PRØVEKJØRT: Honda Insight

Sammen med Toyota er Honda eneste bilprodusent som har satset på hybriddrift i særlig utstrekning.

VALENCIA (DinSide Motor): Ti år etter at forrige Honda Insight ble presentert for publikum, fikk vi anledning til å kjøre dens etterfølger. Men i motsetning til forgjengeren, som var en liten toseter som hovedsaklig kunne skilte med et oppsiktsvekkende lavt forbruk, dreier det seg denne gangen om en kombikupé med plass til fem som presenterer seg som et rimelig og energieffektivt alternativ i kompaktsegmentet.

Nye Insight ble vist første gang på Paris-utstillingen i oktober 2008, da riktignok som "konsept" men allikevel nær opptil produksjonsversjonen, som hadde première på Detroit-utstillingen for noen uker siden og som vi nå altså har fått anledning til å kjøre på spanske motor- og landeveier.

Tydelig identitet

Foto: Knut Moberg Vis mer

PRØVEKJØRT: Honda Insight

  1. Insight: Store bilder
Foto: Knut Moberg Vis mer

Designmessig føyer bilen seg med tydelighet inn i "hybrid-klassen" med sin dråpeform som man gjenkjenner fra de tre generasjonene Prius (den nyeste er rett rundt hjørnet), og første Insight.
I tillegg har Honda hentet inspirasjon fra den hydrogendrevne brenselcelle-bilen Clarity, som ble lansert i fjor. Den tøffe fronten markerer Honda-identiteten.

Plass: På det jevne

Når det gjelder dimensjonene, fremstår Insight som en av de større kompaktklassebilene og kan sammenlignes størrelsesmessig med for eksempel Ford Focus. Insight er 440 centimeter lang, 170 centimeter bred og høyden er under 143 centimeter hvilket er nokså lavt. Dette, sammen med den karakteristiske fasongen med hellende tak, gjør at det blir snaut med hodeplass i baksetet for de som er høyere enn gjennomsnittet. For øvrig holder romsligheten kompaktklassestandard, med unntak av bagasjerommet som er både mer romslig og praktisk enn snittet.

Parallellhybrid

Mens Toyota har bygget opp sitt forsprang på hybridmarkedet med en relativt kompleks teknologi av typen power split, har Honda valgt en enklere, og dermed rimeligere, teknologi kalt parallel hybrid. Det dreier seg imidlertid ikke om en såkalt mild hybrid; her bidrar el-motoren også til selve fremdriften og kan for en stakket stund stå for den selv - om enn i svært begrenset grad.

Vis mer

Klikk her for store bilder!

Motorer, batteri og IPU

Foto: Knut Moberg Vis mer


Hovedmotoren er altså en klassisk forbrenningsmotor med bensindrift. Det dreier seg om 1,3-literen vi kjenner fra tidligere Honda-modeller og den yter maksimalt 88 hestekrefter og et dreiemoment på 121 newtonmeter. Gjennom Hondas hybridløsning IMA (Integrated Motor Assist), får den støtte fra en elektromotor, en batterienhet og en såkalt IPU (Intelligent Power Unit), som griper inn for å regenerere kinetisk energi samt bistå med tilleggskrefter fremover ved behov. Elektromotoren befinner seg foran ved siden av bensinmotoren mens batteri og IPU ligger bak under bagasjerommet. Elektromotoren har en maksimal ytelse på 14 hestekrefter og 78 newtonmeter.

Ikke sprek

Foto: Knut Moberg Vis mer


Maksimal sammenlagt effekt i Insight er 98 hestekrefter og tilgjengelig dreiemoment 167 newtonmeter. På papiret ser dette noe snaut ut, og vi kan heller ikke si at bilen opplevdes som særlig sprek - snarere tvert imot. Dette inntrykket forsterkes av at kraftoverføringen til hjulene skjer gjennom en CVT-girkasse, altså en kontinuerlig variabel transmisjon. Resultatet av litt hardhendt (eller hardføtt...?) behandling av gassen er mye, kraftfull og jevn during men lite fartsfølelse. Nå er selvsagt ikke det hensikten med denne bilen, men sammenlignet med en del drivstofføkonomiske dieseldrevne biler i segmentet føles dette nærmest frustrerende lite kraftfullt, og da tenker vi først og fremst på forbikjøringssituasjoner.

101 gram CO2

Første generasjon Insight. CO2: 80 g/km Foto: Knut Moberg Vis mer


Men det er altså først og fremst tanken på miljø og utslipp man skal ha i hodet når man kjører Insight. Og ved normal fremdrift kunne vi konstatere at det var mulig å senke forbruket til nivåer i nærheten av det Honda oppgir. De offisielle tallene er 0,44 liter per mil ved blandet kjøring og et CO2-utslipp på 101 gram per kilometer. For å hjelpe føreren til å oppnå disse tallene har Insight et system bestående av indikatorer, fargekoder og et "belønnings/straffesystem" med tre-symboler i dashbordet. Sørger man for å holde pilen i indikatoren på riktig sted vil fargen i instrumentpanelet holde seg i grønt og forbrukstallene vil bli hyggeligere.

Godmodig

Kjøringen for øvrig foregikk uten de store overraskelsene, verken positive eller negative. Kjøreegenskapene, i den beskjedne grad vi fikk satt dem på prøve, fremsto i beste fall som godmodige, med en styring som føltes lite inspirerende og ganske ufølsom. Komfortnivået fikk vi imidlertid et ganske godt inntrykk av, med grei avfjæring og brukbar filtrering av de ujevnhetene vi var ute for. Også lydnivået opplevdes som fullt ut akseptabelt - på betingelse av å følge ECON-anvisningene. Imidlertid må det på alle disse punktene en testkjøring under norske forhold til før vi kan gi bilen et endelig skussmål.

Prisen?

Det som er Hondas uttalte hovedpoeng med denne bilen er å gjøre renere motorteknologi tilgjengelig for flere - dermed må den være den prisgunstigste på markedet. Vi kan foreløpig ikke konkludere når det gjelder det norske markedet. Når det gjelder prisen, hadde ikke Honda anledning til å gå ut med den i denne omgang - den skal annonseres i løpet av februar måned.

Bilen skal imidlertid prises under dagens Civic Hybrid, som koster 263.000 kroner.

Honda Insight kommer i salg her i landet tidlig i april, og importøren håper å selge 5-600 biler i løpet av året.