PRØVEKJØRT: Folke-SUVen Ford Kuga

I fjor kom VW Tiguan og ble en brysom konkurrent for de japanske SUV-bestselgerne. Nå er Ford Kuga her. Og det er dårlige nyheter for konkurrentene!Tekst og foto: Knut Arne Marcussen

«Du skal slite med å finne en bil i denne klassen som er mer moro å kjøre på landeveier med»


JEREZ, Spania (DinSide Motor): Ford har gjort mye riktig de siste årene. Fra et nesten håpløst utgangspunkt med blodrøde regnskapstall, trøtte modeller og enda dårligere image, har de gjennomgått en nesten total forvandling.

S-Max viste at også sju-setere kan være sexy, nye Mondeo flyttet grensene i sin klasse da den kom i fjor – og nå er det altså klart for den lenge etterlengtede SUV-en Kuga. Her skal Ford endelig opp og måle seg mot japanerne som i fred og ro har fått selge utrolig mange biler i dette segmentet. Og ikke minst: Kuga skal bryne seg mot VW Tiguan som har imponert stort.

  • Her er store Kuga-bilder
  • Se spesifikasjonene nederst i saken

    Rene, skarpe linjer

    Vis mer
    «Dette er et stramt og fint chassis. Styringen er skarp, som vi er blitt vant til hos Ford, og den er en fornøyelse å utfordre svinger med.»

    PRØVEKJØRT: Folke-SUVen Ford Kuga

    1. Store Kuga-bilder
    Vis mer


    Vi har sett Kuga på et par bilutstillinger allerede, og vi blir ikke skuffet når vi endelig får se den ute på veien. Design er også noe Ford med rette kan være stolte av for tiden. Kuga ser betydelig tøffere ut enn Tiguan – og knuser VW-konkurrenten på dette området. Rene, skarpe linjer. Bilen ser ut som den er i bevegelse, selv om den er ganske høy, får du med en gang følelsen av dette er en sporty bil.

    Sjekk hva bilen din er verdt

    Det inntrykket fortsetter bak rattet. Kuga er basert på Focus-plattformen. Det lover bra og forventningene blir innfridd. Dette er et stramt og fint chassis. Styringen er skarp, som vi er blitt vant til hos Ford, og den er en fornøyelse å utfordre svinger med. Det krenger riktignok brukbart, men annet er ikke å vente når bilen er såpass høy. Du skal slite med å finne en bil i denne klassen som er mer moro å kjøre på landeveier med.
    Støynivået er forbløffende lavt og sittekomforten god. Men noen praktiske løsninger mangler. Vi savner mer oppbevaringsplass rundt forsetene. Dørlommene er beskjedne, oppbevaringsnettet på passasjersiden er latterlig lite og koppholdere begrenser seg til én mellom setene.

    Ingen terrengbil

    Men det er ikke vanskelig å merke at Ford er blitt bedre på opplevd kvalitet. Hendelen du justerer rattet med er nå dekket av myk og behagelig gummi. Sånt underbygger god-følelsen og vi kan vente mer av det fra Ford framover.

    I motsetning til Tiguan (og flere av de japanske konkurrentene), toner Ford ned offroadaspektet ved bilen. Filosofien er at de aller fleste som kjøper denne bilen skal bruke den på vanlige veier. De ønsker den ekstra tryggheten firehjulstrekk gir – men de er absolutt ikke ute etter noen terrengbil.

    Derfor kan du glemme både lavgir og sperrer, utstyr som både koster penger og som øker vekten. Kuga nøyer seg også med et firehjulstrekk-system som strengt tatt er litt gårdsdagens modell. Svenske Haldex leverer nå generasjon fire av sitt system til Tiguan – i Kuga finner vi forgjengeren, Haldex 3.

    Relativt liten

    Vis mer


    Hva betyr det for deg i praksis? Sannsynligvis svært lite. Hvis du skal bruke Kuga som en ”hyttebil” og bare har behov for å komme deg fram på dårlig brøytete vinterveier av og til, duger det i massevis. Under virkelig tøffe forhold er ofte bakkeklaringen det avgjørende. Tallet for Kuga er 18,8 cm – Tiguan har til sammenligning 19,5 cm.

    Litt overraskende er det at Kuga ikke er blitt en liten tanke større. Med lengde på 4,44 m. går den inn blant de minste bilene i klassen. To voksne sitter greit i baksetet, men bagasjerommet kommer til kort i forhold til større konkurrenter som Honda CR-V og Mitsubishi Outlander.

    Her blir det en avveining på hvor viktig plassen er. Men husk at denne biltypen har en fordel i høyden. Du kan stable mye i bagasjerommet, i alle fall så lenge det ikke går på akkord med sikkerheten. Baksetet felles enkelt ned og da blir det et stort lasterom med flatt gulv.

    En ulempe vi må nevne er motor og vekt. Kuga veier 1538 kilo, hvilket er litt mindre enn hovedmotstander Tiguan. Men de 136 dieselhestene overbeviser ikke når de drar av sted. 0-100 går på 10,7 sekunder og du må virkelig la dem jobbe. Forbruket er snilt, også utslippene imponerer.

    Femsylindret 2,5-liter med 200 hester kommer i desember. Automatgir og trolig flere motorer kommer neste år.

    Kommer i august

    Vis mer


    Tilbake til den uunngåelige duellen med Tiguan: Kuga vinner på sprekere design, bare sjekk de tøffe beskyttelsesplatene foran og bak, høyere komfort (blant annet ni cm. lengre akselavstand) og kvassere kjøreegenskaper. Utstyrsmessig har VWs biler også en tendens til å bli dyrere når luksusen skal legges til.

    Uansett: Skal du kjøpe ny bil i denne klassen, MÅ du prøve begge disse før du bestemmer deg.

    Kuga lanseres i Norge i august og den norske importøren må nøye seg med 1.000 biler i 2008.

  • Store Kuga-bilder finner du her.
  • FORD KUGA 2,0 TDCI
    Pris: Fra 367 900 kr.
    Motor: Firesylindret diesel, 2-liter
    Effekt: 136 hk/4000
    Moment: 320 Nm/2000 (340 Nm i korte perioder)
    Toppfart: 180 km/t
    0-100: 10,7 sek
    Forbruk: 0,64 l/mil
    CO2: 169 g/km
    L/B/H: 444/184/168 cm
    Vekt: 1538 kg
    Bagasje: 410/1405 liter

    Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder