Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Elektrisk Smart

Elektrifiseringen av individuell transport i storbyene er i startgropen (fortsatt...)

NEW YORK (DinSide Motor): Elbiler har vært et hett tema i bransjen de siste to årene, og den store lanseringsdatoen 2011/2012 rykker stadig nærmere oss.

Felles for mange produsenter er at de har gått svært tidlig ut med annonseringen av sine fremtidige strømdrevne kjøretøyer, ofte før de tekniske spesifikasjonene har vært endelig på plass, og - enda viktigere - hvordan inntjeningsmodellen og dermed prisbildet overfor kunden, skal bli.

Hvor blir de av?

Dette fører til et slags vakuum i markedet i dag, der man har følelsen av at en mengde elbiler står klare rett rundt hjørnet, uten at det er så mye håndfast å forholde seg til for den jevne forbruker.

Noen få finnes

Unntakene så langt har vært ombygde og praktiske eldrevne småbiler, f.eks fra Peugeot, Citroën og Renault - som har plass for fire. Problemet er at disse begynner å virke temmelige utdaterte. Så har vi også "vår egen" lille Think som endelig ser ut til å begynne å få litt grep på markedet. Videre finnes de rene bykjøretøyer, i praksis firehjuls-motorsykler med eldrift, slik som Buddy og Reva som vi kjenner her til lands.

Revolusjon på vei

Det kommer til å bli store omveltninger i elbilmarkedet i løpet av de neste få årene. De mest interessante produktene, som nå er produksjonklare og gjennomgår klargjøring for fullskala lansering, er biler som Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV (som er lansert i Japan), samt flere modeller fra Renault. Tesla girer på sin side opp for lansering av en imponerende familiebil, Model S. Også kineserne er på banen - eksempelvis med denne flerbruksbilen for familien fra BYD.

LITEN OG KJAPP: Til en pris av rett over 140.000 kroner, blir den nye Smart Electric en attraktiv bybil. Foto: KNUT MOBERG
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Smart på strøm i dag

Den "ultimate bybilen", smarte Smart, som ble lansert på slutten av 90-tallet, har aldri vært i vanlig salg som elbil. Den første prøveserien med natriumnikkelklorid batterier har imidlertid blitt testet ut i full skala i London fra 2007 (første generasjon) og vi prøvekjørte såvidt et eksemplar i fjor. Det viste seg å være den mest velkjørende toseters bybil med eldrift vi hadde kjørt så langt. Spesifikasjonene var derimot ikke veldig overbevisende.

Fullskala i løpet av to år

Så inngikk Mercedes en avtale med Tesla om teknologideling, og utviklingen fortsatte. Og her er altså deres innspill i markedet for eldrevne bybiler, Smart Electric Drive annen generasjon. Produksjon i liten skala begynte høsten 2009 og de første leveranser for testkunder startet kort tid etter i Berlin. Målet er å produsere 1.500 eksemplarer av denne versjonen før full produksjon og markedslansering i 40 markeder i 2012.

New York typisk marked

Vi fikk anledning til å prøvekjøre et eksemplar i bygatene i New York, og førsteinntrykket fra i fjor ble bekreftet: Dette er en bil som er fullt kjørbar og som til og med har fine kjøreegenskaper til bybil å være. Den er uansett ikke beregnet på langkjøring, men rekkevidden er beregnet til 135 kilometer hvis man legger den europeiske standard kjøresyklusen for blandet kjøring til grunn.

Kvikk nok

Til tross for at maksimal effekt er begrenset til 41 hestekrefter fra den elektriske hekkplasserte motoren, og at bilen veier cirka 900 kilo (200 kg mer enn standard Smart med bensinmotor), så oppleves den som ganske kvikk ved småkjøring. Dreiemomentet på 120 newtonmeter er tilgjengelig ved stående start og med litt tilvenning skal det være mulig å skyte seg kjapt ut fra lyskryssene, noe vi noviser riktignok hadde litt problemer med. Bremsepedalen er ganske hard og har en tendens til å henge igjen, noe vi opplever tidvis på biler som har regenerering av bremsekraft, slik denne har. 0 til 60 km/t tar 6,5 sekunder og det er null problem å holde følge med vanlig bytrafikk.

Det er ingen sjalting å holde orden på; giret plasseres i Drive for å kjøre fremover og det er bare ett gir å forholde seg til.

Tre timer lading for middels behov

Tesla-batteriene i den lille Smarten har en kapasitet på 16,5 kWh og lades enten i en vanlig stikkontakt eller ved en ladestasjon. Full lading tar 8 timer mens lading fra 20% til 80% kapasitet - som er temmelig vanlig - tar tre timer. Ved vanlige byhastigheter på 25-30 km/t i snitt kan bilen kjøres mellom fire og fem timer på en lading.

Diskusjonen om hvor lurt det egentlig er med elbiler kan stoppes kjapt når det gjelder denne typen bybil: Fravær av forurensende avgasser i tettbygde strøk, den dagen det kan realiseres i stor skala, vil uansett få enorm verdi for folkehelsen og dermed i samfunnsøkonomisk perspektiv.

Vi gleder oss til den kommer.