PRØVEKJØRT: Corolla-etterfølger Toyota Auris

I mars er det kroken på døra for kombikupé-utgaven av niende generasjon Corolla. Inn kommer i stedet Auris, som fortsetter kampen mot Golf, 307, Astra og alle de andre kompaktbilene.

Vår korte kjøretur med Auris foregikk i ekte vintervær på snøkledde veier. Vi har derfor ikke grunnlag for å uttale oss særlig bastant om verken kjøreegenskaper eller støyisolasjon.

Det vi imidlertid kan si, er at vi hadde svært høye forventninger - men at disse ikke ble innfridd. Riktignok kan vi si mye positivt om Corolla-arvtakeren. For eksempel byr bilen på god plass, et tøft interiør og stilige instrumenter. Girspaken er svært godt og ergonomisk plassert, den minste dieselmotoren er nydelig og vårt førsteinntrykk av hjulopphenget er at det produserer høy komfort.

Hard dashbordplast

Vis mer

PRØVEKJØRT: Corolla-etterfølger Toyota Auris

  1. Store bilder
  2. Motorer, forbruk og ytelser
  3. Priser
Vis mer


Likevel sitter vi igjen med en følelse av at Auris ikke bringer noe nytt til kompaktklassen. Mens dagens Corolla var en revolusjon sammenlignet med sin forgjenger, kan Auris i beste fall sies å representere en viss evolusjon.

Ja, på enkelte områder står Auris faktisk tilbake for modellen den skal erstatte. For eksempel har Toyota overraskende nok gått vekk fra polstret dashbordplast. I stedet er Auris-dashbordet kledd i plast av den harde og simple typen. Ikke nok med at materialet fremstår som billig, i tillegg er det av en type som svært lett blir ripete.

For å sette materialvalget i perspektiv, kan det nevnes at både utgående Corolla, Opel Astra, Peugeot 307 og Volkswagen Golf kan skilte med langt mer eksklusive og polstrede dashbordmaterialer.

Lealaust

Toyota har i løpet av de siste årene lagt stor vekt på interiørene i sine biler. Resultatet er at de fleste modellene i dag fremstår som godt sammenskrudd, noe som medvirker til å skape høy opplevd kvalitet.

Vi lot oss derfor overraske da det viste seg at flere interiør-elementer denne gangen virker lealause, noe som gir en viss "papp- og bindersfølelse". Blant annet er det flere elementer som gir overraskende mye etter når man trykker på dem. Dette gjelder ikke bare dørlommene, men også dashbord, instrumenthus og den spesielle broen mellom dashbord og midtkonsoll.

Lite påkostet

Vis mer


Videre preges det øvre av de to hanskerommene av et tynt og billig lokk, noe som også går på bekostning av det totale kvalitetsinntrykket. Mange interiørdetaljer er lakkert i en champagne-aktig farve. Dette bidrar til å friske opp kupeen - men spesielt påkostet virker det ikke.

Upraktiske løsninger

Og når vi først er i det kritiske hjørnet, er det mer som må nevnes. Som at kjørecomputeren må betjenes fra en liten knott inne i instrumentpanelet, noe som både er upraktisk, lite ergonomisk og i ytterste konsekvens trafikkfarlig. Hvorfor ikke betjening fra rattet eller vindusviskerhendelen?

Hvis man ønsker å følge med på forbruk, forventet rekkevidde eller andre kjørecomputer-funksjoner, så forsvinner klokken. Den forkrommede volumknappen er liten, glatt og vanskelig å betjene. Seteryggjusteringen, som foregår ved hjelp av en spak, blir tungvinn grunnet en svak returfjær. Og høydejusteringsspaken er både liten og tung å håndtere. Setevarme-knappene er ikke plassert ved siden av hverandre, men over hverandre, noe som betyr at føreren må bruke unødvendig mye tid på å lokalisere sin egen knapp. Baksete-passasjerene mangler leselys. Og kun førervinduet har ett-trykk-funksjon.

Uvant fra Toyota

Vis mer


Er dermed Auris en håpløs bil? Nei, selvsagt ikke. Poenget er at bilen virker mindre gjennomtenkt og påkostet enn det vi er vant med fra Toyota. Og med tanke på hvilke tøffe konkurrenter den skal gi seg i kast med, lar vi oss overraske over at Toyota ikke har gjort hjemmeleksen bedre.

Fleksibil-elementer

Når det er sagt, må det understrekes at bilen også har mange sterke sider. En av dem er den gode plassopplevelsen. Auris har faktisk mange elementer som trekker tankene mot de større fleksibilene. For eksempel er sitteposisjonen høy og oppreist, noe som gir god plassutnyttelse. Girspaken er løftet opp mot rattet og en ekstra liten siderute foran de fremre sidevinduene slipper lys inn på dashbordet. Vi finner også to store hanskerom foran forsete-passasjeren.

Har blitt større

Vis mer


I tillegg har Auris vokst flere centimeter i alle retninger sammenlignet med dagens Corolla. Vi har ennå ikke gjort skikkelige målinger, men opplever at den økte størrelsen har gjort seg faktiske utslag i en større kupé. For eksempel er takhøyden god både på for- og bakseteplass. Benplassen på bakre rad fremstår også som raus og i tillegg er det realt med plass til føttene under forsetene. Med tanke på barna kunne vinduskarmene gjerne vært enda lavere, men de høye karmene kompenseres til en viss grad av en relativt høy sitteposisjon.

Svært gode NCAP-resultater

Også når det kommer til sikkerhet har Auris sterke kort på hånden. Hele 35 poeng og fem stjerner i kollisjonstesten er imponerende og 37 poeng og fire av fem stjerner i barnebeskyttelses-testen er også et godt resultat. De gode resultatene skyldes blant annet at Auris i tillegg til de ordinære seks kollisjonsputene kan skilte med en knekollisjonspute på førerplass. Vi nevner også at Auris gir småbarnsforeldre mulighet for å koble ut kollisjonsputen på fremre passasjerplass.

Kvikk ned- og oppfelling

Vis mer


Flere av Toyotas bilmodeller, deriblant Verso og RAV4, kan skilte med svært fleksible bakseteløsninger. Auris-løsningen er ikke like oppsiktsvekkende, men fungerer greit nok. Baksetepassasjerene kan om ønskelig velge å vippe seteryggen tilbake ett trinn, noe som gir en mer avslappet sitteposisjon. Og nedfelling av bakseteryggene er gjort i en fei. Gulvet blir imidlertid ikke helt flatt, der seteryggene møter bagasjeromsgulvet dannes et trinn.

Antiskrens, radio og klima fra start

Vi har foreløpig ikke hatt tid til å gjøre noen skikkelige analyser, men utstyrsnivået ser ved første øyekast ut til å være brukbart. Selv grunnutgaven kan skilte med antiskrens (ESP, VSC på Toyota-språk), integrert radio og manuelt klimaanlegg. I tillegg kommer sentrallås og elektriske vindusheiser i fordørene.

Sol-utgaven, som koster rundt 10.000 kroner mer, har i tillegg elektronisk klimaanlegg med to soner og tåkelykter. Sol har også champagne-farvede interiørdetaljer og mer utvendig lakk.

Auris vil i tillegg bli levert i en Executive-utgave, som koster rundt 16.000 kroner mer enn Sol. Denne får både xenonlykter, nøkkelfri adgang og start, fartsholder, regnsensor og 16-toms alufelger. Executive blir med andre ord en svært velutstyrt bil. Dessverre ser det ikke ut som om utstyrsnivå Executive er mulig å få i kombinasjon med minste bensin- og dieselmotor.

Navigasjon og skinn

Vis mer


Flere av utgavene kan forøvrig leveres med navigasjon på stor fargeskjerm, noe som koster 21.000 kroner. Enkelte utgaver kan i tillegg leveres med skinnseter, noe som i kombinasjon med navigasjon koster 33.000 kroner.

To bensin, tre diesel

Apropos motorer vil Auris bli tilgjengelig med fem stykker. Rimeligste alternativ er en 1,4-liters bensinmotor (97 hk), en fin liten tass som vi kjenner fra dagens Corolla. Den største bensinmotoren er imidlertid ny. Slagvolumet er fortsatt på 1,6 liter, men effekten har økt fra 110 til 124 hestekrefter. Vi fikk ikke anledning til å teste dette motoralternativet, men vil komme tilbake til denne interessante motoren så snart som mulig.

Vi fikk imidlertid kjørt den minste dieselmotoren, en 1,4-liter (90 hk) som også befinner seg i dagens Corolla. Dette er en av de beste dieselmotorene vi har vært borti, og fungerer utmerket også under Auris-panseret.

Den som ønsker mer fart og moro kan velge en 2,0-liters variant (126 hk), som er den samme kraftkilden som er å finne i Avensis. Også dette er en topp moderne motor, som leveres med partikkelfilter som standardutstyr.

Spesielt interesserte kan også titte på versting-utgaven, 2,2-literen (177 hk) vi kjenner fra Avensis, RAV4 og Verso. Tidligere erfaringer med denne motoren har imidlertid ikke imponert oss.

Halvautomatisk girkasse

Vis mer


I sammenheng med Auris-introduksjonen, har Toyota bestemt seg for å gå vekk fra tradisjonelt automatgir og i stedet satse på en halvautomatisk girkasse. Denne kalles 5MMT og er en sekvensiell, manuell girkasse med automatisert kløtsjfunksjon. 5MMT er tilgjengelig i kombinasjon med de mest interessante motorene, 1.6 VVTi (bensin) og 1.4 D-4D (diesel).

5MMT kan settes i automatfunksjon, eller kan gires manuelt via girspaken eller tøffe hendler bak rattet. Pristillegget er begrenset til snaue 8.000 kroner, en sum som delvis vil hentes inn igjen fordi girkassen - i hvert fall på papiret - skal gir lavere forbruk enn alternativet.

Vi har i utgangspunktet foreløpig kun vært borti én eneste halvautomatisk girkasse som fungerer godt - Volkswagen-konsernets DSG/S tronic-girkasse. Alle andre halvautomatiske girkasser vi har testet har vært belemret med av rykking og napping i større eller mindre grad. 5MMT kassen er heller ikke perfekt, men i løpet av den korte tiden vi disponerte den, fikk vi inntrykk av at 5MMT fungerer bedre enn gjennomsnittet.

Fra 214.000 kroner

Vis mer


Enkelte versjoner av Auris kan leveres med tre dører, men dette er ikke noe vi anbefaler. Det å avansere til fem dører koster ikke mer enn 4.500 til 6.500 kroner, noe man garantert vil få igjen den dagen du skal selge bilen.

Rimeligste variant med fem dører er grunnutgaven av 1.4 VVTi, som koster 214.000 kroner. Sol-utgaven av samme bil koster 224.000 kroner.

Med 1.6-liters bensinmotor er Sol laveste utstyrsnivå, noe som koster 236.000 kroner. Executive-utgaven koster rett over 250.000.

1.4 D-4D starter på 223.000 kroner med fem dører og koster 233.000 kroner som Sol, eventuelt 240.000 kroner med 5MMT-girkassen.

Disse prisene er forøvrig omtrent de samme som for dagens Corolla med tilsvarende motorer.

Konklusjon

Vis mer


Vi feller aldri endelige dommer basert på korte prøvekjøringer, og venter derfor spent på å få Auris på test. Blant annet blir det interessant å kikke nærmere på kjøreegenskaper og støyisolasjon, som ifølge Toyota skal være løftet sammenlignet med Corolla.

Det vi imidlertid kan si, er at Auris ikke umiddelbart fremstår som noen ny klasseleder. Den som legger vekt på kvalitetsopplevelse vil i hvert fall trives langt bedre i en Volkswagen Golf. Ja, vi mener faktisk at dagens Corolla, som altså snart går av med pensjon, gir et mer eksklusivt inntrykk enn sin arvtaker. Til gjengjeld kan Auris altså skilte med mer plass, en ny og friskere bensinmotor, muligheten for "automatgir" i kombinasjon med dieselmotor og - ifølge Euro NCAP - svært høy kollisjonssikkerhet.

  • Store bilder finner du her.
  • Mer om priser og utstyrsnivåer finner du her.
  • Mer om motorer, forbruk og ytelser finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Vi rydder opp i Corolla-forvirringen
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder