PRØVEKJØRT: Fabia II - helt plasskonge

Den første store småbilen har fått sin etterfølger. Vi kjørte en kronglete, men informativ harrytur Oslo-Strömstad tur/retur med nykommeren.

Småbilmarkedet er blitt grundig reformert de siste par årene. Selv Skoda Fabia av første generasjon begynte å bli akterutseilt - men nå har vi prøvekjørt Fabia II som stiler mot toppen av kategorien.

Merket Skoda seiler i medvind her i landet, og platte Skoda-vitser fra 70- og 80-tallet får ingen som kan litt om bil til å le lenger. Nykommeren Roomster har selvfølgelig hjulpet på salget, men det er særlig Oktavias fortsatte suksess som gjør at merket fosser frem på salgsstatistikken. Skodas fremgang i årets fire første måneder sammenlignet med samme periode i fjor er på hele 86 prosent, i et marked som har økt med 27%.

Splitter ny

Vis mer

PRØVEKJØRT: Fabia II - helt plasskonge

  1. Store bilder!
Vis mer


Og nå kommer altså en helt ny modell, annen generasjon Fabia, som ble lansert hos alle landets forhandlere i helgen. Vi hadde i forkant prøvekjørt forskjellige versjoner på sjarmerende småveier mellom Oslo og Strömstad.

"Nøkternt" er et ord som spontant dukker opp i hodet i forbindelse med nye Fabia. Den karakteriseres ved en noe traust fremtoning - særlig i interiøret - men også ved god plass, kvalitetsfølelse og generelt mye bil for pengene. Designmessig er bilen av klassisk format og henter elementer mer fra Mini og Suzuki Swift, for eksempel, enn fra Peugeot 207 eller Opel Corsa.

Den nye kompaktklassen

Da forrige Fabia (første generasjon) dukket opp i 1999 fremsto den som oppsiktsvekkende romslig i sin klasse, og det er et image som har hengt ved modellen. Det var dermed viktig at etterfølgeren fulgte i samme spor. Det gjør den, men i motsetning til forgjengeren, som var sjenerøst dimensjonert utvendig i forhold til konkurransen, er Fabia II størrelsesmessig sammenlignbar med de nyeste konkurrentene som Peugeot 307, Opel Corsa, Renault Clio og Fiat Grande Punto - de har til felles å være cirka fire meter lange. Det var standardmålet i Golf-klassen for 12-15 år siden - men dagens småbiler er ikke alle riktig like romslige - sikkerhetssoner og komfortbekledning tar opp noe av plassen.

God plass

Vis mer


For å ta de nøyaktige målene: Nye Fabia er 399 centimeter lang, 164 centimeter bred og hele 150 centimeter høy. Det er særlig den økte høyden som gjør det mulig for Skoda å forbedre plassutnyttelsen i forhold til forgjengeren - som allerede var en klassereferanse. Vi ser bare en småbil som har en enda bedre plassutnyttelse, og det er Toyota Yaris, men da denne er vesentlig kortere slår Fabia II også den i sammenligningen. Vi var to røslige motorjournalister på snaue 190 cm i høyden hver oss - pluss en god del centimeter i andre retninger også - som greidde å sitte bak hverandre uten å måtte brette sammen bein og armer på en ubehagelig og unaturlig måte. Attpå til var klaringen over hodet tilstrekkelig også bak. Imponerende! Dette går ikke på bekostning av bagasjeplassen bak som er godkjent om enn ikke oppsiktsvekkende (offisielt 300 liter etter VDA-metoden mot 260 i forgjengeren).

Seriøst/trist

Grått og trist som en regnværsdag Vis mer


Ombord er forholdene som vi forbinder dem med merket: Seriøst praktiske, trauste men med en meget solid kvalitetsopplevelse. Romsligheten har vi nevnt - men følelsen av romslighet foran er ikke oppsiktsvekkende, men det har med det relativt massive interiøret og klassiske proporsjonene (i forhold til f.eks. Yaris) å gjøre. Vi foretrakk versjonene med to-farget interiør - det mørkt gråsvarte som dominerer de andre blir vel trist. Fordelen med de mørke interiørene er imidlertid at de bedre motstår tidens tann og slitasje. Ellers er ergonomien, oversiktlighet og betjening, upåklagelig med instrumenter og hendler der man forventer å finne dem. Setene er av den faste typen, men gir god støtte og tilstrekkelig komfort for langturer. Som vanlig i segmentet er sitteputene noe korte, både foran og bak.

Diesel knepen favoritt

Vis mer


Vi prøvekjørte de motorene vi anser for mest interessante for det norske markedet: 1,2 bensin (70 Hk), 1,4 bensin (86 Hk) og den tresylindrede dieselmotoren 1,4 TDI (diesel - 80 Hk). Vi ble positivt overrasket over førstnevnte, som tross sine begrensede ytelser (14,9 sekunder fra 0 til 100), greide å transportere tre voksne og deres bagasje med grei flyt i trafikken på både lande- og motorvei selv om både akselerasjoner og forbikjøringer ikke var egnet til å imponere. For den som har det noe mer travelt og ikke liker å måtte ligge mil etter mil bak en fullastet langtransport passer nok 1,4-literen på 86 hester bedre. Dette er en adekvat motorisering for bilen for den som også vil bruke den på reiser med familie/venner. Det er imidlertid dieselmotoren på 1,4 liter som, takket være sitt dreiemoment på 195 newtonmeter, gjør Fabia til en sprek kjøreopplevelse til en fortsatt akseptabel pris - samtidig som driftsøkonomien er bedre. Det som trekker ned i forhold til bensinmodellen er mer støy og dårligere driftskultur, særlig ved bykjøring.

Automat med sprekere bensinmotor

Nye Fabia til venstre - den utgående til høyre Vis mer
To-tone-interiøret blir mindre trist Vis mer


Det finnes også sprekere (og dyrere) versjoner både på diesel- og bensinsiden - begge yter 105 hestekrefter; TDI-utgaven med 1,9 liter slagvolum og bensinversjonen med 1,6. Sistnevnte er eneste valgmulighet for den som skal ha automatgir, forøvrig en moderne sekstrinns tiptronic.

Dropp disse

To versjoner som også dukker opp på prislisten vil vi oppfordre til å styre unna: Den ene er en 1,2-liters bensinvariant på 60 hester som utelukkende fås i billigste utførelse "Classic" og gjør det mulig for Skoda å skryte av en pris på under 150.000 kroner - men den er ikke tilgjengelig med ESP (antiskrens) noe vi synes Skoda ikke være bekjent av. Vi understreker nok en gang viktigheten av dette sikkerhetsutstyret som kan redde liv i ekstreme og kritiske situasjoner.

Den andre er 1,4 TDI-dieselversjonen med 70 hester, da denne ikke leveres med partikkelfilter. Det synes vi heller ikke Skoda kan være bekjent av som del av Møller-importøren som bærer miljøfanen høyt.

Når det er sagt regner hverken vi eller Møller med at disse versjonene vil være blant de mest solgte.

Kjører som de store

Selve kjøreopplevelsen ble nok et positivt punkt å notere. Understellet blir ikke satt på prøve av noen av motoriseringene, bilen oppfører seg stabilt og forutsigbart og kan kjøres aktivt i svingene hjulpet av fin og presis styring og bra tilbakemeldinger fra underlaget. Oppsettet er relativt stivt, og med de største felgene merkes ujevnhetene i veibanen litt for mye.

Utstyrsnivåene

Den gamle foran den nye Vis mer


Basisnivået kalles Classic og gjelder bare en versjon. I forhold til forgjengeren koster den marginalt mer (145.000 kroner) men får en bensinmotor på 60 Hk i stedet for 55, er romsligere og har fått nødvendig utstyr som lyktespylere og sentrallås samt i tillegg - noe alle Fabia-versjoner har fått - MP3-audiokontakt. Dessverre er altså ikke antiskrens på plass. Fire kollisjonsputer, halvautomatisk klimaanlegg, lyktespylere, høydejusterbart førersete hører imidlertid med.

Vis mer


Neste nivå kalles Ambiente og her er antiskrens på plass - også kollisjonsgardiner som gir hodebeskyttelse i tilfelle sidekollisjon. Vi prøvekjørte en Fabia Ambiente med 70-hesters bensinmotor (se høyere opp), og en prislapp på 160.500 kroner, hvilket vi må si er mye bil for pengene. For alle versjoner kommer metallic lakk i tillegg. Vil man ha alufelger er det standard på neste utstyrsnivå.

For de som vil ha full pakke: Avhengig om man vil ha en sporty eller mer elegant men velutstyrt bil velger man - nettopp: Sport eller Elegance.

Sport har utmerkede seter med bedre sidestøtte, som vi satte pris på i versjonen 1,4 TDI sport. Den har også lettmetallfelger med hele 16" diameter - noe som går litt på bekostning av komforten. Elegance nøyer seg med 15-tommere. Elegance har helautomatisk klimaanlegg.

Se under for full prisliste.

Markedslanseringen i Norge fant sted 12/13. mai, og importøren håper å selge i underkant av 700 biler innen utgangen av året. Stasjonsvogn-utgaven skal presenteres for publikum i Frankfurt i september, og vil lanseres i Norge i mars 2008.

Store bilder fra lanseringen finner du her.

Priser - Skoda Fabia II
MotoriseringUtstyrsnivåPris (kroner)
Diesel  
1,4 TDI - 70 HkAmbiente169 900
1,4 TDI - 80 Hk DPFAmbiente184 200
1,9 TDI - 105 Hk DPFAmbiente199 200
1,4 TDI - 80 Hk DPFSport196 200
1,9 TDI - 105 Hk DPFSport211 200
1,4 TDI - 80 Hk DPFElegance200 200
1,9 TDI - 105 Hk DPFElegance215 200
   
Bensin  
1,2 - 60 HkClassic144 900
1,2 - 70 HkAmbiente160 500
1,4 - 86 HkAmbiente177 200
1,6 - 105 HkAmbiente191 500
1,6 - 105 Hk automatAmbiente213 000
1,4 - 86 HkSport189 200
1,6 - 105 HkSport203 500
1,6 - 105 Hk automatSport225 000
1,4 - 86 HkElegance193 200
1,6 - 105 HkElegance207 500
1,6 - 105 Hk automatElegance229 000
Prisene er veiledende kundepris inkl. registreringsavgift, vrakpant og 25% mva levert Harald A. Møller AS


Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder