Med 1,5 meter døråpning så åpner mulighetene seg.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Med 1,5 meter døråpning så åpner mulighetene seg. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Prøvekjørt: Ford B-Max overrasker

Men halvannen meter døråpning er langt fra alt som er positivt.

Nå er den nye og mye omtalte mini-MPV’en fra Ford snart på markedet, og vi har prøvekjørt den. Ford B-Max har lenge vært omtalt som bilen med de rare dørene, men en ting er sikkert. De er særdeles praktiske, i likhet med mye annet med bilen.

Hun bestemmer hvordan B-Max skal se ut

Fire motoralternativer

B-Max kommer med fire glimrende motoralternativer, og i B-Max er det utvilsomt bensinalternativene som frister mest. Begge bensinmotorene er den nye 1-literen, med henholdsvis 100 og 120 hk. Sistnevnte viser seg som nærmest perfekt i en bil som B-Max, og kan by på et dreiemoment som kommer så tidlig som det til nå bare har vært mulig å få til i en dieselmotor. Derfor kommer andelen av solgte bensinmotorer til å bli overraskende høy i B-Max. Men dette er også i tråd med bilprodusentenes uttalelser. A- og B-segmentet vil bestå av mye bensinmotorer. Det øvrige markedet vil ha en dreining mot diesel (når Europa ses i sin helhet).

Dette er Ford B-Max:

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Med 1,5 meter døråpning så åpner mulighetene seg. Foto: Fred Magne Skillebæk


Diesel eller bensin?

De to neste motorene er dieselutgaver, begge med 1,6-liters slagvolum, og respektive 95 og 105 hk. Av disse har vi kun kjørt 95-hesteren, og det må sies at 125-hesters bensinmotoren er å foretrekke. Selv dreiemomentet virker å ha mindre effekt i 95-hesteren, sammenlignet med bensinutgaven på 125. I tillegg har bensinmotoren et lengre arbeidsområde enn dieselene, så i dette tilfellet er valget faktisk ganske enkelt.
Uansett hva du måtte velge så er det femtrinns manuell kasse som er standard. Ingen av motorene vil kobles sammen med 6-trinns girløsning, som i Focus med samme motorer.

To konkurrenter: Hyundai ix20 mot Toyota Verso-S

Inn, ikke ned

B-Max er i bunn og grunn bygget på en Fiesta, noe som nesten ikke er til å tro etter å ha opplevd begge. Den fremstår som en langt større bil, til tross for at den ikke er særlig større i annen retning enn høyden. I tillegg har den beholdt mange av de gode egenskapene på veien, så skinnet kan virkelig bedra. Som fører sitter du 59,8 cm over bakken i en B-Max, mens du i en ordinær Fiesta har rumpa 54,3 cm fra moder jord. Forskjellen på 5,5 cm utgjør sånn noenlunde den generelle høydeforskjellen på tyngdepunktet i de to bilene. B-Max setter du deg inn i, i motsetning til Fiesta som du setter deg ned i. Dette er et av de beste argumentene for de mindre SUV’ene som er kommet, men også slike MPV’er byr på det samme.

Les vår prøvekjøring av Ford Fiesta

Unge og gamle

Det er ikke til å legge skjul på at bilene vokser for hver generasjon. Derfor er det blitt flere og flere kunder på biler i de mindre klassene etter hvert som de ”normalt” store bilene er blitt større. De store er for noen blitt for store, og da er det naturlig å sikte én klasse ned. Ford mener selv at 40 % av kundene vil være bileiere som kommer fra større biler, mens 20 % vil kommer fra mindre biler. Disse kundene vil først og fremst være yngre barnefamilier og eldre i aldersgruppen 60+.

Se B-Max innvendig:

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
PRAKTISK: Ford B-Max er en av bilene i Fords produktsortiment som fårr forenklet prisstruktur - og får lavere listepris. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


1,5 meter åpning

Det er først og fremst mangelen på B-stolpe som har fått mange til å se to ganger på bildene av B-Max. Dette har mange fordeler, spesielt på en bil som er såpass kort som B-Max. Med alle dørene oppe har du en åpning på hele 1,5 meter til rådighet. Skyvedøren på siden går dessuten så langt tilbake at du får fritt leide til så godt som hele sitteputen i baksetet.

Stolleken

I baksetet er det god beinplass til en voksen, selv etter at en voksen mann har funnet seg vel til rette i fremsetet. I bagasjerommet er det derimot ikke all verden, men et par trillekofferter går mer enn fint nok. Deretter begynner stolleken. Ryggen på baksetet kan felles ned i en 60/40-splitt, og bagasjerommet får på denne måten et helt flatt gulv. Bagasjerommet har for øvrig dobbel bunn, så ved å fjerne øverste nivå får du et dypere rom. I tillegg kan du legge frem seteryggen på høyre fremstol, og du får med dette en lastelengde på hele 2,35 meter. At ikke langt flere biler har denne enkle, men nyttige løsningen er for meg en gåte.

Se de forskjellige seteløsningene:


Test: Storebror C-Max

Virker større

Ettersom takhøyden er stor, og bakenden av bilen beholder høyden hele veien, så føles bilen også stor ut på innsiden. Den er rett og slett en av de bilene du blir forundret over når du trer ut av den. Er den ikke større?
Kjøreegenskapene bygger også opp om at bilen ikke er så liten som målene faktisk sier at den er. Selv i langt høyere hastigheter enn vi er vant med her på tunet er den stille innvendig, og den har stabiliteten til langt større doninger. Ford har da også vist mer enn en gang at de har full kontroll på oppsett av chassis, noe vi dessverre ikke kan si om alle om dagen.

Ford MyKey, en fremtidig barnevakt

Stiv struktur
Det er lett å la seg lede til å tro at en bil med denne konstruksjonen vil miste torsjonsstivhet, i mangel på en B-stolpe til å stive opp. Den gang ei, og dette har selvfølgelig vært et av Fords viktigste detaljer å jobbe med. Løsningen ligger i stor grad i dørene. Det er der mye av stivheten nå er lagt i tillegg til rammen rundt døråpningen, og i gulvet. Så sikre er Ford på at det både er stivt nok til ikke å gå ut over kjøreegenskapene, og samtidig at det duger godt ved en eventuell sidekollisjon, at de er sikre på at B-Max vil få fem stjerner i EuroNCAP når resultatene legges frem i november.

Høy komfort

For den generelle komforten er også en av dens sterke sider. Det er lett å finne seg til rette. Setene har et stort antall justeringsmuligheter, og det samme med rattet, som kan justeres alle fire veier. Om du har havnet i høyre fremsete mister du derimot noen av justeringsmulighetene, men det er fortsatt lett å finne seg til rette. Den eneste praktiske løsningen vi savner er et baksete som kan skyves frem eller tilbake på skinner. Det ville gitt fleksibilitet med tanke på det bakerste bagasjerommet i tillegg.

Se 360-graders video av interiøret:


Introduksjonsgave

Startprisen på en B-Max vil være 221.700 kroner. Da får du en 1.0 bensin på 100 hk, og Trend utstyrsversjon. I Norge vil B-Max bli å få med tre alternative utstyrsnivåer, Trend, Titanium og Titanium X. Prisspranget opp fra Trend til Titianium er på 14.000 kroner, og dersom du velger Titanium X må du legge til ytterligere 10.500 kroner. I en introduksjonsfase skal Ford slenge med sikkerhetsutstyret Active City Stop på kjøpet. Dette er Fords utgave av antikollisjonssystemene, som ser ut til å finne sin plass i mange nye biler for tiden. Dette skal hindre påkjørsel av både biler og folk i bymiljøet, eller andre steder der hastigheten er lav. Hvordan Ford senere skal klare å ta vekk dette utstyret igjen uten at kundene griner på nesa skal bli spennende å se løsningen på.

B-Max: Første bil med Ford SYNC

Et lunkent segment

Om vi kort skal summere vårt første måte med B-Max, så er den dømt til å bli en suksess innen sitt segment. Dessverre er det ikke mange som har oppdaget dette segmentet enda, for B-Max har sterke konkurrenter som dessverre ikke har fått det helt til. En ting er vi derimot overbevist om. Ford B-Max blir en beinhard konkurrent om de kundene som faktisk vurderer en bil i dette segmentet, og det er merkelig at ikke flere sikter inn på disse smarte kjøretøyene.

Ford B-Max kommer til Norge tidlig i september.


Dette er konkurrentene:

- Opel Meriva
- Toyota Verso-S
- Hyundai ix20
- Kia Venga
- Honda Jazz