Prøvekjørt: CL 500 klasser opp

CL-klassen, som ikke må forveksles med verken C-klassen eller CLS fra Mercedes, har etter syv år fått en solid oppgradering. Klassen består av CL 500 og CL 600. Her kan du lese hva vi synes om ”minstemann” CL 500. Null til hundre går på 5,4 sekunder.

Vis mer
Vis mer


MALLORCA (DinSide Motor):
Vi skrev 5,4 sekunder, ja. Det er akkurat like raskt som for eksempel en Porsche Cayman S. En par vesentlige forskjeller er imidlertid at CL 500 er nesten én meter lenger og på kanten til dobbelt så tung som Porschen. Det vil si 506 centimeter lang og 1.995 kilo tung.

Fireseters luksuskupé

Om du ikke umiddelbart ser for deg hvilken bil dette er snakk om, så fortvil ikke. Mercedes intrikate klassesystem er egnet til å forvirre selv entusiastene. CL-klasse er kort sagt en S-klasse i en langt kulere fireseters kupé-versjon. S-klasse, som kom i ny utgave for et snaut år siden, stiller for sin del øverst i Mercedes-hierarkiet av luksusdampere i tradisjonelt sedan-format. Du finner linker til lansering og test av nye S-klasse i bunnen av artikkelen.
Nå er det altså tid for ny utgave av denne fireseters-kupeen, syv år etter at forrige CL-klasse kom i 1999. Den typiske kundegruppen kan godt sies å være S-klasseeiere (se for deg vellykkede forretningsmenn, bedriftsledere og industrimagnater) som ikke lenger har behov for alle sedanens praktiske sider, men som vil signalisere en litt mer laidback og elevert stil. Men uten å miste noe av S-klassens komfort og ytelser.

CL500 og CL600

Vis mer
Vis mer


Motoriseringen i CL-klassen er hentet fra øverste hylle i S-klassen. Under panseret på 500-utgaven sitter en 5,5-liters V-åtter som yter 388 hester og 530 newtonmeter. Det er nok til å flytte disse to tonnene fra null til hundre et sekund raskere enn forgjengere, ned fra 6,3 til 5,4 sekunder. Men om ikke det er nok, kan du selvsagt velge CL 600; 5,5 liter også her, men med tolv sylindere, to turboer, 517 hester og 830 newtonmeter. Da går null til hundre på 4,6 sekunder… Villskapen i storebror 600 kan få du lese om her om et par dager. Med rundt en halv million kroner i prisforskjell og en ganske annen motorkarakter, er det faktisk langt større forskjell mellom disse to bilene enn betegnelsene 500 og 600 antyder. Etter å ha kjørt begge, er vi ikke i tvil om at V-åtteren gjør CL 500 til den mest harmoniske bilen av de to.

Design og stil

Vis mer
Vis mer


Det som aller mest kjennetegner CL-klassen i forhold til opphavet S-klassen, er design og stil, både utvendig og innvendig. ”Med CLene ønsker vi å gi eierne en utvidet følelse av individualitet og stil” sier Mercedes ganske enkelt. Og at kupelinjene er stiligere en de mer panservognaktige S-klasse-linjene kan ingen være uenige i.
I forhold til forrige CL-klasse er det også en klar og naturlig modernisering. Slektskapet er der (som du blant annet kan se fra bildene i bildegalleriet, med noen av høydepunktene gjennom de siste 50 år med mercedes-kupéer), men i fremtidsrettet mercedes-ånd. Tilsvarende kur har interiøret fått; samme linjer, men mer tilbakelent, tettere pakket rundt fører og passasjerer, og mulig med enda mer luksusfølelse i skinnet.

Alt kan fikses

Vis mer
Vis mer


Opplevelsen av interiøret, i alle hastigheter og veikurvaturer, er da også av komplett luksus. Støy er det ikke snakk om. Du får akkurat tilmålt dose lyd i alle hastigheter. V-åttelyden er der, men dempet. Det hjelper ikke engang rulle ned vinduene og ruse bilen i trange mallorcske smug - bilen nekter å være rampete.
Setejusteringene er bokstavlig talt utallige, fra dundyne og helt til skrustikke grep av sidevangene for både lår og rygg, komplett med diverse former for ryggmassasje og kaldluftdosering i stussen. Men om undertegnede på 170 centimeter satt som en konge, var det bare akkurat så vidt vår kollega på drøye 190 fikk sveisen plassert under soltaket. Et problem? Ikke i følge Mercedes, som ganske enkelt svarte at for lange kunder spesiallager de lavere seter…

Kjøreopplevelsen

Vis mer
Vis mer


CL 500 er ingen sportsbil, dette er kjøretøy for velbeslåtte gubber av begge kjønn. Men sannelig kan gubbene få flyttet på seg. I likhet med S-klassen er bilen utstyrt med den nye 7-trinns automatkassen, som både leverer sømløse girskift og mulighet til i stor grad å styre turtallet selv med girprogrammene komfort, sport eller manuell.
Det elektroniske stabilitetssystemet kan kobles ut om man vil, som dermed muliggjør både sladding og burning med den store bilen. Det kobler seg imidlertid automatisk inn om det oppdager at du er helt på bærtur. For sikkerhet er et av Mercedes formular-ord for tiden. Ikke minst med det nye Pre-Safe bremsesystemet som undersøker om du er i ferd med å krasje med noe foran deg. Ved hjelp av bilens flere frontmonterte radarer vurderer systemet situasjonen, og griper i siste instans inn med maksimal nødbrems. Samtidig lukkes vinduer og soltak, setebeltene strammes og stolene griper om deg. Vi prøvde noen nødbremsinger, og det føles svært betryggende. Mercedes selv anslår at PreSafe-systemet på sikt vil bli like viktig som stabilitetssystemet ESP er blitt.

Priser og levering

Nye CL foran, S-klasse bak til høyre. Frontene er markant forskjellige, blant annet har ikke CLen den klassiske, stående stjernen (eller siktet) på panseret. Vis mer


CL-klassen er allerede for salg i Norge, og importøren har rukket å selge fem stykker (fordelt på tre 500ere og to 600er). Det vitner om både stor interesse og gode tider, for i perioden 1999 til i år solgte Bertel O. Steen total kun 28 stykker av forgjengeren. I øyeblikket, før nye avgifter kan tenkes å fordyre disse effektsterke bilene, er prisen på CL 500 satt til 1.716.000 kroner. CL 600, som vi kommer tilbake til, koster en drøy RAV4 ekstra.

  • Store eksteriørbilder.
  • Store detaljbilder.
  • Store bilder mercekupeer.
  • Les fra lanseringen av S-klassen.
  • Les test av S 350 her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder