Prøvekjørt: Fords italienske takflørt, Focus Coupé-Cabriolet

Kombinasjonen av fordsk kjøreglede, en dæsj italiensk stil og 29 sekunders ståltak får godkjent karakter. Litt konservativt, men stilig og funksjonelt. Og vi anbefaler på det sterkeste diesel under panseret - selv om prisen da kryper over 400.000 kroner.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


TOSCANA (DinSide Motor): Ford har gjort et godt stykke arbeid med å sage taket av Focus. De har dessuten fått designhjelp av Pininfarina, som også skal stå for produksjonen av bilen. Men helt uten svakheter er ikke Focus CC. Forholdet vekt/motorisering er en. Bakseteplassen kan være nummer to. Og som livsstilsbil må vi jo spørre; hvordan vi skal få med oss skiene?

Stor bilklasse

Fireseters kupé-kabrioleter med helautomatisk ståltak er en nisje i sterk vekst. Forklaringen er forholdsvis enkel. Man kan - og vi understreker kan - få både pose og sekk. Det vil si en lekker kupé med fire seter, som samtidig oppfyller kabrioletdrømmen og kan fungere tilstrekkelig praktisk som helårsbil.
De glade lakser nye Focus Coupé-Cabriolet skal kjempe mot, er de etablerte storselgerne Peugeot 307 CC og Renault Mégane CC, dessuten årsnyhetene VW Eos og Opel Astra TwinTop. Disse bilene starter på priser fra ned mot 300.000-kronersmerket, mens en velutstyrt 200-hesters VW Eos lett passere halvmillionen.

Focusert design

Vis mer
Vis mer


Ford er et ryddig og strukturert merke, så vi skal prøve å presentere bilen likedan. Pininfarina er nøkkelordet. Det legendariske Torino-baserte selskapet leverer ikke bare særpreget designarbeid, men også ingeniørtjenester og produksjonskapasitet. Bilen skal nemlig i sin helhet produseres av Pininfarina, med et volum opå 20.000 stykker årlig.
Men det er selvsagt designet som er viktigst. Like selvsagt som at designgjengen hos Pininfarina har hatt fått strenge rammer med denne bilen: For resultatet skulle være en lett gjenkjennelig Ford Focus. Og en kupé. Og en ståltakskabriolet (hvis konstruksjon er svært plasskrevende).

Kort panser, små muskler?

Vis mer
Vis mer


Resultatet er vellykket til denne klassen å være. Det er fortsatt en maskulin Ford, men med et italiensk touch. Interiørdesigneren har samtidig vært flink med både farger og tekstur, som gir assosiasjoner til dresskledde italienske menn slik de går på jobben når sjefen er på ferie; ubesværet med åpen snipp og likevel med elegant sveis og press i buksen.

Ett designankepunkt har vi likevel, og det gjelder i stor grad hele denne bilklassen. Det er den visuelle balansen i bilen sett fra siden. Fordi takløsningen er så plasskrevende, ender vi opp med en kupé som ligger langt framme på bilen - og ditto kort panser og langt bagasjelokk. Og penisallegorien er åpenbar, kort motopanser betyr liten…

Todelt tak

Vis mer
Vis mer


Når du trykker på tak-knappen og venter i 29 sekunder mens det todelte taket bretter seg sammen i bagasjerommet, bedrer det seg heldigvis litt. Det skyldes at føreren sitter mer eller mindre midt i bilen (lengderetning). Det er for øvrig Webasto som har utviklet taket for Ford - akkurat som de har gjort for VW og det tredelte Eos-taket. Om taket sier Ford at de har valgt en todelt løsning for å gjøre det til en lett og bruksmessig robust konstruksjon.
Men strengt tatt er det uinteressant med hvor mange deler taket består av så lenge det bare fungerer. Og da kan vi til sammenlikning nevne at det mer avanserte VW-taket er raskere både å få opp og ned. En annen småkritisk detalj er at Focus CC ikke i utgangpunktet har sensorer som sjekker at du har nok plass over og bak deg til at mekanikken får gjort pakkejobben med taket uten å dunke borti noe. Og begge biler har det felles at du må stå stille når taket skal opp eller ned.

Motor og kjøreegenskaper kan du lese mer om her.

  • Store bilder av bilen finner du her.
  • Store bilder av taket finner du her.