PRØVEKJØRT: Fords nye sjarmør

Vi har kjørt nye Fiesta i Toscana. Som forventet - et kraftig løft i forhold til forgjengeren.

GROSSETO, Italia (DinSide Motor): Så er den på plass, den helt nye Ford Fiesta som ble vist i Genève i vår, og som avløser femte generasjon som ble lansert i 2002.

Farvel, New Edge

Som vi har hatt anledning til å kommentere tidligere: Nykommeren bryter tvert med den forsåvidt trivelige men relativt anonyme stilen til forgjengeren. Nye Fiesta er basert på konseptbilen Verve, som vakte stor oppmerksomhet på bilutstillingen i Frankfurt i 2007. Sjette generasjon bekrefter at Ford satser på slående og egenartet design, og nye Fiesta er fjerde bil fra selskapet, etter S-Max, Mondeo og Kuga, som har fått sitt designspråk definert av Fords "Kinetic Design", som har som hovedformål å uttrykke potensiell energi, det at bilen gir inntrykk av å være i bevegelse også når den står stille. (Focus-familien har for øvrig også fått en ansiktsløftning som gir dem Kinetic Design-inspirerte frontparier. Dermed er New Edge design, med unntak av mini-fleksibilen Fusion, en saga blott hos Ford i Europa.

32 år med Fiesta

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Ford Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer


Ford Fiesta ble i 1976 lansert som Fords småbil og konkurrent til biler som Renault 5, Fiat 127 og Peugeot 104 - og kanskje særlig for å kontre Volkswagen Polo som var blitt lansert året før. (VW Polo var for øvrig en VW-utgave av Audis småbil Audi 50, som ble lansert i 1974 og som avgikk ved en tidlig død i 1978). Ford Fiesta har fra starten vært produsert i Valencia i Spania. Det nye med Fiesta 2009-modell er at den er et resultat av global tenkning som gjør at den vil komme i en lokalt tilpasset form på det europeiske, men også asiatiske markedet. Bilen skal også produseres i Kina og i Mexico for de lokale markedene. Men om bilen bygges i Köln, Valencia eller Nanjing, har den den samme chassis-arkitekturen. Nye Fiesta deler for øvrig plattform med nye Mazda 2, som allikevel er en noe mindre bil.

Småbil er relativt

Etter 32 år er det blitt solgt over 12 millioner Fiestaeri verden og modellen har modnet betraktelig. Småbiler er ikke hva de engang var, og både når det gjelder kjøredyktighet og komfort hevder de fleste nylig utviklede bilene i klassen seg riktig bra. De er også blitt riktig romslige. Nedover i Europa viser det seg med siste generasjon småbiler at de har overtatt den rollen Golf-klassen hadde til godt ut på 90-tallet. Da snakker vi om Peugeot 207, Toyota Yaris, Opel Corsa og Skoda Fabia. Neste generasjon Polo vil nok ytterligere forsterke tendensen. Sjette generasjon Fiesta er i denne sammenheng helt med på notene.

Passe stor

Nye Fiesta er blitt større enn forgjengeren, men uten å overdrive. Den er nå 395 centimeter lang og 172 centimeter bred mens den rager 148 centimeter i høyden. Den er dermed størrelsmessig hakket mindre enn de største i klassen som Peugeot 207 og Fiat Grande Punto, men større enn Toyota Yaris og Mitsubishi Colt. I praksis betyr disse forskjellene lite; plassforholdene er akseptable. I Fiesta har man gode plassforhold foran mens baksetene kan romme to moderat høye voksne eller tre barn.

Lettere

Foto: Knut Moberg Vis mer


Da er det godt gjort av nye Fiesta å ha greid å ha gått ned i vekt i forhold til generasjon5, noe Ford har oppnådd delvis ved å ta i bruk høy-resistansestål i karosseriet, noe som har både gjort karosseriet lettere og 10% stivere. Videre er reservehjulet fjernet og erstattet av et kompressorbasert reparasjonssett - som vi dessverre selv har konstatert ikke er noen fullgod erstatning. Noen øvrige kilo er spart inn ved å velge diverse lettere komponenter enn tidligere.

Interiøret: Blandede følelser

Interiøret er nydesignet og resolutt moderne, og fører tankene hen til Star Trek med midtkonsollen som har betjeningsknappene ordnet på en måte som er inspirert av mobiltelefoner og vi opplevde helheten som på grensen til litt rotete. Vi merket oss at overgangen mellom dashbordet og dørkarmene ikke henger sammen i det hele tatt, verken i fasong eller materialvalget. Vi vil anta at for de fleste er det et spørsmål om tilvenning, og det skal sies at under kjøring opplevde vi ergonomien som upåklagelig. Vi fikk også et godt førsteinntrykk av kvalitet ombord, med unntak - som det ofte er tilfellet - av noe billigvirkende plast i komponenter som døråpnere. Det må jo spares penger...

Seks motorer

Toppmotorisering: 1.6/120 hk. Uvant - men mer interessant - å se nye motorer uten deksel. Foto: Knut Moberg Vis mer


Fiesta tilbys fra start med et utvalg av tre bensinmotorer og tre dieselmotorer.

I og med at Euro V-kravene til utslipp først trer i kraft fra 1. januar 2009, har Ford plassert den bensindrevne velkjente Euro IV-motoren på 1.25 liter under panseret i nye Fiesta til å begynne med. Den kommer i en variant på 60 hestekrefter (0 til 100 på 16,9 sekunder) og en på 82 hester (samme øvelse på 13,3 sekunder).

Toppmotoriseringen inntil videre er en sprek 1.6-liter, også den kjent fra før, men som her kommer i en ny effektversjon på 120 hestekrefter. Den takler 0 til 100 på 9,9 sekunder.

På dieselsiden starter det med en 1,4-liter som yter moderate 68 hestekrefter og trenger 14,9 sekunder til 100. Denne forsynes ikke med partikkelfilter, så de som ønsker å være miljøvennlige bør vente på 75-hestersversjonen som skal dukke opp til våren.

De to andre dieselalternativene baserer seg på en 1,6-liters kjenning fra Ford/Peugeot-Citroën-samarbeidet. Den yter 90 hestekrefter, og kommer i den ene versjonen i Fiesta Econetic med en del grep som er tatt for å få utslippstallet ned under 100 gram CO2 per kilometer. Det offisielle tallet er 98 gram, som kommer av et meget lavt forbruk på 0,37 liter per mil. Standardversjonen med denne motoren skal klare 0 til 100 på 11,9 sekunder.

Kjøreopplevelsen

Foto: Knut Moberg Vis mer


I Toscana fikk vi prøvekjøre nye Fiesta med dieselmotoren på 90 hestekrefter og bensinmotoren på 120. De er tydelig forskjellige i karakter, og bensinmotoren er klart det sportslige alternativet med masse sprut i de høyere turtall samt akseptabelt drag i mellomregisteret. Denne motoren oppfordrer imidlertid til hyppige girskift og bruk av turtall for full utnyttelse av potensialet og kan ikke anbefales for de som i størst mulig grad vil skåne miljøet.

Da er dieselmotoren bedre egnet. Den har godt med drag både i bunn og mellomregisteret, men har stort sett gitt sitt der hvor bensinmotoren virkelig begynner å uttrykke seg. Men effektiv og rask fremdrift, med godt skyv ut av svingene uten å måtte gire ned, passer mange av oss vel så bra på denne typen bil - og når det gjelder CO2 er utslippet 110 gram per kilometer på dieselen mot 139 gram på bensinversjonen. Vi vil tro forskjellen i praksis blir enda større.

Når det gjelder egenskaper på vei opplevde vi at Ford har satset på å gjøre kjøreopplevelsen komfortabel, og vi syntes også at bilen komfortmessig er nærmere en Clio enn en Corsa. Tiden vi fikk kjøre bilene var begrenset, men vi opplevde understellet som effektivt med bra demping og gode svingegenskaper. Ford har introdusert elektrisk servo på nye Fiesta, og vi synes de har gjort en god jobb med å opprettholde en god styrefølelse. Men om kjøreegenskapene var kvikke, syntes vi at bakenden satt litt for dårlig innimellom, ved svært aktiv kjøring. Dette gjalt spesielt dieselversjonen. Den virkelig inspirerende kjøringen er det imidlertid "Sport"-versjonen som muliggjør; den er noe senket og har et strammere oppsett. I denne omgangen ser det imidlertid ikke ut til at den norske importøren vil ta inn denne.

Dette burde ikke være noe tema for den jevne sjåfør, og uansett er stabilitetsprogram/antiskrens (ESP) standard, og griper inn, for eksempel ved uforutsett understyring med påfølgende brå lastveksler.

I salg nå - fra 165.000 kroner

Foto: Knut Moberg Vis mer


Nye Fiesta er i salg i Norge fra nå av selv om de første bilene først kommer hit til landet senere på høsten - de første forhandlerbilene kommer i oktober og Ford kommer ikke til å markedsføre bilen aktivt før over nyttår. Og det er verdt å merke seg at da kommer Ford allerede til å ha foretatt en første - visstnok moderate - prisøkning. Denne skal finne sted i desember.

Men altså: Den første prislisten er datert 17. september 2008, og der kan man blant annet lese at billigste verjon koster 165.000 kroner og er femdørs 1.25 Ambiente med 60 hestekrefter. Den er da sikkerhetsmessig godt utstyrt med ESP (antiskrens) og syv kollisjonsputer. Men skal man ha en del utstyr som anses som nødvendig av de fleste i dag - som klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, elektrisk drevne vindusheiser foran - må man ut med over 180.000 kroner. Vi synes eksempelvis at klimaanlegg burde vært standard fra et lavere nivå.

Regn vel 190.000 kroner

Foto: Knut Moberg Vis mer


Da skal man også være klar over at med 60 hestekrefter får denne bilen et relativt begrenset bruksområde som ren bybil med mindre man er villig til å smøre seg med en stor grad av tålmodighet ute på veien. 16,9 sekunder fra 0 til 100 taler i så måte sitt tydelige språk. 1.25-versjonen med 82 hester eller dieselvarianten på 68 hester er de første versjonene som ikke er undermotorisert. En Fiesta Trend 1.25 / 82 hk med ekstrautstyret manuelt klimaanlegg kommer på 193.000 kroner; tilsvarende koster den 192.000 med dieselmotoren 1.4/68 hk.

I overkant av 190.000 kroner er dermed prisen vi anser man må betale for en grei ny Fiesta.

Når det gjelder de utgavene vi fikk prøvekjøre, koster de med sine spreke motorer og bra utstyrsnivå 208.000 kroner for dieselversjonen på 90 hester og 215.000 kroner for den spreke 1.6 bensinvarianten med sine 120 hestekrefter. Uten ekstrautstyr som aluminiumsfelger. (cirka 5.100 - 6.500 kroner ekstra).

Ford Norge regner for øvrig med at, tatt i betraktning de relativt lave prispåslagene for høyere utstyrsnivå, kommer nivået Titanium til å bli bestselgeren. Totalt satser Ford på å få avsetning for 1.300 Fiesta i 2009.

  • VIDEO: