PRØVEKJØRT: Enda bedre Outlander

Outlander er vår favoritt i sin klasse. Men den var bare å få med en motor og en girkasse. Det er det nå blitt en forandring på.

INVERNESS (DinSide Motor): Mitsubishi Outlander er en bil vi etterhvert er blitt godt kjent med, særlig i og med at vi i tillegg til to prøvekjøringer og en test av bilen har kjørt dens nære slektninger - Peugeot 4007 og Citroën C-Crosser.

Vi var derfor spente på hvordan den ville oppleves - på den ene siden med den sterkere og mer moderne 2.2-liters dieselen fra Peugeot-Citroën og på den andre siden med den nye 2.4-liters bensinmotoren koblet til en trinnløs automatkasse. Vi fikk prøvekjørt begge versjonene på fine høstveier i Highlands i Skottland.

Opptur

Vis mer

PRØVEKJØRT: Enda bedre Outlander

  1. Store bilder
Vis mer


At merket Mitsubishi er på opptur i Norge er det ingen tvil om - på registreringsstatistikken fra januar til og med september 2007 har den japanske produsenten rykket opp på 9. plass når det gjelder antall biler i alt (person-, vare-, last). Mitsubishi har således gått forbi Suzuki, Nissan, Citroën og Renault. På personbilsiden er det selvsagt Outlander som drar lasset, mens også småbilen Colt fortsetter å selge bra. Pajero gjør det bra på varebilsiden

Mangler biler

Med kjempesuksessen Outlander har Mitsubishi fått noe av et luksusproblem i og med at tilbudet ikke makter å dekke etterspørselen. Økt produksjonskapasitet har vist seg nødvendig, og NedCar-fabrikken i Nederland er under opprustning for å ta over produksjonen av Outlander for de fleste europeiske markedene. I Norge var det solgt 3.580 biler per 5. oktober, men bare cirka to tredjedeler av disse er levert/registrert. Kunder som kjøper i dag må derfor belage seg på å vente til mars 2008 før de kan kjøre avsted i sin nye Outlander.

Ny, raffinert diesel

De fleste synes nok at Outlander er sprek nok med den VW-motoren på 140 hester som hittil har vært eneste kraftkilde i bilen. Ikke desto mindre synes vi at den nye 2,2-literen som er forsynt av PSA-Peugeot Citroën, passer Outlander enda bedre.

Vis mer


Motoren byr på 156 hestekrefter og et solid maksimalt dreiemoment på 380 newtonmeter, men det er særlig den disponible kraftfullheten gjennom en stor del av turtallsregisteret som gjør at denne motoren passer perfekt til denne typen bil. Effektivt og brukbart register befinner seg faktisk mellom cirka 1.300 og nesten 5.000 omdreininger, noe som er eksepsjonelt for en dieselmotor. Kreftene porsjoneres ut på en elegant og progressiv måte og gjør at kjøreopplevelsen i denne bilen er adskillig mer raffinert enn i tilsvarende Outlander med 140-hesters-motoren. Partikkelfilter er standard, som på 2.0-versjonene.

Bensin-optimister

Tross den voldsomme dieseldominansen i dette markedssegmentet har altså Mitsubishi valgt å introdusere en versjon som går på bensin.

Administrerende direktør Bernt Jessen i Mitsubishi Motors i Norge uttaler: "Selv om etterspørselen etter diesel er stor i Norge, regner vi faktisk med at bensin utgjør et betydelig potensiale for oss, samtidig som automatgir ligger høyt på kundenes ønskeliste. CVT-girkassen gir dessuten lavere CO2-utslipp enn en tradisjonell automatisk girkasse, som igjen gir lavere avgifter, bedre økonomi og større konkurransekraft".

Og bensinversjonen av Outlander er da heller ikke blitt så håpløst dyr som vi fryktet, selv om 430.000 kroner selvfølgelig er mye penger. Men da har man altså en sterk motor med gode ytelser og automatgir, samt et anstendig utstyrsnivå.

"Verdensmotor"

Vis mer


Motoren er resultatet av et samarbeidsprosjekt mellom Daimler/Chrysler, Mitsubishi og Hyundai og er blitt kalt "The World Engine". I Outlander får den navnet 2.4 MIVEC (som står for Mitsubishi Innovative Valve-timing Electronic Control), og den har en maksimal effekt på 170 hestekrefter og et dreiemoment på 232 newtonmeter ved 4.100 omdreininger. Det er selvfølgelig en tankevekker at denne motoren trenger 2,4 liters slagvolum for å få ut samme effekt som VW henter ut av sin 1,4-liter med turbo og kompressor, men motoren var likefullt en behagelig opplevelse med myk gange og nok krefter til å sørge for god fremdrift tross Outlanderens egenvekt på minimum 1,6 tonn. En ting å være oppmerksom på er at med denne motoren er maksimal tilhengervekt 1.500 kilo mens begge dieselversjonene kan trekke to tonn.

Trinnløst

Vis mer


Vi prøvekjørte Outlander 2.4 bensinversjon med trinnløs automatgirkasse - CVT. Disse kassene har gjort enorme fremskritt siden de første gang dukket opp som "variomatic" med remdrift på DAF- og senere Volvo-modeller på 70-tallet. Uten å være fullt like avansert som Audis Multitronic må vi si oss fornøyde med måten den trinnløse giringen fungerte med denne motoren og i denne bilen. I automatmodus venner man seg raskt til å gi full gass til man når det ideelle momentturtallet for så å slippe lett på gassen og fremdriften blir finfin. Den tilpasser seg også, i sitt reaksjonsmønster, førerens kjørestil. Det kraftige skyvet man finner i dieselmotoren på mellomregisteret uteblir naturligvis, men på den annen side foregår det hele jevnt, mykt og tilstrekkelig kraftfullt. Man kan også gire manuelt da girkassen har seks innprogrammerte trinn som kan velges både med girspaken og med ergonomisk plasserte hendler bak rattet.

Vis mer


Endringer i utstyr

Generelt er Outlander-programmet blitt oppdatert denne måneden (oktober 2007) og i forbindelse med introduksjonen av de nye motorene lanseres bilen som 2008-modell.

Med den allerede velprøvde 2.0-liters dieselen under panseret koster 2008-modellen fra 365.000 kroner (utstyrsnivå Invite). Det har forekommet følgende endringer i utstyrsnivåene:

- Intense: Har fått sotede vinduer og forkrommet enderør
- Intense +: Har fått ryggesensor
- Instyle: Har fått ryggesensor og regnsensor
- Instyle +: Har fått regnsensor, ryggekamera og kommunikasjons- og informasjonssystemet MMCS som inkluderer navigasjon, 30 GB harddisk til musikk og kartverk samt stor, trykkfølsom skjerm.


  • Store bilder finner du her.
  • Vi har her kun villet formidle det som nå er blitt endret på Mitsubishi Outlander. For mer om kjøreegenskaper, plass, komfort og utstyr henviser vi til vår grundige test:

  • Testen av Mitsubishi Outlander kan du lese her.
  • Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder