PRØVEKJØRT: Hyundais nye eurobil i30

Hyundai i30 har lenge stått i skyggen av tvillingmodellen Kia cee’d, men nå er den lansert og straks klar for det norske markedet. Vi har prøvekjørt.

WIEN (Dinside Motor): Hyundai i30 er en helt ny modell og en avgjørende brikke i spillet om europeiske nybilkjøpere for den sør-koreanske bilprodusenten. Tvillingmodellen Kia cee’d har allerede vært på markedet et halvt års tid og høstet mye god kritikk, også i vår test tidligere i vår. Vi følte oss derfor trygge på at Hyundai kom til å følge opp med sin versjon, i30.

Mens cee’d produseres i Europa, nærmere bestemt Slovakia, skal i30 de første par årene settes sammen i Sør-Korea. Fra 2009 flyttes imidlertid produksjonen til en helt ny fabrikk i Tsjekkia.

Nytt familieansikt

Vis mer

PRØVEKJØRT: Hyundais nye eurobil i30

  1. Store bilder


Utseendemessig er det ikke altfor lett å avdekke det felles opphavet. Fra de fleste vinkler, utvendig vel å merke, har Hyundai klart å gi i30 en egen identitet. Grillen på i30 er merkets nye familieansikt som også kommer på flere modeller siden. Bakfra ligner koreaneren faktisk mest på BMW 1-serie, noe som man også påminnes gjennom navnevalget. i30 er nemlig til forveksling likt 130, som jo er prestigeutgaven av BMWs minste modell.

Ny navnestrategi

Navnevalget er også interessant fordi det innleder en ny strategi fra Hyundai. Fra nå av kommer alle modeller til å hete i (for inspiration og intelligence) etterfulgt av et nummer avhengig av hvilket segment modellen hører til i. Nestemann ut er for øvrig neste generasjon Atos som kommer til å hete i10.

1,6 CRDi

Vis mer


Lanseringen foregikk i Wien i Østerrike og vi fikk kjørt bilen på motorveier så vel som på svært svingete landeveier. Dessverre fikk vi bare anledning til å kjøre én motor, nemlig 1,6-litersdieselen på 115 hestekrefter. Denne passet imidlertid som hånd i hanske i bilen og imponerte på flere måter. Først og fremst var det den kultiverte og påfallende støysvake gangen som gjorde inntrykk. Men også den fleksible karakteren med myk turboinntreden og god respons skiller den positivt fra flere andre firesylindrede dieselmotorer i kompaktklassen.

115-hesteren har med sine 255 newtonmeter også nok krefter til å flytte den snaut 1.300 kilo tunge bilen med brukbart fart. 0-100 går på 11,6 sekunder og toppfarten ligger på 188 km/t. Forbruket er oppgitt til 0.47 liter per mil og det gir et CO2-utslipp på 125 gram per kilometer.

Femtrinns

Vis mer


Den manuell girkassen huser fem trinn og selv om vi ville ha foretrukket seks, opplevdes ikke dette som belastende under vanlig kjøring. Turtallet i 100 km/t ligger på 2.200 o/min. Girskiftene går uanstrengt og relativt presist, men ikke sportslig stramt og direkte.

Også 90 hester

1,6 CRDi med 115 hester er for øvrig den sprekeste motoren som tas inn til Norge. To 2,0-litere, bensin og diesel, vil ikke bli importert hit til landet. Samme motor som vi kjørte finnes også i en laveffekt-utgave med 90 hestekrefter og 235 newtonmeter. Med en prisfordel på 30.000 kroner (inkludert litt lavere utstyrsnivå), vil dette trolig bli volummodellen her i Norge.

På bensinsiden finner vi en 1,4- og en 1,6-liter med henholdsvis 105 og 115 hestekrefter. 1,4-literen passet fint i cee’d og dens største ulempe i i30 er trolig at dieselmotoren bare koster 10.000 ekstra.

Mykere

Vis mer


Mens cee’d er relativt stivt satt opp, har Hyundai valgt å gå for et mykere oppsett på i30. Ikke dumt da førstnevnte led under litt begrenset fjæringskomfort, noe som ikke er et problem i i30, tvert i mot. Faktisk er totalkomforten en av i30s sterkere sider. Setene er behagelige, plassen god og understellet evner å dempe ujevnheter på en tilfredsstillende måte, selv om det skal sies at de fine østerrikske veiene ikke var altfor krevende rent komfortmessig. Også lydnivået var relativt behagelig, men dekkstøyen kan fortone seg noe annerledes på slitt og kornete norsk asfalt.

Ikke sportslig

Det mykere oppsettet gjør at i30 ikke oppleves som noen spesielt sportslig bil. Kjøreegenskapene er sikre, men den understyrte balansen og litt ufølsomme styringen gjør at det føles mer naturlig å senke tempoet fremfor å jage gjennom svingene med hvining i dekkene og bilsyke passasjerer som resultat.

Romslig

Vis mer


Innvendig er det meste likt som i cee’d. Totallengden på drøyt 424 centimeter er klassetypisk, men akselavstanden er på hele 265 centimeter. Til sammenligning måler Golf 258 centimeter mellom frem- og bakaksel. Det gir gode plassforhold i kupeen, ikke minst i baksetet hvor også voksne sitter godt.

Når det gjelder finish og kvalitetsfølelse overgår i30 tidligere årganger koreanske biler med solid margin og holder nå grei europeisk og japansk klassestandard.

Prisgunstig

Prismessig er Hyundai i30 interessant. Innstegsversjonen koster fra 195.000 kroner og har utstyr som ESP, sentrallås og klimaanlegg. Til sammenligning begynner Kia cee’d på 200.000. Også på dieselversjonen er Kia 5.000 kroner dyrere. Billigste i30 med dieselmotor koster 205.000 kroner. Toyota Auris med tilsvarende motor og antall dører koster fra 223.000 kroner. En sammenlignbar Volkswagen Golf må du gi 220.000 kroner for.

Diesel og automat for under 250.000

Vis mer


Den sterkeste dieselmotoren koster fra 247.000 og har da automatgir som standard. Dersom du ønsker å bytte ut firetrinnskassen i en vanlig manuell pluss en del ekstra utstyr, koster det deg 1.000 kroner ekstra. Dyrest er 1,6 CRDi 115 hk aut Premium sport til en sum av 275.000 kroner.

Standard garanti

Dessverre har ikke Hyundai i30 samme gunstige garantiordning som Kia cee'd. En vanlig treårsordning, som de fleste på produsenter har i dag, er det hyundai-kunder må klare seg med, i motseting til Kia-kjøpere som får 5+2 år.

Flere versjoner

Salget av Hyundai i30 starter i september, men dersom du vil ha automatgir må du vente et par måneder ekstra. Til våren kommer for øvrig i30 også som stasjonsvogn. Mens Kia nylig annonserte at de dropper planene om en kabriolet basert på cee’d, er Hyundai fortsatt i tenkeboksen angående en tilsvarende versjon av i30.

  • Store bilder finner du her.
  • Priser Hyundai i30
    ModellPris (kr)Effekt (hk)Forbruk (l/km)
    1.4 Classic194 9501050,61
    1.4 Comfort206 9501050,61
    1.6 Comfort218 9501150,62
    1.6 Premium234 9501150,62
    1.6 Comfort aut239 9501150,69
    1.6 Premium aut255 9501150,69
        
    1.6 CRDi Classic204 950900,47
    1.6 CRDi Comfort216 950900,47
    1.6 CRDi Premium247 9501150,47
    1.6 CRDi Comfort aut246 950115-
    1.6 CRDi Premium aut262 950115-
    1.6 CRDi Premium sport aut274 950115-


    Her finner du mer Hyundai-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder