Prøvekjørt: Kjøreglad og romslig fleksi fra Ford

Ford lanserer to store flerbruksbiler i disse dager: S-Max og Galaxy, og vi har prøvekjørt begge. Vi tar idag for oss S-Max, som er en mer sporty og dynamisk orientert tolkning av MPV-konseptet.

Vis mer

Prøvekjørt: Kjøreglad og romslig fleksi fra Ford

  1. Store bilder!
Vis mer


SEVILLA (DinSide Motor): Ford hevder at S-Max skal konkurrere med Volkswagen Touran og tilsvarende fleksibiler. Bilen er imidlertid en god del større, samtidig som Ford har satset på elegant og dynamisk design for folk som ønsker praktiske fordeler men vil slippe varebilpreget. Vi prøvekjørte utelukkende den sterkeste varianten utstyrt med turbomotoren fra Focus ST og det var meget overbevisende om ikke helt relevant.

Kinetisk design

Vis mer

Målkunden for S-Max er en annen enn for Galaxy. Ford har tidligere sagt at modellen plasserer seg et sted mellom Mondeo og Galaxy. Den er blitt utviklet parallelt med Galaxy, men på siden av den; den har sin egen identitet og har som formål å bygge bro mellom segmentene - et sted mellom stasjonsvognen i mellomklassen og flerbruksbilen. Samtidig henvender den seg, ifølge Ford, mindre til veletablerte familiefedre. Det er folk som har startet familie, men som ikke vil gi avkall på friheten og fleksibiliteten som er målgruppen.

Formgivningen reflekterer dette med en lavere og mer dynamisk profil en Galaxy, et tak som buer nedover i bakkant, og trapesoid design på det tredje sidevinduet. Ellers kaller Ford det nye designspråket for "kinetisk design" eller design som tar sikte på å formidle et inntrykk av energi i bevegelse. Dette ble først vist på konseptbilen Iosis som sto utstilt på Frankfurtmessen i fjor.

Stor

S-Max produseres på Fords anlegg i Belgia der også Galaxy og Mondeo blir laget. Den er basert på samme plattform som storebror, den nye Galaxy, og som den helt nye Mondeo som det er ventet skal bli vist senere i år. Vi hadde sett bilder av bilen før vi fikk se den "i levende live", men ble overrasket over hvor stor den er. Dimensjonene er da også anselige: S-Max er 477 centimeter lang, 188 centimeter bred og 166 centimeter høy (Mål uten speil og takreling). I tillegg til at bilen er stor er den tung; fra 1.620 til 1.750 kilo kjøreklar vekt med fører avhengig av drivverk og spesifikasjoner.

Vis mer


Brukervennlig førermiljø

Interiøret er rommelig og gir et godt kvalitetsinntrykk. Materialvalget er overbevisende og helheten virker forseggjort. Det er særdeles god plass i bredden, og førermiljøet er moderne og ryddig; informasjon er lett tilgjengelig. Vi merket oss imidlertid at nederste del av det digitale displayet med rød skrift var vanskelig å lese i sterkt sollys, noe vi har konstatert på andre biler av denne typen tidligere. Man kan forøvrig velge mellom tre utstyrsnivåer: "Ambiente", "Trend" og "Titanium". Sistnevnte har en mer "moderne/tekno"-vri og er motparten på S-Max til "Ghia"-finishen på Galaxy og som har mer et preg av klassisk luksus.

Vis mer


Praktisk interiør

S-Max er en fleksi- eller flerbruksbil og har selvfølgelig en del praktiske løsninger i tillegg til de 26 oppbevaringsrommene man finner rundt om i kupéen. (Ifølge Ford har undersøkelser vist at gjennomsnittskunden til enhver tid oppbevarer om lag 20 forskjellige ting i bilen - som solbriller, pastillesker, CDer o.l.). Et nytt og fleksibelt setesystem kalt Fold Flat System gjør at setene kan slås sammen hver for seg så man kan få så mye plant lastegulv man trenger. Opptil 32 mulige setekonfigurasjoner er mulige. S-Max er en 5+2-seter; en tredje seterad, som bør forbeholdes barn, kan velges mot 6.500 kroner ekstra. I annen seterad disponerer man uansett gedigen plass. Som tilvalg er et skyvbart lasteromsgulv tilgjengelig i femseters-konfigurasjon. Dette er en plattform som kan trekkes ut en halv meter for lasting eller lossing, for så å skyves inn igjen på sine skinner.

Vis mer


Fra 100 til 220 hester

Hovedvekten når det gjelder motorisering ligger på diesel. S-Max vil bli tilgjengelig med TDCi-motorer på 1,8 og 2 liter. 1,8 TDCi vil komme i en versjon med 100 hestekrefter (280 newtonmeter ved 1.800 omdreininger), cirka utpå høsten; i mellomtiden vil 1,8 med 125 hestekrefter og 320 newtonmeter være basisutgaven. Toppfart er 190 kilometer i timen og 0 til 100 går på 11,4 sekunder. Over denne kommer 2,0-literen som yter 140 hestekrefter og 320 newtonmeter ved 1.750 omdreininger. Vi har prøvd sistnevnte og den gir en energisk kjøreopplevelse med fint drag til over 5.000 omdreininger samtidig som forbikjøringsegenskapene er upåklagelige. Toppfart: 196 kilometer i timen og 0-100: 10,2 sekunder.

På bensinsiden tilbys S-Max med en 2,0-liters motor som leverer 145 hestekrefter. Toppfarten oppgis til 197 kilometer i timen og akselerasjon fra 0 til 100 til 10,9 sekunder. Så til toppmotoriseringen. Den har fem sylindre og turbo.

Vis mer


"ST-power"

Som sagt kjørte vi S-Max med den sprekeste motoren - Ford satser som nevnt på å profilere denne bilen som fleksibilen man kan kjøpe uten å renonsere på kjøreglede. Denne motoren er "lånt" fra Focus ST og er en turbomatet femsylindret maskin med 2,5 liter slagvolum basert på motoren som sitter i Volvo S40/V50 T5-modeller. Av den henter Ford ut 220 hestekrefter og et svært disponibelt dreiemoment på 320 newtonmeter. Vi opplevde S-Max som en meget sprek og rask bil med denne motoren - men langt fra Focus ST-universet: eksemplarisk støydempning og høy vekt bidrar til å fjerne en svært stor del av "sportsgnisten". Allikevel: En toppfart på 230 kilometer i timen og 7,9 sekunder fra 0 til 100 er ikke til å kimse av.

Vis mer


Overbevisende kjøredynamikk

Turbo-S-Maxen vi kjørte hadde det nyutviklede standard-chassiset og overbeviste i høy grad både ved aktiv kjøring på svingete veier og som motorvei-cruiser i høy hastighet. Stabilitet, veigrep og generelt presise og forutsigbare kjøreegenskaper bekrefter at Ford er meget kompetente når det kommer til dette kapitelet. Ifølge Ford er forøvrig avstemmingen av dempere og understell på S-Max tilpasset den sportslige profilen merket ønsker at denne modellen skal ha. Det vil i tillegg bli mulig å anskaffe som ekstrautstyr et system for kontinuerlig kjøredynamikk-kontroll (IVDC) med aktive dempere og elektronisk tilpasning av oppsettet etter kjøreforholdene. Dette systemet vil inkludere en sportsmodus.

Fra 327.000 kroner

Ford-forhandlere over hele landet forbereder seg i disse dager til lansering av S-Max her i landet. Innstegsversjonen er Ambiente 1,8 TDCi 100 HK og koster 327.000 kroner. Imidlertid er ikke denne motoren tilgjengelig før sent på året, så Ford selger frem til da 125 hesters-versjonen til samme pris. Ambiente er basis-utstyrsnivået og inkluderer blant annet tåkelys, manuelt klimaanlegg, radio/CD, kjørecomputer og ESP - elektronisk stabilitetsprogram.

Som nevnt kan man velge utstyrsnivåene Trend og Titanium, i tillegg til forskjellige utstyrspakker. Mye ganske avansert utstyr blir tilgjengelig etterhvert. IVDC, adaptiv fartsholder og system for kollisjonshindring kommer fra september, det samme gjør integrerte barneseter på 2. og 3.rad. Automatgirkasser blir først tilgjengelige neste år. Prisene på de forskjellige versjonene blir som følger:

Ford S-Max: Priser
 MotorGirkassePris
Ambiente1,8 TDCi 100 hk5M326 900
 1,8 TDCi 125 hk5M326 900
 2,0 145 hk5M351 900
    
Trend1,8 TDCi 1005M342 200
 1,8 TDCi 125 hk5M342 200
 1,8 TDCi 125 hk6M345 200
 2,0 TDCi 140 hk6M413 200
 2,0 145 hk5M367 200
    
Titanium1,8 TDCi 125 hk6M358 900
 2,0 TDCi 140 hk6M426 900
 2,0 145 hk6M380 900
 2,5 turbo6M508 900
NB: Prisene på 125 hk-utgaver stiger med vel 22.000 kroner ved introduksjon av 100 hk.


  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder