Vis mer

Prøvekjørt Golf GTI

St. Tropez (DinSide Motor): Golf GTI er tilbake i sjette generasjon, klar til å ta opp kampen mot Ford Focus ST, Honda Civic Type R og Opel Astra OPC. Tekst: Knut Arne Marcussen Foto: Knut Arne Marcussen og VW

5000 eksemplarer skulle det lages av Golf GTI da den sto produksjonsklar i 1976. Men det ville lille eksperimentet stoppet ikke der. GTI er som et eventyr og i dag har 1,7 millioner biler blitt solgt. Derfor er Volkswagen-gjengen ikke så rent lite kry når de presenterer sjette generasjon i yndige St. Tropez i Sør-Frankrike.

Endringene fra sist er ny motor. Skjønt det dreier seg egentlig om en nedtrimmet versjon av den du finner i forrige GTI 30 Edition. 230 hester har blitt til 210 i nykommeren. Men med maksimalt moment på 280 newtonmeter som varer hele veien fra 1.700 til 5.200 omdreininger, oppleves den som råsterk!

Det gir ytelser som 0-100 på 6,9 sekunder (identisk med DSG) og toppfart på 240 km/t (238 km/t med DSG).

0-100-spurten er med det identisk som forrige GTI gjorde med DSG-girkasse (dobbelkløtsjkasse). Vanskelig å forklare hvorfor det er slik, spesielt ettersom denne bilen er sju kilo lettere enn forgjengeren. Uansett – motorsterke forhjulsdrevne biler har det med å understyre når kreftene skal plantes i bakken. Dette har Volkswagen utviklet en løsning for å forhindre.

 Manuell girkasseDSG-girkasse
Effekt210 hk/5300210 hk/5300
Moment280 Nm/1700-5200280 Nm/1700-5200
Toppfart240 km/t238 km/t
0-1006,9 sek6,9 sek
Forbruk0,73 l/mil0,74 l/mil
CO2170 g/km173 g/km
L/B/H420/178/147 cm420/178/147 cm
Vekt1.318 kg1.339 kg
Pris429.530 kr444.530 kr


Nyutviklet differensialbrems

XDS er en elektronisk differensialbrems, som via ESP-sensorene bremser indre hjul i sving om det registrerer at det har mindre vekt enn det andre. Resultatet blir at du ikke merker noe til understyring av noen art, ei heller kjenner du at systemet jobber eller bremser bilen på noen måte. Det beste er at nyvinningen er standardutstyr.

Men det er det på langt nær alt som er på nye VW Golf GTI. Av utgangsprisen på 429.530 kroner (gjelder både 3- og 5-dører) får du ikke med xenonlys eller noe så enkelt som parkeringssensorer. Derimot er gode sportsseter fra Recaro, fartsholder og senket sportsunderstell med på standardutstyrslista. Men du må regne med å plusse flere tusenlapper i nødvendig utstyr.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei


Hvor mye du velger er opp til deg, men koster fort mye hvis du kliner til med ryggekamera, navigasjon og skinnseter. Noe vi vil anbefale er å krysse av for adaptivt chassis, som betyr at du kan regulere stivheten i understellet. Innstillingene er Comfort, Normal eller Sport. Det gir deg anledningen til å kjøre en enda mer omgjengelig GTI.

Scirocco rimeligere

Og det er omgjengelig som er stikkordet for Golf GTI. Selv om den er sportslig og hvass, kan den også være snill og lettkjørt. Sånn sett er den såpass salgbar at den når frem til de store salgsmassene. De ekstreme, de som ønsker noe sært og spesielt velger kanskje heller lillebror Scirocco? Spesielt er det i hvert fall at prislappen på Scirocco er mer enn 25.000 kroner lavere.

Det skyldes i hovedsak avgifter ettersom den har den ”gamle” 200-hesteren. Scirocco får også den nye motoren snart. Utseendet på nye GTI bærer mange likheter med det tidligere viste designkonseptet W12, som var basert på femte generasjons Golf. Felgene er identiske og de røde bremsekaliperne fremhever det sportslige.

Bikube-mønsteret i grillen er videreført, det samme er den rød stripen. Karosseriet er senket 15 millimeter bak og 22 millimeter foran, kanalskjørtene er hellakkerte, hekkspoileren er på plass og bak har nydelige endestusser funnet veien på hver side. Likevel synes vi Volkswagen har valgt å være litt for forsiktige.

Fortsatt F1-ratt

Årsaken får vi vite skyldes at de må ha litt å spille på når det snart kommer en R-modell som etterfølger R32. Innvendig nevnte vi de gode setene. Velger du stoffseter, har de fortsatt det kule rutemønsteret slik første generasjon GTI i sin tid hadde. Rattet er fortsatt F1-inspirert med en liten knekk nederst. Ellers skiller GTI seg fra ordinær Golf med røde sømmer som går igjen på alt fra seter, ratt, håndbrekk og girspak.


810 kilo veide den første GTI. Den hadde 1,6-liters motor med 110 hester. Det bidro til 0-100 på 9,2 sekunder og toppfart på 182 km/t. Bensinforbruket lå i gjennomsnitt på 0,80 på mila og standardutrustningen var 175/70 dekk på 13-tommers felger.
På de snart 34 år siden visningen på messa i Frankfurt i 1975, har mye skjedd. Lengden er økt med en halvmeter, bredden med 15 centimeter og høyden med sju centimeter. Det har økt vekten til hele 1.318 kilo. Derfor er ikke forbruket mer imponerende enn 0,73 på mila. Dekkutrustningen er derimot økt betydelig til 225/45 og 17-tommers felger.

Mye av vektøkningen skyldes sikkerhetsutstyr som blant annet sju airbags. ESP er en annen innretning som ikke fantes på 70-tallet. I dagens bil får du like godt ikke slått systemet av – nettopp – sikkerhetsmessige hensyn… Men Golf GTI er ikke kjedelig av den grunn. Du skal tøye strikken temmelig langt før den griper inn. Følelsen av å være helt fri, vil nok de mest ekstreme sjåførene merke fraværet av. På samme måte som at de kanskje ikke synes styrepresisjonen er like god som hos de beste i klassen (Mini Cooper S og Ford Focus ST). Uansett er nok nye Golf GTI en bil som fortsatt vil selge i bøtter og spann. Ikke uforståelig!

Prøvekjørt Golf GTI

  1. Historien om GTI