PRØVEKJØRT: Fornyet BMW 3-serie

3-serie har fått nytt fjes og får nye, attraktive innstegsversjoner.

MÜNCHEN (DinSide Motor): Før så den litt streng eller småsur ut. Nå smiler den!

Ingen tvil; BMW 3-serie har fått et oppfrisket utseende. Det dreier seg ikke om noen revolusjon, naturlig nok, men da vi fikk se den utgående og den nye modellen side om side fremsto allikevel nykommeren som klart friskere i oppsynet. Ansiktsløftningen gjelder både sedanversjonen og Touring (stasjonsvognen).

316i som stasjonsvogn og 318d med automat

DISKRET ANSIKTSLØFTNING: Nye V-linjer på panseret og blidere front. Foto: Knut Moberg Vis mer

PRØVEKJØRT: Fornyet BMW 3-serie

  1. Store bilder - fornyet BMW 3-serie
Visuelt strukket... Foto: Knut Moberg Vis mer

Spesielt interessant for Norge er at innstegsversjonen 316i heretter er tilgjengelig som stasjonsvogn (Touring), mens det i disse diesel-tider kanskje er vel så interessant at man nå kan få kjøpt 318d med automatgir - en mangel som hittil har gjort at automat-tørste kunder har gått til konkurrentene, og da især Audi.
Prismessig er fornyelsen altså et fremskritt da flere kan finne en rimelig versjon i henhold til ønsker. For øvrig starter prisene - før ekstrautstyr - på 297.000 kroner for sedanen og 318.000 kroner for stasjonsvognen.

320d med firehjulsdrift

Som første firesylindrede modell får heretter BMW 320d muligheten for å utstyres med xDrive, BMWs avanserte firehjulsdriftssystem. Dette er nok også et effektivt anti-Audi-våpen i det norske markedet.

Syvtrinns dobbelkløtsj også på 335i

Dette ble annonsert tidlig i sommer, og vi hadde en forhåpning om at vi også skulle få prøvd BMWs syvtrinns automatgirkasse med dobbel kløtsj, DKG, som blir gjort tilgjengelig i 335i kupé og kabriokupé (som BMW kaller Cabriolet), men det får bli en annen gang. Med denne girkassen kuttes akselerasjonstallene (0-100 km/t) ifølge produsenten med tre tidels sekunder i forhold til den eksisterende - allerede svært effektive - automatkassen med momentomformer. Den er til og med et tidel raskere enn den manuelle sekstrinnskassen...

Ny knekk

Nye baklykter, endret støtfanger, økt sporvidde. Foto: Knut Moberg Vis mer
Enda mer diskret: Et interiør som var trivelig og effektivt fra før. Vis mer


Det første man vil legge merke til er den nye "knekken" som drar seg utover fra hver side av BMW-logoen over grillen og opp mot frontruten. Grillen er også noe endret. Så er det det nevnte "smilet; det at luftinntaket i støtfangeren nå vender oppover.

Optisk strukket

Også bak er det gjort endringer, og de nye baklyktene gjør at 3-serien nærmer seg 5-serien i design i større grad enn utgående modell. Sammen med ny design på støtfangeren og bredere sporvidde bak bidrar dette til at bilen virker noe bredere. Fra siden virker linjeføringen noe mer strukket og dermed dynamisk takket være sideskjørt som starter noe høyere og har en tydeligere konturlinje. Videre har speilene fått ny fasong med spill på karosseriets konveks/konkav-tema. Blinklysene har diode-teknologi i forbindelse med tilvalget bi-xenon.

Ny og bedre I-Drive

I interiøret er endringene mindre synlige, men nye farger og materialvalg blir tilgjengelige. Det dreiehjulbaserte kommandosystemet I-drive er videreutviklet og er blitt mer intuitivt og noe lettere å bruke / lære. Dette er BMWs måte å svare på kritikk fra ganske mange brukere som fant systemet temmelig plundrete i forhold til konkurrentenes systemer for styring av informasjons- og underholdningssystemene.

"Kjøremoro"

Den ligger godt på veien... Vis mer


Vi kjørte den fornyede 3-serien kun som sedan, i to versjoner - som ikke blir de mest solgte i Norge - nemlig 335i (306 hk) og helt nye 330d (245 hk). Disse er utstyrt med noen av de mest briljante motorene som finnes, henholdsvis blant bensin- og dieseldrift. Kjøringen foregikk i fortsatt svært så sommerlige Bayern i syd-Tyskland. Bilen ble prøvd på både svingete fjellveier, utmerkede landeveier og på Autobahn (der vi lot begge motorene uttrykke sitt potensiale til fulle), og vi fikk tilbakelagt godt over 50 mil.

Ingen tvil, BMW 3-serie er noe av det mest velkjørende og kjøreglade som finnes. Få om noen biler sitter så godt på veien og lar seg med slik eleganse og velfølelse styre gjennom svinger og føre stabilt og i høyt tempo på motorvei. Om ikke BMW 3-serie er best i klassen på komfort (på de dårligere veipartiene var tilbakemeldingene fra ujevnhetene ganske tydelige), så er den det utvilsomt når det kommer til det tyskerne fortsatt våger å kalle "fahrspass" (kjøremoro) (!)...

Effektiv dynamikk

Vis mer


Hos BMW er de stolte av å ha fått over en million biler med benevnelsen "Efficient Dynamics" ut på markedet. Dette har gjort det mulig å plassere merket blant dem som i størst grad har forbedret seg når det kommer til klimafiendtlige utslipp den seneste tiden. En kombinasjon av effektiv motorstyring, effektive transmisjoner, start/stopp-stenging av motoren, el-servo som "hviler", regenerering av bremsekraft og variabel aerodynamikk som en funksjon av behov for luftinntak, har muliggjort dette. Hovedkonkurrentene Mercedes og Audi har fortsatt et stykke vei å gå før de gjør det like bra. Et av de beste eksemplene er dieselmotoren vi fikk anledning til å sluke en del mil med: Nye 330d.

Nye 330d

Vis mer


Denne ble nylig presentert i det nye BMW-flaggskipet 7-serie. Den yter 245 hestekrefter og presterer et massivt dreiemoment på 520 newtonmeter fra 1.750 omdreininger til 3.000 omdreininger. I praksis opplevde vi at denne motoren trakk rent fra 800 omdreininger, begynte å skyve skikkelig fra 1.300 og akselererte kraftig hele veien opp til 5.000 omdreininger. Imponerende! Det er sjelden vi treffer på en motor hvor 6. gir er anvendelig fra 60 km/t og hele veien opp til hastigheter det kun er på Autobahn i Tyskland - eller på bane - man kan kjøre i. I tillegg har denne motoren en flott og sportslig lyd, en potent snerrende låt som på en fin måte akkompagnerer de heftige ytelsene og er fjern fra diesel-verdenen slik vi husker den.

Ytelse/utslipp: Imponerende!

Vis mer


0 til 100 går unna på 6,1 sekunder med nye 330d, og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Vi nådde uanstrengt 235 på Autobahn før trafikken gjorde det nødvendig å lette på gasspedalen... Men det som imponerer mest - selv om man må ta høyde for at motoren ikke i utgangspunktet inspirerer til den mest økonomiske typen kjøring - er at den klarer normverdiene 0,57 liter per mil og dermed kun 152 gram CO2 per kilometer. Bestselgerne blant familiebilene, Ford Mondeo 2.0 TDCi og VW Passat 2.0 TDI slipper ut henholdsvis 156 og 153 gram - med 140 hestekrefter mot BMWens 245.

DinSide har nevnt det før: Hvorfor skal effekt straffes avgiftsmessig også når motorene ikke er mer mer miljøskadelige med den høyere effekten?

Lansering rett rundt hjørnet

Vis mer


Ansiktsløftede 3-serie kommer i salg i Norge mot slutten av september og prisnivået ser fortsatt relativt attraktivt ut på de avgiftsgunstigste modellene. Det må imidlertid påregnes et solid påslag for den som vil ha en velutstyrt bil, og garantien på to år er fortsatt ikke noe å rope hurra for.

Priser: Innstegsutgavene

Etter ansiktsløftningen koster BMW 316i, som har en 1,6-liters motor som yter 122 hestekrefter, fra 297.000 kroner som sedan og 318.000 kroner som stasjonsvogn. Rimeligste diesel koster 341.000 kroner. Det er 318d med toliters motor på 136 hestekrefter. Stasjonsvognutgaven koster 366.000 kroner.

Priser: Godt kostnads/ytelsesforhold

Bayern og BMW hører sammen... Foto: Knut Moberg Vis mer


Som nevnt ovenfor kommer nå også 320d med firehjulsdrift (xDrive). Bilen er tilgjengelig som sedan med manuell girkasse og koster da fra 423.000 kroner. Automat koster vel 29.000 kroner ekstra. Ønsker man 320d som stasjonsvogn med både firehjulsdrift og automatgir havner man tross alt under en halv million; denne versjonen koster fra 481.000 kroner.

Så var det ekstrautstyret, da...

Priser: De imponerende testmodellene

Når det gjelder de versjonene vi fikk prøvekjøre snakker vi, tross effektiv dynamikk, om biler som straffes hardt av det norske avgiftssystemet. 330d koster fra 618.000 kroner som sedan, med manuell girkasse og bakhjulsdrift og 723.000 som stasjonsvogn, med automat og firehjulsdrift. Tilsvarende priser for 335i - som ytelsesmessig og opplevelsesmessig egentlig ikke har noe på norske veier å gjøre uansett - er henholdsvis 816.000 kroner og 931.000 kroner.

Alle priser er før kostnader forbundet med frakt og levering.

  • Se store bilder av "nye" 3-serie her!