Peugeot 308 er fortsatt tøff i trynet, men med litt mer moderasjon. Den er også god å kjøre. Foto: Knut Moberg
Peugeot 308 er fortsatt tøff i trynet, men med litt mer moderasjon. Den er også god å kjøre. Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Fornyet Peugeot 308

Høsten 2007 kom 308 på markedet som en videreutviklet 307. Nå er det 308 som er videreutviklet.

NICE (DinSide Motor): Det første vi legger merke til når vi betrakter "nye" Peugeot 308 er at gapet er blitt mindre - det vil si grillen tar noe mindre plass i fronten og flankeres nå av litt mer metall og kjørelys/tåkelys med ny innramming. Frontlyktene har også fått en litt endret fasong og er nå butte og ikke spisse nederst.

Peugeots konkurrent til VW Golf er dermed blitt noe mer moderat i designen i tråd med merkets nye designfilosofi - uten å ha gått like langt som storebror 3008 eller den nye storbilen 508.

Selger ikke bra

Til tross for at 308 på mange måter er en attraktiv bil i kompaktklassen har den på langt nær hevdet seg like bra som forgjengeren, 307, gjorde, og salgsmessig er den ikke i nærheten av å true klasselederen VW Golf. Dette har også utvilsomt å gjøre med intern konkurranse fra den mer familie-orienterte crossoveren 3008 som gir SUV-assosiasjoner samtidig som den er basert på 308-plattformen.

Trivelig bil

Fortsatt stor i kjeften, men mer begrenset. For øvrig en god bil å kjøre. Foto: Knut Moberg
308 sitter godt i svingene og er retningssikker og velbalansert. Foto: Knut Moberg
Høyverdig interiør i 308. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Til sammenligning: Dette er 308 før facelift. Bildet ble tatt under lanseringen i 2007. Foto: Knut Moberg
Også CC - kabriokupéen - er blitt oppdatert. Foto: Knut Moberg
Spissen nederst på hovedlykten er borte. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Forkrommet EMG-girspak i et for øvrig velpleiet interiør Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Ikke overdådig plass, men grei i klassesammenheng. Foto: Knut Moberg
Bagasjeplassen er også grei nok for kategorien - 348 liter (VDA). Foto: Knut Moberg
Peugeot 308 er fortsatt tøff i trynet, men med litt mer moderasjon. Den er også god å kjøre. Foto: Knut Moberg
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot

Bortsett fra den ovenfor nevnte eksteriørdesignen er det på det teknologiske planet 308 hovedsaklig er blitt oppgradert. Interiøret var allerede trivelig og høyverdig med god romslighetsfølelse, særlig foran. Vi finner det elegant og i god nyere Peugeot-stil når det gjelder kvalitetsfølelse. Når det gjelder egenskaper hevdet bilen seg mye bedre i Golf-klassen enn salgstallene skulle tilsi, og gjør det fortsatt. Konkurransen spisser seg imidlertid til med sterke nykommere som Citroën C4 - som bygger på samme plattform som Peugeot 308 - og ikke minst nye Ford Focus.


Alle versjoner oppgradert

308 ble lansert først som kombi - i fem- og tredørsversjon, deretter som stasjonsvogn og syvsetersversjon - SW, og endelig som kabriokupé - CC. Peugeot har gjennomført ansiktsløftningen på alle versjonene i ett. Den norske importøren velger å ikke ta inn SW-versjonen heretter, og stasjonsvognen kun i versjoner basert på den fornyede 1,6-liters dieselmotoren, som vi skal komme tilbake til.

Velkjørende

Vi kjørte fornyede 308 noen timer på varierte veier i Provence og gjenopplevde de gode egenskapene bilens undertstell har i samarbeid med god styring og en fint avstemt fjæring. Uten å være sporty som en Focus er den kvikk nok, og samtidig betryggende og passe mykt komfortabel. Lydnivået tilhører de bedre i klassen. Med andre ord: 308 er fortsatt en attraktiv bil i denne klassen - bare synd vi ikke har fått oppgitt prisene. Disse burde imidlertid ikke bli nevneverdig høyere enn i versjonen som nå utgår. Dette i stor grad takket være forbedret - les mer effektiv - motorisering.

Robotgiring

Forkrommet EMG-girspak i et for øvrig velpleiet interiør Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi kjørte fornyede 308 i den mest aktuelle, og mest økonomiske versjonen: 1.6 HDi EMG. Den har en oppgradert 1,6-liters dieselmotor som samarbeider med en forbedret EMG-girkasse, det vil si en manuell girkasse med automatisert (elektronisk styrt) kløtsj, som også kan kjøres som en automat. Det er en rimeligere erstatning for en automat og en vi nå synes er blitt dugende nok med litt tilvenning og i byen og i kø er man glad for å ha den. I tillegg medfører den ikke høyere forbruk og heller ikke dårligere ytelser. Man bør imidlertid fortsatt venne seg til å gå mykt av gassen ved girskift for å slippe rykkete fremdrift. Den som foretrekker den tradisjonelle, manuelle girkassen har selvsagt muligheten til å velge den ganske behagelige sekstrinns manuelle kassen (girskiftene er blitt kraftig forbedret siden denne kassen kom i Peugeot 308 - noe som for øvrig også gjelder konsernslektning Citroën med C4 og C5).

En god nyhet...

Drivlinjens kjerne er selvsagt den nevnte 1.6 HDi som vi allerede har kjørt i Citroën C4 og som er blitt en enda bedre motor enn den var tidligere. Innstegsversjonen på 93 hestekrefter er ikke den mest interessante og ei heller den mest økonomiske i drift selv om den muliggjør en lavere innstegspris på denne modellen. Nei, versjonen som gjelder er den med 112 hestekrefter og solide 285 newtonmeter som stiller opp ved 1.750 omdreininger. Kreftene er godt utnyttbare og motoren er, som vi har kunnet konstatere tidligere, kraftfull og kultivert. Her er ikke mye spetakkel og ved fullt pådrag i mellomakselerasjonene er lydbildet potent og nesten sportslig.

...og en enda bedre

Peugeot 308 1.6 e-HDi
Slagvolum1.560 ccm
Effekt112 hk
Dreiemoment285 Nm v/ 1.750 o/min
0-100 km/t11,4 sek
Toppfart190 km/t
Forbruk - blandet0,40 l/mil
CO2-utslipp104 g/km
Lengde428 cm
Bredde181,5 cm
Høyde150 cm
Akselavstand261 cm
Maks. tilhenger1.500 kg
Egenvekt1.318 kg
Bagasjerom348 liter (VDA)


Den enda bedre nyheten er at bilen med denne drivlinjen er blitt mer økonomisk og skilter med 104 gram CO2 i utslipp per kilometer; med ytterliger noe videreutvikling skal denne versjonen, som heter e-HDi, fra sommeren av klare å komme ned på 98 gram og dermed true selveste Golf BlueMotion. Bedre aerodynamikk og dekk med lav rullemotstand bidrar til disse flatterende resultatene (vi snakker om forbruk i underkant av 0,4 liter per mil), men det er særlig start-stopp-systemet som gir de marginale, og viktige utslagene. Systemet er en god del forbedret i forhold til første generasjon.

Motoren stopper mer

Nå virker det til og med ned til noen grader under null og selv om stereo eller klimaanlegg er igang. Tråkker man inn kløtsjen idet man nærmer seg en stopp (lyskryss, stopp eller bare en midlertidig pause), stopper motoren allerede før bilen står stille. En artig detalj er at kjørecomputeren teller sekundene motoren er slått av og vi oppdaget at i løpet av en kjøretur i traffikert miljø blir det en god del minutter av det etterhvert. Det er altså så mye spart for lokalmiljøet, hvilket er ekstra positivt når det er dieselmotorer vi snakker om (det blir mindre NOx og partikler som slippes ut).

308 er også tilgjengelig med attraktive bensinmotorer (1.4 og 1.6) fra 98 til 156 hestekrefter. For de som vil ha bjørnekrefter er 2.0 HDi-motoren tilgjengelig i 150-hestersversjon (manuell girkasse) og 163-hestersversjon (med automat). En full oversikt med data og ytelser kommer når prislisten blir klar.

Pris/utstyr

308 er tilgjengelig i tre utstyrsnivåer: Access, Active og Allure. Bilen er ganske greit utstyrt fra grunnversjonen, men vil man ha lettmetallfelger (16-toms), to-soners automatisk klimaanlegg, elvinduer bak og permanentfartsholder med fartsbegrenser, må man opp til Active-nivå. Vi kommer tilbake til utstyr og priser når prislisten blir tilgjengelig.

Terningen ruller...

Fornyede Peugeot 308 kommer i salg nå i mai og vi vil komme tilbake med prisene så snart de blir kjent. Da får du også vårt endelige terningkast, men vi kan røpe her og nå at det skal mye til for ikke å få femmeren, som egenskapene alene helt klart er verdt.

Dimensjoner - kombikupé:

Foto: Peugeot Vis mer


Dimensjoner - stasjonsvogn:

Foto: Peugeot Vis mer