Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Den nyeste fra Lexus

NICE (DinSide Motor): Varme junidager i åpen Lexus er behagelige dager...

NICE (DinSide Motor): Det kommer nok til å bli solgt mange flere av denne i California enn på den franske rivieraen, men for å prøvekjøre den synes vi allikevel Côte d'Azur passet bra. De mange svingete fjellveiene gjorde det dessuten mulig å få kjent på bilens komfort og kjøreegenskaper på en overbevisende måte.

Men produsenten regner ikke med å selge mer enn 2.000 biler i Europa i løpet av et år, mot 15.000 eksemplarer i USA, og da med California som marked nr. 1.

Åpen IS

Hva det dreier seg om? Jo, kabrioletversjonen av Lexus' mest kompakte modell - IS. Skjønt - det dreier seg i grunnen om en egen modell, da den kun deler panser, frontsegment, sidespeil og dørhåndtak med sedanen. Med andre ord: Karosseriet er så å si bygget helt fra scratch. Dette har selvsagt med det spesielle kabriokupé-konseptet å gjøre; det tredelte taket må få plass i bagasjerommet og bilens design må tilpasses denne funksjonaliteten. Videre må strukturen tilpasses kabrioletens fravær av overliggende fast struktur og dermed stives opp betraktelig.

Stabil struktur

Data: Lexus IS 250C
 
Motor: V6, 2.500 ccm
Effekt: 208 hk
Dreiemoment: 252 v. 4.800 Nm
Bakhjulsdrift
Toppfart: 210 km/h
0-100: 9,0 sek.
Tankvolum: 65 l
Forbruk (blandet kjøring): 0,93 l/mil
CO2: 219 g/km
 
Lengde: 4.635 mm
Bredde: 1.800 mm
Høyde: 1.415 mm
Akselavstand: 2.730 mm
Minimum tjenestevekt: 1.730 kg
Cd: 0,29


At det er blitt gjort en god jobb på det sist nevnte område kan vi skrive under på. Bilen takler nemlig krappe svinger og ujevnheter på en høyst overbevisende måte. Fraværet av vridnings- og vrengningsbevegelser eller risting i forstillingen, som vi forbinder med mindre forseggjorte åpne biler, imponerer.

Stille komfort

Og ikke nok med det, både når det gjelder komfort og lydnivå reiser man på første klasse i Lexus IS 250C. Ujevnheter filtreres vekk på en overlegen måte. Imidlertid merker man dem, men på en slags fjern og svært avdempet måte, noe som nok har med 18-tommerne og den relativt lave profilen på dekkene å gjøre (225/40-18 foran og 255/40-18 bak). Med taket nedfelt høres hovedsaklig lydene utenfra; det er spesielt ved fullt pådrag man hører noe til motoren og selv da er det kun hvis man kjører langs fjellvegger eller gjennom tunneler at man kan høre noe særlig til den - myke - V6-duren. Med taket lukket er det imponerende lite parasittstøy å høre, hvilket er i tråd med Lexus' image og tradisjon.

Klimaanlegget, lydanlegget og instrumentbelysningen er også utviklet med tanke på kabrioletens funksjon og de tilpasser seg automatisk forholdene etter som man kjører med taket oppe eller nede.

Plass som forventet

Når det gjelder plassforhold hevder Lexus at det er god plass til fire voksne. Dette er en sannhet med modifikasjoner og er man flere storvokste personer vil det bli vel trangt i baksetene. Bagasjerommet er som man kan forvente i kategorien; er taket nedfelt rommer det en golfbag, er taket oppe blir det plass til en til.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Lite turbulent

Kabrioleten er ikke utstyrt med deksel og vindskjerm, og det virket på oss som om det er fordi det rett og slett ikke er nødvendig. I høy hastighet på motorveien økte selvsagt turbulensen i kupéen betraktelig, men ved å rulle opp vinduene foran og bak ble såpass mye av denne eliminert at det ble tilstrekkelig lunt. Bilens fasong, med sine høye "skuldre" og forhøyning bak baksetene, har da også blitt til etter grundige aerodynamiske studier med simulering og vindtunnel.

Tak på 20 sekunder

Selve takløsningen er i hovedtrekk av samme type som man finner hos konkurrenter som BMW 3-serie og Volvo C70, nemlig et metalltak (aluminium) i tre deler som felles ned og foldes opp ved å trykke på en knapp. Lexus viser til at operasjonen på IS 250C kun tar 20 sekunder og dermed er den raskeste i klassen, noe vi kan bekrefte. 37 sensorer og 15 elektriske motorer styrer operasjonen. En sonar i bakkant sørger for å stoppe operasjonen hvis det er fare for at bagasjelokket kommer borti en hindring når den bikker bakover. Her har man visst tenkt på alt...

Vis mer


Sikkerhet: Mye bra men...

På området sikkerhet kan IS 250C skilte med seks kollisjonsputer hvorav en knebeskytter på hver side. Dessuten er passasjersideputen av typen bikammer, noe som skal være en première i klassen og skåne ansiktets midtparti i størst mulig grad. Når det gjelder aktiv sikkerhet er selvsagt det meste av elektroniske "skytsengler" på plass hvorav hovedkomponenten består i et relativt konservativt men avansert ESP-system (Stabilitetskontroll og antiskrens - Lexus kaller det VDIM).

...hva hvis den velter?

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Når det gjelder beskyttelse ved velt - noe det er naturlig å undersøke når det dreier seg om en bil uten tak - ble det ved pressekonferansen stilt spørsmål som bare delvis ble besvart. Bilen har en - relativt lav - fast veltebøyle bak hver av de to bakre sitteplassene og det hevdes at A-stolpene er kraftige nok til å beskytte passasjerene hvis bilen skulle gå rundt. Det kom imidlertid etter vår mening ikke noe fullgodt svar på spørsmålet fra en kollega om hvorfor Lexus ikke har en løsning med dynamisk automatisk veltebøyle - det vil si som spretter ut så snart sideveis vinkel i forhold til plan tyder på at bilen er i ferd med å velte.


208-hesters V6

Når det gjelder versjonsstyring er Lexus-programmet langt mer oversiktlig enn konkurrentenes. IS-serien finnes nå hovedsaklig i tre varianter: "standard"-sedanen med én bensin- og én dieselmotor, sportsutgaven IS-F med sine 423 hestekrefter og nå altså kabriolet. IS 250C tilbys kun med den ene bensinmotoren, en fin og kultivert V6-maskin med nøyaktig 2,5 liter slagvolum som produserer 208 hestekrefter. Dette er ikke mer enn tilstrekkelig, men det skal sies at motorens gangkultur passer bilen bra og den er mykt og effektivt sekundert av automatkassen med seks trinn som kan betjenes manuelt med hendler bak rattet. 0 til 100 skal ta 9 sekunder, og bedre enn det kan man heller ikke forvente med tanke på at bilen veier minst 1.750 kilo - rundt 200 mer enn en Ford Mondeo stasjonsvogn med dieselmotor!

Kvikk nok

Så føles da også bilen tung - og solid. Når det gjelder kjøreegenskapene lider de ikke overdrevent under dette. Bilen har et velutviklet understell som er innrettet mot komfort, men som ikke inngir den dvaske og overdrevent sedate følelsen man kunne frykte. Den bakhjulsdrevne Lexus-caben takler som tidligere nevnt svingkjøring overraskende bra.

Og herligheten koster...

IS 250C er meget godt utstyrt og har en begrenset mengde tilvalg. De nevnte 18-tommers lettmetallfelgene, skinninteriør og el-justering på setene, harddiskbasert multimedia og navigasjon, tosoners klimaanlegg med automatisk tilpassing åpen/lukket, parkeringssensorer foran og bak og fartsholder er blant annet standard. I Norge presenteres den i to utstyrsvarianter: Executive (725.000 kroner) og Luxury (770.000 kroner). Sistnevnte har da i tillegg blant annet et Mark Levinson lydanlegg og DVD-veksler, svingbare Bi-Xenon lykter, ventilerte og perforerte skinnseter.

Til sammenligning kan nevnes at Volvo C70 T5 og BMW 325i cabriolet koster henholdsvis 726.000 kroner og 694.000 kroner. Den nylig lanserte Audi A5 2.0 TFSI/211 hk (som kabriolet med stofftak), starter på 649.000 kroner. De er alle sprekere - men mindre luksuriøse. Korrigert for utstyrsnivå er ikke prisen på Lexusen så gal. Nei, slett ikke...

Lexus IS 250C er tilgjengelig her i landet fra august.

  • Vi har kjørt råskinnet Lexus IS-F. Les om det her!

  • Vi har testet Lexus IS 250 på norske vinterveier. Les testen her!

  • Dieseltest: Lexus IS 220d ble en snodig opplevelse. Les om det her!