PRØVEKJØRT: En ny Ford-stjerne er født

Hvis noen savnet Ford Scorpio kan de definitivt glemme den nå. Ford har lansert en storbil av vår tid med plass, komfort og kjøreglede og en prislapp fra 260.000 kroner. Vi har prøvekjørt.

SARDINIA (DinSide Motor): Med lanseringen av tredje generasjon Mondeo har ikke Ford overlatt noe til tilfeldighetene. Målet har vært å videreføre forrige Mondeos gode egenskaper, tilføye nye og eliminere dens svakheter.

Resultatet er en bil som fortsatt kan skilte med klasseledende plassforhold og gode og underholdende kjøreegenskaper. I tillegg kommer en dynamisk design som tydeligvis faller i smak samt en forbedret kvalitetsopplevelse - det hele uten at produktet totalt sett er blitt dyrere. 30. mai bringer vi en egen artikkel med detaljert oversikt over priser, versjoner og utstyrsnivåer. I store trekk er situasjonen følgende:

Fra 260.000 kroner

Vis mer

PRØVEKJØRT: En ny Ford-stjerne er født

  1. Store bilder!
Vis mer


Nye Mondeo er nylig kommet i salg i Norge. Den koster fra 260.000 kroner som kombi og fra 269.000 kroner som stasjonsvogn. En korrekt utstyrt Mondeo kombikupé med en kraftig dieselmotor kommer på 305.000 kroner. Se for øvrig egen artikkel for mer detaljer omkring priser og spesifikasjoner.

Tre karosserier

Vi var til stede ved den internasjonale lanseringen av den nye modellen, som Ford naturlig nok stiller store forhåpninger til. Nye Mondeo er like gjerne lansert i tre karosserivarianter samtidig: Som femdørs kombikupé, som firedørs sedan og som stasjonsvogn.

Fra Taunus...

Den første Ford Mondeo fra 1994 ble valgt til årets bil det året, men den var langt mindre revolusjonerende enn forgjengeren Sierra var da den kom i 1982. Sierra var forøvrig etterfølgeren til flere generasjoner Taunus/Cortina fra tilbake til tidlig på 60-tallet

...til Mondeo

Utgående Ford Mondeo ble kritikerrost da den kom i 2001 og har holdt seg godt siden, med utmerkede plassforhold og gode kjøreegenskaper. Designmessig var den relativt nøytral men med rene og klare linjer som gjorde at ingen dyptgående ansiktsløftning ble gjennomført. Men nå viker den altså plassen for en helt ny bil, en bil som Ford i Europa håper er nøkkelen til en ny periode med fremgang etter noen vanskelige år.

Energi i bevegelse

Vis mer


Et av virkemidlene er en mer spenstig design. Forrige generasjons myke versjon av New Edge erstattes av Kinetic Design, et formspråk som vil være mer energisk ved å uttrykke en latent dynamikk. Bilen skal gi inntrykk av å bevege seg selv når den står stille. Linjeføringen skal representere energi i bevegelse. Vi synes Ford har lykkes, og vi ble overrasket over at produsenten hadde våget å lage en bil med en design så tett opp til konseptbilen Iosis som ble vist i Frankfurt i 2005. Det er i seg selv lovende.

Storbil

Vis mer


Designmessig er bilen såpass bred og høy i forhold til lengden at den proporsjonsmessig ser ganske kompakt ut på avstand. Men nye Mondeo er en stor bil - så stor at den faktisk er den mer enn verdige etterfølgeren til Scorpio. Den er imidlertid en mye bedre bil - men det skulle jo bare mangle etter alle disse årene.

Vis mer

Dimensjonene på nykommeren er altså anselige. Sedanen er 484,4 centimeter lang og 188,6 centimeter bred, og bilen befinner seg dermed størrelsesmessig i klasse med Mercedes E-klasse og BMW 5-serie. De innvendige plassforholdene står i forhold til de utvendige dimensjonene, og Mondeo tar ledelsen i klassen, hakket foran VW Passat, som utvilsomt er nærmeste konkurrent.
Når det gjelder bagasjeplass beholder Passat for øvrig en knepen fordel, men både i forseter og bakseter er plassfølelsen i nye Mondeo rett og slett gedigen selv om personer på 190 centimeter sitter bak hverandre. Setene er bekvemme og gir god støtte.

Førermiljø

Førermiljøet opplevde vi som meget tilfredsstillende med høyverdig materialvalg og klassisk, oversiktlig og ergonomisk instrumentering. Vi syntes imidlertid at instrumentene lå litt vel dypt nedsunket med derav følgende behov for å flytte øynene vel langt fra utsynet til veien for å se på speedometer og andre målere. Kvalitetsfølelsen har jevnt over gjort fremskritt i forhold til forrige generasjon Mondeo og er minst like god som i Passat.

Mange versjoner

Vis mer


Vi kjørte Mondeo både i stasjonsvognutgave og som femdørs kombikupé, med diesel- og bensinmotor, i utførelse Titanium og Trend. I neste artikkel vil vi utrede nærmere de forskjellige utstyrsnivåene og bringe en fullstendig prisoversikt. Alle de forskjellige variantene, på små forskjeller nær, har det til felles at de gir en uvanlig høy grad av kjøreglede for kategorien familiebiler.

Meget god på veien

Allerede forrige Mondeo var kjent for å ha gode og inspirerende kjøreegenskaper, og vi hadde høye forventninger til den nye. Vi fikk kjørt 2,5 turbo med 220 hestekrefter temmelig aktivt på de svingete veiene på Sardinia og kan skrive under på at det nye understellet er både kompetent og inspirerende, samtidig som veigrep og reaksjoner på impulsene fra rattet overbeviste i høy grad med skarpe, forutsigbare og underholdende egenskaper. Styringen er utstyrt med hydraulisk servo og er presis, passe progressiv og kontant. Mondeo takler fint kreftene fra turbomotoren gjennom forstillingen uten å spore eller understyre nevneverdig. Med de svakere motorene er bildet naturlig nok også meget flatterende for Ford. Vi prøvde bilen både med og uten aktiv elektronisk demperkontroll, og syntes bilen greide seg meget bra uten.

Bensinmotorer

Vis mer


Innstegsmotoren har bare halvparten så høy effekt som den nevnte femsylindrede 2,5-liters turbomotoren lånt av Volvo. Det dreier seg om en 1,6-liters bensinmotor på 110 hester og med 160 newtonmeter dreiemoment. 1,6-literen kommer også med 125 hester og uforandret dreiemoment.

For litt mere punch på bensinsiden kan man velge en 2,0-liter som byr på 145 hestekrefter og 185 newtonmeter. For den som vil ha automatgir og bensinmotor vil også en 2,3-liter på 161 hester bli tilgjengelig senere på året.

Diesel

Vis mer


Vi kjørte en dieselversjon som var utstyrt med toliteren på 140 hestekrefter. Den har et dreiemoment på 320 newtonmeter (340 ved overboost). Motoren kommer også med 130 hestekrefter, og det er den mest prisgunstige for Norge. Den gode nyheten er at den jevne sjåfør ikke vil merke noen forskjell på de to i praksis - begge disponerer like mye trekkraft. 130-hesteren kan kombineres med en ny automatgirkasse med seks trinn - riktignok mot et betydelig pristillegg på 32.000 kroner takket være utslippsbaserte avgifter.

Nye Mondeo kommer også med 1,8-liters dieselmotorene kjent fra S-Max. De yter respektive 100 Hk/280 Nm og 125 Hk/320 Nm.

Stor utstyrsvariasjon

Vis mer


Utstyrsmessig er nye Mondeo tilgjengelig med en mengde utstyr som tidligere var forbeholdt luksussegmentene men som er i ferd med å spre seg til mellomklassen, slik som aktiv demperkontroll (med instillingene "komfort", "normal" og "sport") eller adaptiv fartsholder med avstandskontroll. En snedig innovasjon er den lokkløse tankfyllingen som hindrer at man fyller feil drivstoff. Dette er for øvrig standard på alle versjoner.

Innstegsutførelsen Ambiente er temmelig ribbet etter dagens standard, og de fleste vil velge nivået Trend mot et moderat påslag. Da har man tåkelys, radio/CD, automatisk klimaanlegg, kjørecomputer og oppvarmet frontrute. På samme måte som Galaxy kan man velge mellom "tekno"- eller luksus-utførelser over Trend; førstnevnte heter Titanium og Titanium X mens luksusutførelsen heter Ghia og Ghia X og fører med seg en mer tradisjonell atmosfære med treverk snarere enn aluminium-look. Ford regner med at dette er på vei ut, men ønsker å la tradisjonelle, eksisterende kunder få velge denne konservative stilen.

Se egen artikkel 30. mai for full oversikt over utstyr og priser.

Annonsert suksess

Etter å ha prøvekjørt nye Mondeo må vi si at vi deler Fords optimisme. Bilen har det som skal til for å bli en klasseleder - og muligens markedsleder kort og godt. I 2006 ble det registrert 1.558 nye Mondeo i Norge (4.605 i 2001 da den var ny). Markedsleder Passat greide over 5.000. Dette tallet burde nye Mondeo greie i et fullt år.

Vi er langt på vei overbevist. Nå gjenstår det bare å overbevise og følge opp kundene - Bilen kom i salg i mai 2007 og Ford Norge satser på å ha 4.000 kontrakter ved utgangen av året.

  • Store bilder finner du her.
  • VIDEO - Se de tre variantene Mondeo kjøre på veien:
  • video-2 (mpg 10 033 kB)


    Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder