Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: El-bil fra Mitsubishi

Den nære bil-fremtiden er elektrisk. Mitsubishi i-MiEV kommer til neste år og vi har nå sett at dette er seriøst ment.

PARIS (DinSide Motor): På en parkeringsplass utenfor utstillingshallene i Paris står det to eksemplarer av Mitsubishis nye el-bil, som vi fikk se første gang i Frankfurt i fjor. Den heter i-MiEV og denne gangen er det mulig å få prøvekjørt den batteridrevne doningen.

El-biler og energi

NB! Innledningsvis og fordi det nødvendigvis vil dukke opp i debatten: Til alle de som argumenterer mot el-biler på grunnlaget at mye av strømmen blir produsert av kraftverk som bruker fossile drivstoff, presiserer både Mitsubishi og de fleste andre produsenter at el-motorene er mye mer energi-effektive (eksempelvis går mye mindre av energien med til å bare å produsere overflødig varme), og at, omregnet til forbruk i liter per mil av bensin, vil dette befinne seg svært langt under det de mest effektive bilene med forbrenningsmotorer klarer.

Inn i bilen

Spartansk - ikke-komplisert interiør: Mitsubishi i-MiEV. Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi fikk anledning til å ratte i-MiEV på en parkeringsplass utenfor messehallene, som for anledningen var konvertert til testbane (se vår video nedenfor). Testeksemplarene hadde fortsatt japansk konfigurasjon, det vil si med rattet på høyre side; Europa-tilpasset versjon er med andre ord ikke klar ennå. Vi ble av Mitsubishis midlertidig ansvarlige for testkjøringen invitert til å ta plass, og å stige inn i bilen gikk smertefritt for undertegnede på 188 centimeter - også en god del større personer ville fått plass.

Interiør som forventet

Vi opplevde bilen som en relativt spartansk, relativt "billig"-virkende og enkelt utstyrt småbil men med ganske god plass - både foran og bak - særlig i forhold til størrelsen. Med andre ord et produkt som passer greit til rollen den er tiltenkt: Som konkurransedyktig og miljøvennlig alternativ til klassiske personbiler tiltenkt hovedsaklig bruk i bymiljø.

Foto: Knut Moberg
Mitsubishi Norge-sjef Bernt Jessen foran el-bilen Foto: Knut Moberg


Ett gir pluss økonomifunksjon

Bilen kjøres som en hvilkensomhelst liten bil med automatgir - bortsett fra at her dreier det seg ikke om automatgir i tradisjonell forstand men om en ett-trinns direkte transmisjon. Girspaken har tre funksjoner: Fremover, revers og nøytral. Transmisjonen har en ekstra, "Eco"-utveksling, som skal spare ca. 10% strømforbruk. Vi flyttet spaken fra nøytral til "fremad", løsnet håndbrekket, og trykket inn gasspedalen (om man kan kalle det det på en elbil).

Lettkjørt

Foto: Knut Moberg Vis mer


Og da skjedde det sannelig saker og ting! Elektrisk drift har den fordelen at man oppnår mye dreiemoment allerede fra null omdreininger i minuttet, men allikevel ble vi noe overrasket over den ganske heftige akselerasjonen tatt i betraktning de annonserte 64 hestekreftene. Men både effekt og dreiemoment er nær maksimum over en stor del av arbeidsregisteret, som tar slutt ved 8.500 o/min. Bilen viste seg på de få rundene vi tok som lettkjørt og med fin styring om enn markant understyrt. Normalt i denne typen bil. Hvordan den bakhjulsdrevne bilen vil oppføre seg på vinterføre kan vi bare gjette oss til. Vi bedømmer verken kjøreegenskaper eller komfort før vi har testet bilen grundigere.

Stillhet

Komfort, ja... En stor fordel er selvsagt det nesten totale fravær av støy, men etter en kort kjøretur på flat asfalt kan vi ikke uttale oss seriøst om komfortnivået ellers..

En artig detalj er imidlertid at den viktige regenereringen av kinetisk energi og bremsekraft tilsynelatende ikke avstedkommer brutale reaksjoner under retardasjonen, noe vi håper vil kunne reproduseres på de endelige serieproduserte versjonene.

Liten men romslig

Foto: Knut Moberg Vis mer


Selve bilen er i utgangspunktet ikke helt ny; den har eksistert med bensinmotor i snart tre år i Japan, hvor den tilhører den tradisjonelle kategorien Kei cars: Korte, men ofte relativt romslige, biler utstyrt med bensinmotor på maksimum 660 kubikkcentimeter og begrenset effekt (Maksimum 64 hestekrefter). Originalmodellen heter ganske enkelt Mitsubishi i og ble lansert i Japan i 1996 - men konseptet så vi allerede i Frankfurt i 2003. Det var ganske spesielt med sin reintroduksjon av bakenforliggende drivlinje. Den er 340 centimeter lang, 148 centimeter bred og 160 centimeter høy. Det er høyden som har gjort det mulig å få til et relativt romslig interiør, og selv de to bakseteplassene er ganske anvendelige for "normalt" store personer.

Effektiv

i-MiEV har en litt mer tradisjonell layout på drivlinjen enn konsepter Mitsubishi tidligere har vist med en el-motor i hvert hjul. Den kompakte el-motoren, som utvikler en effekt på opp til 47 kilowatt (64 hestekrefter), er plassert mellom drivhjulene bak. Energien utporsjoneres av en tidsriktig litium-ion batteripakke bestående av 22 moduler med fire celler hver. Spenningen er 330 volt. Denne er plasert under gulvet og hjelper til å gi bilen et lavt tyngdepunkt, hvilket er nyttig for en såpass høy og smal bil. Bra med plass for fire tross en masse begrenset til 1,1 tonn borger for effektiv fremdrift per person med denne moderne el-teknologien.

Rimelig kjapp

Her ser vi Mitsubishi i-MiEV foran den elektriske sportsbilen Tesla som er i produksjon og som akselererer som en Porsche (minst). Begge er el-biler DinSide har prøvekjørt og som langt på vei har overbevist oss om at strøm er en viktig del av bilismens fremtid. Foto: Knut Moberg Vis mer


Og topphastigheten er da også oppgitt til 130 kilometer i timen - normal europeisk motorveihastighet kan med andre ord takles greit. Noe akselerasjonstall er ikke oppgitt, men vi opplevde bilen som svært rask ut fra stående start, og lyskryssdueller vil den greie meget bra - ikke at det egentlig er noe tema for denne typen bil og dens klientell...

Mulighet for hurtiglading

Den viktige rekkevidden er naturlig nok resultatet av et kompromiss i forhold til det ovennevnte, men de oppgitte 160 kilometer høres ikke så allerverst ut i forhold til hva eksisterende elbiler klarer. Det skal ta syv timer å lade bilen med standard stikkontakt (kontakt på førersiden), mens en hurtigladingspakke skal kunne gjøre det mulig å lade til 80 % av makskapasitet på cirka en halv time. (kontakt på passasjersiden av bilen).

Start neste år

Lanseringsplanen for bilen ble akselerert da drivstoff-prisene skjøt i været, og planen er at i-MiEV skal markedsføres i Japan fra i år - i første omgang overfor bedriftskunder. Europa-lansering skal finne sted i år 2010. I følge Bernt Jessen, administrerende direktør i Mitsubishi Norge, har Norge som interessant test-marked en sterk posisjon vis-à vis Mitsubishi-hovedkvarteret i Japan, og håpet er å få de første eksemplarene hit til landet om relativt kort tid.

Prisen...?

Så var det prisen, da. Jessen var ikke villig til å gi noen indikasjoner ennå; forhandlinger med fabrikken vil nok pågå ennå en stund. Men når det gjelder spørsmålet om den kan true Think, gitt det vi fikk oppleve av bilens egenskaper - ytelsene og de fire fullgode sitteplassene - er svaret etter vår mening i høyeste grad ja - hvis prisen ikke blir vesentlig høyere enn den Think opererer med. Dette synes vi for vår del er spennende, og vi kommer til å følge nøye med.

Prøvekjøringen ble første gang referert 11/10/2008

VIDEO:Prøvekjøringen av i-MiEV