for sin egenverdi, men for at den skal passe til den jevne damen i gata? nei, det kan man spørre om. Men markedet har alltid spilt en stor rolle i utviklingen av biler. Kia har bare trukket det litt lenger.

Grei nok design

Vis mer


Et resultat av denne forbrukertilpassingen er en forholdsvis kjedelig design. Estetisk sett på høyde med konkurrentene Kia sammenlikner seg med, men uten særlig snert. I cee'd-designen bruker Kia mer energi på å ikke støte noen fra seg enn å vinne hjerter med bilens utvendige sjarm. Du finner linjer og proporsjoner fra alle tidligere nevnte konkurrenter, men resultatet er veldig avslepet. Innvendig finner du mange av de samme grepene. Bilen vi kjørte var riktignok på høyeste utstyrsnivå, med blant annet meget gode skinnseter, men det blir nok mye representativt for bilene som selges i Norge også. Interiøret gir følelse av høy kvalitet og mange små glimt av gjenkjennelse fra konkurrentene. Men utpreget egen karakter har bilen ikke.

Nøktern motorisering

Vis mer


Kun tre av de totalt fem tilgjengelig motoralternativene kommer til Norge. Alle tre motorer kommer dessuten med redusert effekt for å passe bedre til norske forhold.
* 1,4 liter bensin, 105 hk (109 originalt), man 5 gir
* 1,6 liter bensin, 115 hk(122 originalt), aut 4 gir
* 1,6 liter diesel, 90 hk (115 originalt), man 5 gir
Det var 1,6-literne vi fikk prøvd på lanseringen - og da med full effekt på henholdsvis 122 bensinhester og 115 dieselester. Begge motorene gjorde en god jobb, og spesielt imponerte dieselmotoren. Men det betyr samtidig at vi ikke har førstehåndskjennskap til motorvariantene som kommer til Norge.

5 gir + diesel = bra

Et område cee'd utmerket seg på var svært god støydemping av kupeen. Vis mer


Effektreduksjonen på bensinmotoren, og ditto dreiemoment på dieselmotoren, er imidlertid såpass liten at vi velger å tro at bilene beholder den trivelige karakteren. 1,6-liter bensin kommer imidlertid kun med automatkasse, som med sine fire trinn ikke er det helt åpenbare valget i denne bilen. Dieselmotoren med femtrinns girkasse var imidlertid et meget hyggelig bekjentskap, og sitter som et skudd i bilen. Med dieselens gode dreiemoment er behovet for giring uansett redusert, og alt for mange biler leveres med sekstrinns kasser som føles helt unødvendige her i Norge.

11,5 sekunder

Vis mer


Alle motorvarientene som kommer til Norge har for øvrig en akselerasjonstid fra 0 til 100 på 11,5 sekunder, pluss minus ett tiendel. Og det er absolutt godkjent, ikke spennende, men mer enn nok for alle som ikke er bilfriker. Ytterligere et par momenter som teller til dieselutgavens fordel er lavt forbruk på 0,47 liter/mil og lav CO2 på 126 gram/kilometer. Med de kommende avgiftsendringene vil dette gi både gunstig nypris og rimelig drift. Kia leverer for øvrig også 2,0-litersmotorer med både bensin og diesel til bilen, men importøren avventer foreløpig å ta disse til landet.

Fine kjøreegenskaper

Vis mer


Også på kjøreegenskaper har Kia lagt listen høyt med cee'd. Deres uttalte målsetting har vært å gjøre bilen minst like god som velkjørende Ford Focus og VW Golf. Med bred hjulstilling, MacPherson forstilling og avansert multi-link bakre hjuloppheng - og mye entusiasme - har de faktisk kommet ganske langt. Mest imponert var imidlertid vi over den direkte og presise styringen. De har fått til en meget god balanse mellom lettkjørt i by'n og trivelig rett på sak gjennom raske svinger. Om bilen er god nok til å frelse innbitte VW- eller Ford-fans på kjøreegenskaper, se det vil vi nok stille spørsmålstegn ved, men så er det heller ikke primærmålgruppen for cee'd.

Mye sikkerhet

Vis mer


Det er derimot den jevne mann og kvinne i gata, som liker å vite at kjøreegenskapene er gode, men som stiller atskillig skarpere spørsmål om sikkerhet. Kia er etter egne krasjtester for det første rimelig sikre på at de greier fem stjerner i Euro NCAP. Bilen er utstyrt med seks kollisjonsputer og såkalt aktive hodestøtter for bedre beskyttelse mot nakkeslangeskader ved en eventuell påkjørsel bakfra. Og alle biler som kommer til Norge har dessuten antiskrenssystemet ESP som standardutstyr. Det påstått høye sikkerhetsnivået har nok også bidratt til vekten på hele 1.367 kilo for dieselutgaven. Men også dieselkraft veier mye, med tilsvarende stor bensinmotor er bilen 100 kilo lettere.

Og god plass

Vis mer


Bilen er 4,24 meter lang, helt på linje med klassestandarden. Spesielt i baksetet og bagasjerommet er plassfølelsen påtagelig. I forsetene har man heller ingenting å klage på - og setene er virkelig gode - men vi opplevde ikke like stor bredde som forventet. Vår eneste teori er at setene kanskje er plassert lenger inn mot midten enn man er vant til. Men selv med god plassutnyttelse og fleksibilitet ved 60/40-splittede bakseterygger, kunne nok Kia kanskje gått et skritt lenger i "tekniske" løsninger. For eksempel ville lengdejusterbare bakseter og justerbare bakseterygger virkelig vært i Toyota-klassen.

Under 200.000?

Vis mer


En foreløpig oppsummering av Kia cee'd er at bilen synes å ha svært mye bra for seg. Vi vil imidlertid både kjøre bilen i Norge og ikke minst vite prisen før vi feller noen endelig løp-og-kjøp-dom. Du kan neppe gjøre mye feil ved å kjøpe cee'd. Det bilen har er etter alt å dømme konkurransedyktige ytelser, men mangler et "navn" i markedet. Dermed blir prisen høyst bestemmende for hvor godt kjøp du gjør. Over nyttår kommer for eksempel en VW Golf 1,9 TDI 90hk Trendline til å koste ned mot 215.000 kroner, mens rimeligste bensinutgave av Golfen koster ned mot 200.000 blank. De tilsvarende utgavene av cee'd bør nok ligge drøyt fem prosent lavere i pris for å konkurrere godt.

Kommer i januar

Vis mer


De "norske" bilene produseres i romjulen og ankommer landet i midten av januar. Men har du god tid og kan vente til over sommeren, kan du også vurdere å kikke på stasjonsvognutgaven av cee'd. Med 23 centimeter ekstra lengde blir den antagelig mer barnevognsvennlig. Totalt venter importøren å selge rundt 800 cee'd i 2007.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Kia-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder