Jazz blir å få som hybrid, elbil, eller med ordinær forbrenningsmotor. Du velger.  Foto: James Lipman
Jazz blir å få som hybrid, elbil, eller med ordinær forbrenningsmotor. Du velger. Foto: James LipmanVis mer

Prøvekjørt: Honda Jazz Sport Hybrid

En oppfrisket friskus kommer på markedet i 2015.

Honda Jazz tok markedet med storm da den første generasjonen kom på markedet i 2001. Andre generasjon kom i 2008, og suksessen fortsatte. Bilen er for mange en svært nyttig liten flerbruksbil, som byr på mye av det meste for en relativt rimelig penge.

Med et hjul i hvert hjørne, og god innvendig plass er også den praktiske nytteverdien stor.

Om halvannet år dukker en helt ny generasjon opp på markedet, men vi har kjørt den allerede.

Nye motorer

Honda legger i disse dager siste hånd på verket i forhold til tre splitter nye motorer. Deriblant finner vi en 1-liter som er som skapt for Jazz, men også en 1,5-liter som kanskje kan bli å finne i den lille, men store bilen. Det er likevel 1-literen som peker seg ut som det naturlige valget, på samme måte som Fords 1-liter.

Dette er en tresylindret sak med turbo som vil komme i flere konfigurasjoner, deriblant en versjon på 115 hk ved 5.700 omdreininger. Dreiemomentet er 170 Nm ved 2.000 – 2.500 omdreininger. Dette høres veldig riktig ut i Jazz, men 1-literen vil også komme i utgaver hvor den krabber opp mot, eller rett over, 130 hk.

Strøm og bensin

Vi har naturligvis kjørt den eksisterende Jazz Hybrid, og nå også den nye.

Selv om dette ikke var noen fullverdig test, ga det en solid smakebit på hva vi har i vente. Det som derimot gjorde prøvekjøringen ekstra spennende var at bilen var en hybridversjon, og dette er den første bilen i denne klassen fra Honda som har fått en girkasse med det klingende navnet i-DCD.

Forkortelsen står for Intelligent Dual Clutch Drive, og kan mest sammenlignes med det mange kjenner som DSG fra VW. Også Honda har valgt en 7-trinns løsning, men her har de i tillegg en elektrisk motor i pakka. Denne er igjen koblet sammen med et lithium-ion batteri.

Som i de fleste andre hybridbiler, så samler også Honda på bremseenergien.

Ifølge Honda skal denne, sammen med en 1,5-liters bensinmotor, by på en reduksjon av drivstoff på hele 35 prosent. Dette er derimot ikke i forhold til en forbrenningsmotor, men til deres eksisterende hybridsystem, IMA. Dette skal vi følge nærmere opp når bilen kommer på norsk jord. Da skal vi også sammenligne den med nye Toyota Yaris Hybrid.

Se flere bilder av nye Jazz:

Foto: James Lipman
Foto: James Lipman
Foto: James Lipman
Foto: James Lipman
Foto: James Lipman
Jazz blir å få som hybrid, elbil, eller med ordinær forbrenningsmotor. Du velger. Foto: James Lipman
Foto: James Lipman
Foto: James Lipman
Foto: James Lipman


Eller bare strøm

Honda leverer også Jazz som kun går på strøm. På bilmessen i Tokyo og Los Angeles denne uken, lanserte nemlig Honda en helt ny plan for Jazz, eller Fit som den heter i de to markedene.

Planen er at bilen skal ut på det globale markedet med en ren elektrisk drivlinje, i tillegg til den nevnte plug- in hybriden. En delegasjon ingeniører fra Japan har allerede vært i Norge for å se hva vi holder på med her.

Som elbil blir Jazz EV fortsatt en 5-seter. Den vil få en rekkevidde på rundt 225 km, før lithium-ion batteriet igjen er tomt. Bilen har tre forskjellige kjøremodus, Econ, Normal og Sport. På den måten kan du selv velge hvorvidt du ønsker å spare energi for å komme langt, eller hente ut kreftene for å få en så rask bil som mulig.

Ser bra ut

Det blir med andre ord mange interessante valg for den som skal ha seg en Jazz i fremtiden. Hold bare ut til i 2015. Først da er den nye bilen på norsk jord. Hvorvidt alle versjonene kommer samtidig er dessverre uvisst.

Det er foreløpig lite informasjon de japanske ingeniørene ønsker å dele, selv om de lar oss kjøre bilen. De skal derimot ha for at de har laget en bil med et veldig mye mer spennende design, både utvendig og innvendig.

Eksteriøret ser friskt og mer sportslig ut. Hekken har fått baklykter som minner mye om Volvo XC60 og dens like, med lamper som krabber opp langs D-stolpene. Øverst over bakluka sitter en ikke usynlig hekkspoiler, men den gjør ikke mer ut av seg enn at den er kledelig.

Innvendig er bilen fortsatt full av praktiske løsninger, fortsatt et skyvbart baksete, og et helt flatt gulv i bagasjerommet når du legger ned setene.

Noen priser er det foreløpig alt for tidlig å si noe om. Om et års tid vil vi vite langt mer, eller halvannet.

.