Prøvekjørt: En Ford i familiebilenes elitedivisjon

Ford Galaxy er kommet som helt ny modell. Vi har kjørt den og kan konkludere med at den har svært mye av det som skal til for å være familienes drømmefarkost.

Vis mer

Prøvekjørt: En Ford i familiebilenes elitedivisjon

  1. Store bilder!
Vis mer


SEVILLA (DinSide Motor): Den har vært relativt suksessrik i Europa med over en halv million solgte eksemplarer, men utgående generasjon Galaxy, søstermodellen til VW Sharan og Seat Alhambra, har langt fra vært noen storselger i Norge. 49 nye eksemplarer av bilen som dukket opp første gang i 1995 ble registrert som personbiler i 2005, ned fra 88 i 2004. Til sammenligning ble Mondeo registrert i over 2.200 eksemplarer i fjor og godt over 3.000 i 2004. Med denne helt nye bilen satser Ford på å begynne på ny frisk for å konkurrere mot biler som Mitsubishi Grandis, Chrysler Voyager/Grand Voyager, Renault Espace/Grand Espace, Peugeot 807/Citroën C8 og nye Kia Carnival...

Erke-ny

Ford insisterer på og understreker at nye Galaxy er et brudd med forgjengeren i og med at det er et 100% Ford-produkt hva angår utvikling og produksjon, i motsetning til hva tilfellet var med forgjengeren, som var utviklet og ble produsert i samarbeid med Volkswagen-konsernet. Nye Galaxy blir bygget i Fords fabrikk i Genk i Belgia sammen med S-Max - og etterhvert også sammen med den helt nye Ford Mondeo.

Funksjon over form

Vis mer
Vis mer


Galaxy er blitt utviklet i et fellesprosjekt med S-Max; de to er på en måte to-eggede tvillinger. De deler kjerneteknologi, men de to produktene er likevel klart differensierte. Ford kaller Galaxy en "LMV" (Luxury Multi-purpose Vehicle), mens S-Max får betegnelsen "SAV" eller Sports Activity Vehicle. Galaxy henvender seg i større grad til etablerte familier hvis hovedmotivasjon ved kjøp av bil er plass, rommelighet og praktiske hensyn - funksjon over form. Der hvor S-Max har latt hensynet til sporty design og kjøreegenskaper gå foran maksimal plassutnyttelse, følger Galaxy "familiebuss"-logikken lengre når det gjelder formgivning. Allikevel har Galaxy også fått sine elementer av "kinetisk design" der det ikke går ut over bilens praktiske grunnfunksjon. Således er fronten og linjeføringen langs sidene med integrerte men markante hjulbuer med på å gi bilen en viss uttrykksfull personlighet.

Vis mer


Plass og komfort

Nye Galaxy er klart større enn forgjengeren bortsett fra i høyden. Den har nå en storbils lengde med sine 482 centimeter (+ 18 i forhold til den foregående modellen).Bredden har økt med 6 centimeter til 185, mens nye Galaxy er 1,4 centimeter lavere enn forgjengeren. De økte dimensjonene kommer både fører og passasjerer til gode; bilen byr på gedigne plassforhold. Føreren har armslag i massevis; også passasjeren ved siden av. Takhøyden er mer enn tilstrekkelig og i første bakseterad er det benplass som i de dyreste luksuslimousiner.

Vis mer


I motsetning til S-Max er syvseters konfigurasjon standard, og også tredje seterad er fullt brukbar mens denne i S-Max i praksis er for barn. Den versjonen vi kjørte hadde det meste av utstyr, deriblant en takkonsoll i hele bilens lengde, med en mengde oppbevaringsrom. Alt i alt finnes 32 slike rom. I det hele tatt er bilen mye mer praktisk innrettet enn forgjengeren. "Fold Flat" løsningen for setene innebærer at disse kan foldes ned i en håndvending slik at man får et flatt lastegulv. Man kan altså kjøre et stort lass fra A til B og reise fra B med fører og seks passasjerer om ønskelig. Imidlertid kan man glemme å ha med syv personer og deres week-end-bagasje; bagasjerommet blir ganske begrenset med alle setene på plass.

Vis mer


Diesel så det holder

Vi kjørte en velutstyrt utgave med en utmerket dieselmotor - 2,0 TDCi-motoren med 140 hestekrefter. Tross at dette er den tyngste versjonen på rundt 1,8 tonn opplevdes bilen som riktig sprek og fremdriften med denne motoren upåklagelig både på motorvei og på svingete landeveier. En lettsjaltet sekstrinns girkasse setter prikken over i-en. Akselerasjon fra 0 til 100 på under 11 sekunder er mer enn godkjent samtidig som forbikjøringsegenskapene er meget betryggende.

Galaxy blir i tillegg tilgjengelig med en 1,8 TDCi på 100 hestekrefter, en 1,8 TDCi på 125 hester og en 2,0 liters bensinmotor som yter 145 hestekrefter. Automatgir kommer først i 2007, og vil da samarbeide enten med en 130 hesters 2,0 dieselmotor eller en 2,3-liters bensinmotor på 165 hester.

God å kjøre

Vis mer


Fords kompetanse når det gjelder kjøredynamikk kommer klart til uttrykk også i Galaxy, som slett ikke føles som en minibuss eller flerbruksbil av første generasjon å kjøre. I forhold til forgjengeren er sporvidden merkbart øket - seks centimeter foran og åtte bak, samtidig som bilen er noe lavere, så bilen ligger adskillig mer stabilt på veien enn Galaxy I gjorde. Ford har selvfølgelig også fortsatt å videreutvikle understell og hjuloppheng til den nye plattformen, og resultatet på veien er altså overbevisende: Uten å være av sportslig karakter kan bilen holde et overraskende høyt tempo på svingete veier og i vekslende topografi uten å krenge, duve eller dykke. Samtidig er komfortnivået ypperlig med fin filtrering av ujevnheter og bra lyddemping. Motorstøy er ikke noe tema i Galaxy.

Vis mer


Mengder med utstyr

Utstyrsutgavene er i utgangspunktet Ambiente, Trend og Ghia. I tillegg kan diverse utstyrspakker velges. Fra start er syv seter med Fold Flat-system standard. Det er også ESP (Stabilitetsprogram eller antiskrens), tåkelys og kjørecomputer. Oppgraderer man til Trend får man radio/CD, skinnratt, medium takkonsoll, leselamper og lys til sminkespeil samt foldbare bord på forseteryggene. Klimaanlegget blir automatisk med to soner.
Ghia-nivået gir deg også fartsholder, detaljer i tre, regnsensor og automatisk avblendbart speil, lang takkonsoll, flere lagringsmuligheter m.m. I tillegg kommer altså spesielle tilvalg, som DVD med skjermer integrert i hodestøttene på forsetene. Forsetene kan spesifiseres med 8-veis elektrisk justering og oppvarming eller nedkjøling. Nyheter som aktiv hjulopphengskontroll med kontinuerlig demperkontroll og adaptiv fartsholder med antikollisjonsradar er også en del av det omfattende utstyrstilbudet Ford har satt sammen i forbindelse med lanseringene av både S-Max og Galaxy. Denne typen førerstøtte og komfortutstyr er begynner dermed å få utbredelse også blant generalistmerkene.

Vis mer


Til Norge i september

Over sommerferien kommer altså nye Galaxy hit til landet. Prisene starter på 376.000 kroner (1,8 TDCi 100 hk Ambiente) og passerer en halv million med den sterkeste dieselmotoren med partikkelfilter, Ghia-utførelse og X-pakke. Da har man også en veritabel luksusbil med 17-tommers aluminiumsfelger, panoramatak, skinnseter, radio/CD med 6-CD-veksler, dekktrykksmåler, mørktonet glass m.m.

En passe utstyrt og passe motorisert versjon "midt på treet", 1,8 TDCi 125 hk i utførelse Trend kommer på 410.000 kroner.

  • Store bilder finner du her.
  • Fra lanseringen av "lillebror" S-Max.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder