Allerede C4 gir et godt kvalitetsinntrykk fra førerplass. DS4 drar det ennå et hakk videre. Mer tradisjonelle farger er tilgjengelige. Foto: Knut Moberg
Allerede C4 gir et godt kvalitetsinntrykk fra førerplass. DS4 drar det ennå et hakk videre. Mer tradisjonelle farger er tilgjengelige. Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Citroën DS4

DS4 lykkes i å utfylle og forsterke Citroën C4s nye rolle som seriøs konkurrent til Golf & Co.

BARCELONA (DinSide Motor): Det går opp for oss at det er blitt mye Citroën-stoff det siste året og vel så det - men det er jo faktisk fordi merket er i form som aldri før og presenterer den ene nyheten etter den andre. Forleden kunne vi presentere den kommende DS5 med ganske oppsiktsvekkende design og bare dager senere har vi altså nå fått kjøre DS4, som vi også synes er en designperle.

Dette er så langt fra noen daff, men komfortabel "gjesp"-bil man kan komme i denne klassen. Her har faktisk Citroën valgt å skyve komfort bakover på prioritetslisten, bak design, kulhetsfaktor og effektivitet på veien.

Bygger image

Det er ikke lenger siden enn vinteren 2009 at Citroën lanserte en omfattende kampanje for å oppgradere sitt image. Forhandlernettverk ble omstrukturert, ny logo ble introdusert og DS-merkevaren ble hentet inn "fra kulden". For vår del hadde vi allerede kunnet konstatere at Citroën hadde begynt å levere mye bedre produkter enn tidligere, med modeller som C6, C4 Picasso og ny generasjon C5.

Ingen padde

Ikke det at "padda" som revolusjonerte bilverdenen i 1955 gjenoppsto, men en egen, mer premium-orientert modellrekke ble innført parallelt med standard produktlinje. Det ble allerede da annonsert at det skulle presenteres tre modeller i løpet av de tre neste årene, DS3, DS4 og DS5 - i økende størrelsesorden. De har stått ved sitt ord. Det er nummer to i rekken vi nå har prøvekjørt. DS3 kjørte vi i februar 2010 - ett år etter at DS-serien ble annonsert.

DS4: Interiør

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Allerede C4 gir et godt kvalitetsinntrykk fra førerplass. DS4 drar det ennå et hakk videre. Mer tradisjonelle farger er tilgjengelige. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Citroën


Mer høyverdig

DS betyr "premium-feel" med dertil hørende materialkvalitet og høyere grad av eksklusivitet, samt mer sportslighet og kjøreglede. Vi testet DS3 i fjor sommer, og den bekreftet at Citroën lykkes med sin produktposisjonering. Den bilen konkurrerer blant annet mot Audi A1, Alfa MiTo og Mini Clubman. Nå er det klassen over vi snakker om og når det gjelder DS4 ser vi Alfa Romeo Giulietta som en skarp konkurrent - begge spiller på design og "annerledeshet" selv om Alfaen holder seg lenger unna crossover-genren en DS-en.

C4 "pluss"

DS4 posisjonerer seg for øvrig som konkurrent til VW Golf - kanskje i større grad til Audi A3, selv om denne ikke akkurat kan kalles høyaktuell lenger. DS har en design som ikke er inspirert av noen konkurrent. Vi finner et grunnelement av nyeste generasjon C4, som vi testet nylig, ispedd kupé-inspirerte linjer sammen med en dash SUV eller snarere crossover. Dette har med den mer høyreiste profilen å gjøre (DS4 er 3,2 centimeter høyere enn C4 og man sitter en anelse høyere. Vi fikk imidlertid ingen som helst SUV-assosiasjoner i denne bilen i motsetning til noe som er blitt hevdet her og der.

Form eller funksjon

Form foran funksjon. Snertent, men... Foto: Knut Moberg Vis mer


DS4 bekrefter at DS-serien setter form foran funksjon der det er nødvendig for å forsvare det image man har ønsket å fremelske. Eksempel på DS4: Snertne, men upraktiske bakdører, der vinduene ikke engang kan rulles ned grunnet formgivningen dørene har fått. Det er dessuten fort gjort å smelle den relativt spisse øvre delen i brystet når man åpner døren, fant vi ut. Men det er greit når man vet hva man går til og de som gir prioritet til det praktiske har et godt alternativ i C4. Man kan jo også snu på det og si at DS4 gir deg tilsynelatende en kupé men er hakket mer praktisk allikevel - de kamuflerte bakdørene er jo der, tross alt. Plassen i baksetet er ikke noe å rope hurra for, men to gjennomsnittsstore voksne kan sitte der ganske greit. Bagasjerommet er derimot helt OK for kategorien og hakket større enn i en Golf.

Strammere, men ingen rallybil

Når det gjelder kjøreopplevelsen merker vi fort at Citroën med DS4 har skjøvet oppsettet på understellet og den elektrohydrauliske styringen fra det noe ufullendte kompromisset C4 tilbyr med hovedvekt på komfort, mot mer sportslighet - uten imidlertid å ta den helt ut. Vi fant bilen underholdende å kjøre på svingete veier mellom Barcelona og Montserrat, men sportsbil dreier det seg ikke om, selv i den råeste 200-hestersversjonen (mer om motorer lenger ned). Understellet er stivet opp rund baut, men dette gir mer effekt på bakakselen enn på forakselen - som har en mer sofistikert og i utgangspunktet komfort-orientert arkitektur. Styringen gir bedre simulerte tilbakemeldinger enn i C4, men er fortsatt ikke like bra som i nye Ford Focus.

Tidvis stump

Komfortmessig minner denne bilen om lillebror DS3, det vil si at den er utypisk Citroën. Fjæringen er mer "avstumpet" for mer effektiv fremdrift, men ga tidvis stumpe reaksjoner over små ujevnheter. Vi opplevde for øvrig mer rullestøy enn i C4 (men kjørte de heftigste utgavene med 19-tomsfelger), samt noe mer lyd fra motorene. Denne fremsto imidlertid ikke ubehagelig, især i bensinutgaven 1.6 THP med 200 hester.

Totalt sett en bil som er mer underholdende enn komfortabel altså.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Form foran funksjon. Snertent, men... Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Seks versjoner

DS4 kommer med seks forskjellige drivlinjer. Tilbudet starter med en bensinmotor på 120 hester på den ene siden og den velkjente dieselen 1.6 HDi med 112 hestekrefter på den andre. Sistnevnte blir tilgjengelig som "mikrohybrid" med avansert start-stoppsystem og elektrobooster (e-HDi), hvilket i samarbeid med halvautomatisk girkasse (uten kløtsjpedal), gir normforbruk på 0,44 liter per mil og 114 gram per kilometer i CO2-utslipp. Alle drivlinjene, også den heftigste, skilter for øvrig med under 150 gram CO2 i utslipp.

200 flinke hester

Vi fikk imidlertid kun kjøre de to heftigste versjonene - tolitersdieselen på 163 hestekrefter og den nye og ultra-spenstige versjonen av den i samarbeid med BMW utviklede 1.6 THP. Hele 200 hestekrefter byr denne på. Begge er kjappe fra 0 til 100 - henholdsvis 8,6 og 7,9 sekunder. Men vår favoritt er helt klart bensinmotoren. Riktignok har den en så progressiv og sivilisert kraftutvikling at den i første omgang ikke oppleves som en 200-hester (undertegnede trodde ganske lenge at det dreide seg om 156-hestersutgaven). Men motoren er effektiv og samarbeidsvillig uansett turtall og når man ber den om å stille opp, gjør den det og det med en vellyd som overrasker og gleder. I samarbeid med det effektive understellet ga denne oss den beste kjøreopplevelsen. Men hestene vil dessverre bli kostbare her til lands... 1.6 HDi vil nok tvinge seg frem som førstevalget for de fleste DS4-kundene. Heldigvis dreier det seg slett ikke om noen undermotorisering i denne klassen og 11,3 sekunder fra 0 til 100 vil tilfredsstille de fleste som må tenke budsjett.

Motordata:


Hvorfor ikke?

For å konkludere: DS4 lykkes etter vår mening i å utfylle og forsterke Citroën C4s nye rolle som seriøs konkurrent til Golf & Co. Hvis prisene blir som forventet ser vi ingen grunn til ikke å unne seg gleden ved å kjøre en spesiell bil som gir noe så uvanlig som luksusfølelse i kompaktklassen uten å sette husholdningsøkonomien over styr. Men NB: Du er i så fall av typen som er villig til å ofre nøktern fornuft for det lille ekstra som gjør at man kan føle seg annerledes. Men med god samvittighet.

Citroën DS4 lanseres i Norge på sensommeren og prisene forventes som nevnt å ligge drøyt 15.000 kroner over de tilsvarende C4-versjonene.

Foto: Citroën Vis mer