Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Fornyet VW Tiguan

MÜNCHEN (DinSide Motor): VW Tiguan ble lansert høsten 2007. Nå har vi kjørt den i ansiktsløftet utgave.

Volkswagen Tiguan er blitt produsert i cirka 700.000 eksemplarer siden den kom på markedet i 2007. Den rykket da inn i et segment "folke-SUV-ene", som hadde vært dominert av asiatiske bilprodusentene siden det tok av for alvor på 1990-tallet. VW gjorde en original vri med modellen og introduserte den med muligheten til å velge mellom to fronter, den ene for mer urbane brukere, den andre for de med et røffere bruksområde - med en klart bedre angrepsvinkel, hvilket er nyttig i svært kuperte områder.

Les test

I Norge uteble ikke suksessen og det er blitt registrert over 8.500 Tiguan her i landet siden salget kom i gang for cirka tre og et halvt år siden. Vi testet den med dieselmotor og automatgir i januar 2008. Den testen kan du lese her.

Fortsatt en bra bil

Etter å ha prøvekjørt den oppgraderte versjonen konstaterer vi at vi fortsatt har å gjøre med en bil som har godmodige kjøreegenskaper, gode og relativt sparsommelige drivlinjer og et velfungerende firehjulsdriftssystem. Det dreier seg fortsatt ikke, i likhet med de andre bilene i denne klassen, om noen terrengbil, men det Haldex-baserte systemet er utvilsomt blant de mer effektive i klassen.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Når det gjelder kjøreopplevelse, interiør, plassforhold og komfort, henviser vi til testen, for her å konsentrere oss om det som er endret i forhold til utgående Tiguan-versjon.


Hva er nytt?

For mange norske kunder er det antakelig den "oppgraderte" prislisten som er mest interessant. Innstegsprisen er nå nemlig fra 287.000 kroner takket være introduksjonen av en variant med forhjulsdrift. Motoren er en 110-hestekrefters versjon av 2.0 TDI-motoren og summen av avgiftsbesparinger takket være lavere utslipp, lavere effekt og lavere vekt, gjør det mulig å prise den ettertraktede modellen så pass attraktivt i det norske markedet. Allikevel regner Volkswagen med at mindre enn én av fem kunder vil velge den versjonen mens over halvparten vil velge Tiguan, i Sport & Style - utførelse, med 2.0 TDI 140 hk-motor, firehjulsdrift og 7-trinns DSG (dobbeltkløtsj-automat).

Priser, fornyet Tiguan:

(Nye bilpriser for Volkswagen Tiguan)
 "Trend & Fun""Sport & Style""Track & Style"
2.0 110 hk TDI BMT287.410  
2.0 140 hk TDI BMT 4MOTION387.510411.000413.630
2.0 140 hk TDI BMT DSG 4MOTION407.950431.950434.610
2.0 170 hk TDI 4MOTION 456.300458.970


Oppdatert design

Ellers er det selvsagt på det designmessige plan endringene er sporbare. Tiguan har fått et oppdatert frontparti som skal minne mer om storebror Touareg. Den har fått sortlakkert grill med kromlister, mørke frontlykter og nye baklykter. Ellers er det nye setetrekk, andre fargevarianter og annerledes felgdesign som gjør seg gjeldende.

Tiguan har også fått noe mer standardutstyr. DAB digitalt radiomottak og sportsratt i skinn er nå standard utstyr på alle modeller.

I de to øverste utstyrsgruppene; "Sport & Style" og "Track & Style" kommer itilllegg multifunksjonsratt i skinn, tretthetsvarsling, dekktrykkontroll, sportsseter med alcantara og adaptive tåkelys foran, også som standardutstyr.

Av nytt ekstrautstyr som kan bestilles finner vi fjernlysassistent, vimsevarsler, ny generasjon parkeringsassistent (selvparkeringsfunksjon) og adaptive bi-xenonlys med LED kjørelys.

Tiguan i ny ham vil introduseres her i landet i løpet av sommeren; de første bilene kommer til forhandlerne i juli og den ofisielle markedsintroduksjonen skal foregå i august.

Satser på oppgang

VW-importør Harald A. Møller satser på å selge 1.980 nye Tiguan i løpet av resten av 2011 og 3.600 biler i 2012. Til sammenligning ble det registrert 2.153 eksemplarer i 2010 og Tiguan lå bak Nissan Qashqai og Mitsubishi Outlander, men foran Toyota RAV4 og Ford Kuga. For tiden kan det se ut som om Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai er hovedutfordrerne fremover.

Les også: Tiguan møter to sterke konkurrenter