PRØVEKJØRT: En sensasjon på hjul

Tesla har for alvor begynt sin kommersielle løpebane i Europa - også i Norge.

VÅLER (DinSide Motor): Da vi første gang skrev om Tesla her på DinSide var vi, som svært mange andre, skeptiske til om dette tilsynelatende geniale konseptet noen gang kom til å se dagens lys.

Overbevisende smakebit

Ikke bare fikk den se dagens lys, men produksjonsbilen har etterhvert greid å matche de ytelsestallene som ble lovet ved konseptpresentasjonen, noe vi fikk anledning til å få en overbevisende smakebit på, om ikke formelt å verifisere, under en prøvekjøring ved Vålerbanen. Denne ble organisert for DinSides utsendte av den ansvarlige for Teslas eventyr i de nordiske landene og Nederland, dansken Esben Pedersen. I Norge er det ingen offisiell importør for Lotus, men spesialiserte forhandlere som Ferdinand Motors i Bergen kan tilby den.

Noe forsinket lansering

Foto: Knut Moberg Vis mer

PRØVEKJØRT: En sensasjon på hjul

  1. Tesla Roadster: Store bilder

Tesla Roadster ble presentert første gang foran en utvalgt gruppe celebre interessenter sommeren 2006. De første leveransene til kunder var planlagt sommeren året etter, men utviklingsproblemer forsinket produksjonsstarten.
Omsider kom denne i gang i mars i år, og et drøyt trettitall kunder skal ha mottatt sine biler. Disse skal imidlertid utstyres i etterkant med den oppgradert transmisjonen (Kun en utveksling i stedet for totrinns-transmisjonen som måtte blokkeres i annet trinn). Med andre ord: Tesla er nå på markedet og selges både i USA og Europa

Spenning

DinSides testfører var spent da han klatret ombord i Teslaen og senket seg ned i det skålformede sportssetet trukket i lys brunt skinn. Sportsbilfølelsen er der med en gang med det lille rattet og den enkle og tydelige betjeningen, som hentet ut av en Lotus Europa S - noe som har sin naturlige forklaring (se lenger ned). Vi vil vri om tenningsnøkkelen, men Pedersen, som er med som veileder, opplyser om at motoren allerede er i gang. Ikke en lyd høres.

Svisj!

Foto: Knut Moberg Vis mer


Med girvelgeren velges det eneste mulige trinnet, foten på "gass"-pedalen trykker prøvende - og bilen glir avsted, fortsatt lydløst. Vi ruller frem til en rettstrekke, holder godt i rattet og trykker akselerasjonspedalen i bånn.

Tesla Roadster skyter da fart med et "svisj". Intet motorbrøl, ingen hissig hvining, bare lyden av tiltagende dekkrumling og vindsus - dette er en roadster og taket er av.

Raskere enn Porsche

Foto: Knut Moberg Vis mer


Når vi sier "skyter fart" er det ingen overdrivelse. Akselerasjonen er voldsom, særlig rett fra start. Trykket i seteryggen er kraftfullt og vedvarende. Uvilkårlig fremkalles et bredt og spontant smil på den heldige testfører. Dette er både mponerende - og merkelig. Det er bare få dager siden vi testkjørte nyeste Porsche Carrera S som, med sine 385 hester og Launch Control greier 0 til 100 på 4,3 sekunder. Tesla Roadster i sitt nyeste utviklingstrinn skal greie det på et par tiendedeler mindre (0 til 60 miles i timen, eller 97 km/t, er oppgitt til 3,9 sekunder). Topphastigheten er begrenset til 210 km/t - over det ville det bli fare for overoppheting. Når det er sagt - subjektivt sett satt vi igjen med heftigere opplevelse av akselerasjon i Porschen, men der spiller nok lydbildet inn for en stor del.

Sportslig og kompakt

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer


For øvrig er Tesla Roadster resolutt sportslig; man sitter nesten nede på bakken og det er bak ryggen det foregår, mens det lille rattet formidler det som skjer forover på en utmerket måte, og styring og svingpresisjon er som på en råbarket sportsbil. Balansen kjennes finfin og veigrepet utmerket. Bilen er 395 centimeter lang, 185 centimeter bred og 113 centimeter lav - altså en noe forstørret Lotus Elise.

Tusenvis av batterier

Drivkilden er en liten og lett elektrisk motor som får sin strøm fra en stor og tung batteripakke. Det dreier seg om en pakke bestående av 6.831 litium-ion-battericeller. Den veier i overkant av 450 kilo, hvilket utgjør en tredjedel av bilens vekt - Tesla Roadster veier ikke mer enn vel 1.220 kilo, omtrent som småbilen Peugeot 207. Drivlinjen befinner seg bak setene i bilen og vektfordelingen er to tredjedeler bak og en tredjedel frempå, noe som sammen med bakhjulsdriften og den generelt sportslige konstruksjonen gjør Teslaen til den ekte sportsbilen vi beskrev ovenfor.

Ett gir - voldsomt register

Totrinns-girkassen som utstyrte de første eksemplarene av Tesla Roadster er nå skiftet ut med en ett-trinns-transmisjon som bedre utnytter kraftkildens potensiale. Denne vil bli installert retroaktivt på de bilene som allerede er solgt. Maksimalt turtall er 14.000 omdreininger per minutt, toppeffekten er 185 kilowatt netto, det vil si 248 hestekrefter, og den inntrer mellom 4.500 og 8.500 omdreininger. Maks dreiemoment er oppgitt til 375 newtonmeter fra 0 til 4.500 omdreininger, men skal ha blitt øket til 400 Nm mellom 0 og 6.000 omdreininger.

Kompleks styringsenhet

Foto: Knut Moberg Vis mer


Måten energiflyten styres på avhengig av alle mulige faktorer som innvirker på kjøringen og ytelsene, kontrolleres av den såkalte PEM-enheten, som ligger i overkant under bakluken, rett bak batteripakken. Dette er bilens elektroniske hjerne som håndterer dreiemomentet, batteriladingen og regenerering av bremsekraft og kinetisk energi. Ved maksimal akselerasjon håndterer denne enheten mer enn 200 kilowatt. En monitor i instrumentpanelet viser retningen og størrelsen på energiflyten til enhver tid.

Dyrere enn Porsche i USA...

Foto: Knut Moberg Vis mer


Tesla Roadster anses som ekstremt dyr i USA med en prislapp på 100.000 dollar (580.000 kroner etter kursen 29/9/08) og i de store europeiske bilmarkedene hvor den koster 100.000 euro pluss moms (langt over 800.000 kroner), og fremstår dermed hovedsaklig egnet for kjendiser og miljøbevisste rikinger, (eller rikinger som ønsker seg et image som miljøbevisste...)

...mye billigere i Norge

I Norge blir prislappen sensasjonelt nok lavere enn i de andre europeiske landene, da både engangsavgift og moms bortfaller. (Det har nok ingenting å gjøre med at bilens chassis produseres her i landet). Den kommer dermed på under 800.000 kroner, eller mer enn 600.000 kroner mindre enn en Porsche Carrera S, mens denne er billigere enn Tesla i USA. Også i Danmark blir bilen mye rimeligere i forhold til tilsvarende biler med forbrenningsmotor, men der tilkommer moms. Dermed blir ting snudd på hodet og Norge blir billigst i Europa!

Brukskostnader

(NB: Dette avsnittet hadde falt ut og er innlemmet i etterkant - 30.09.2008 - takket være observante lesere!)

Når det gjelder batteripakken skal den normalt holde i fem år eller 160.000 kilometer. Å erstatte den koster per i dag 120.000 kroner - men teknologien utvikler seg hele tiden og Tesla antar at det kun vil koste halvparten om fem år, samtidig som kapasiteten på det nye batteriet burde være doblet. Uansett foreligger det en tre års fabrikkgaranti på batteripakken som leveres med bilen. Samtidig må det tas hensyn til at svært mange kostnadsfaktorer forbundet med klassiske biler med forbrenningsmotorer og mange flere bevegelige deler, bortfaller.

Lotus-basis

Foto: Knut Moberg Vis mer


Sett fra et nøkternt ståsted og bare ut fra biltypen - uten å ta hensyn til den ekstremt avanserte drivkilden - burde den heller ikke koste så mye mer. Det dreier seg nemlig om en relativt spartansk og enkelt konstruert toseters sportsbil. Den grunnleggende arkitekturen kommer fra Lotus, produsenten av svært kompromissfattige sportsbiler. Plattformen deler bilen med Lotus Elise, men Teslaen er dog en god del mer lukuriøs, og er i større grad en videreutviklet og elektrisk drevet roadsterversjon av Lotus Europa S, som vi prøvekjørte samme dag.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Nordisk markedskoordinator Esben Pedersen opplyser at bilen vi kjører er en sen prototype og at bilene som skal leveres til kunder fra våren av, vil få et mer raffinert og egenartet interiør. Men den kommer allerede nå med både kollisjonsputer, ABS og antispinn. Han presiserer videre at Tesla består av et mindretall Lotus-komponenter selv om basisen - den rå sportsbilen i bånn - kommer fra den engelske produsenten. Pedersen indikerer også at hekken på Europa S ble til etter at Tesla hadde designet sin variant. "Du kan jo bedømme selv hvem som har latt seg inspirere av hvem", smiler han lunt. (se de store bildene for å bedømme selv).

Eventyrlig

Foto: Knut Moberg Vis mer


Alt i alt er Tesla Roadster en på alle måter oppsiktsvekkende bil. Den beviser at en elbil kan være rask, at den er energieffektiv, at den kan gå over 300 kilometer på en lading (som tar mellom tre og fire timer med Teslas spesialutviklede ladekabel/omformer/adapter), og at den kan være underholdende å kjøre. For den som argumenterer med at strømmen ofte kommer fra fossile energikilder kan det være interessant å notere at takket være den høye graden av energiutnyttelse, tilsvarer ikke energiforbruket ved normal kjøring mer enn cirka 0,22 liter bensin per mil. (Basert på litt under 0,2 kilowatt-timer per kilometer).

I ferd med å lykkes

Den er fremfor alt i ferd med å bevise at det i dag er en plass for den på markedet, og at den er til for å bane vei for mer folkelige el-biler som skal bli reelle alternativer til dagens bensin- og dieselbiler. Den første familiebilen er under utvikling og skal produseres i en fabrikk i California, som guvernør Scwartzenegger har bevilget støtte til. Lansering er planlagt til 2010. Og, mens denne bilen fortsatt vil være ganske kostbar om enn mindre eksklusiv enn Roadsteren, er neste post på programmet deretter en rimeligere versjon når teknologien og markedet har nådd neste stadium i utviklingen.

  • Store bilder av den prøvekjørte bilen