Sort og oransj - og ekte karbonfiber. Foto: Knut Moberg
Sort og oransj - og ekte karbonfiber. Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Citroën DS3 Racing

Denne bilen symboliserer et bilmerke som strutter av selvtillit og fornyede ambisjoner.

VERSAILLES (DinSide Motor): Citroën DS3 er en liten, trivelig bil som er basert på den nye, men mer folkelige C3. Begge bilene har vi funnet mer tiltalende enn forgjengerne i småbilsegmentet og de bekrefter at Citroën både har gjenfunnet sine røtter med en solid merkevare, og at de har tatt et oppgjør med en tilnærming til kvalitet og finish som for noen år siden var på grensen til sjuskete. Når attpå til driftssikkerhet og design følger på med forbedringer, blir det mye som stemmer.

Derfor gledet vi oss til å stifte bekjentskap med toppmodellen i DS3-rekken, DS3 Racing.

En åttende seier?

Først måtte vi imidlertid overvære en pressekonferanse som markerte åpningen av den nye rallysesongen. De to fabrikk-lagene var til stede og overrasket ingen ved å bekrefte at ambisjonsnivået er det høyest mulige. En avslappet verdensmester Sébastien Loeb fikk ikke anledning til å svare på spørsmålet om hva han håper å oppnå i år - journalisten som ledet intervjuet fant det unødvendig å stille ham spørsmålet. Så har han da også vunnet verdensmesterskapet i rally (WRC) hele syv ganger på rad siden han overtok tronen etter Petter Solberg i 2004. Petter kommer for øvrig til å kjøre DS3 han også, i årets verdensmesterskap - i likhet med to andre privat-team-førere, Kimi Räikkönen og Peter van Merksteijn.

Føreren på det andre offisielle fabrikklaget, Sébastien Ogier, måtte på sin side svarte på det berømmelige spørsmålet, og la ikke skjul på at drømmen er å slå mesteren, Sébastien 2 bli Sébastien 1...

Brobygger

Hva har så dette med vår prøvekjøring av Citroëns nye muskelbunt å gjøre? Jo, de nye reglene for verdensmesterskapet i rally har nødvendiggjort introduksjonen av mer kompakte biler og motorer. Og DS3 Racing (som Loeb selv nylig har anskaffet et eksemplar av), er en brobygger mellom det "sivile" bilmarkedet og rallyverdenen, da den nye rallybilen til Citroën nettopp er en DS3 - altså en DS3 WRC. For private som ønsker å satse på rally finnes dessuten en fullt rigget kundeversjon - DS3 R3. Den er utstyrt med den samme 1.6 turbo-motoren som WRC-versjonen, men med 210 hestekrefter mot VM-bilens 300.

Vi fikk altså anledning til å kjøre den sivile versjonen av disse monstrene, men dessverre ble resultatet...

...en skuffelse.

Sort og oransj - vil du være diskret, se etter en annen bil. Foto: Knut Moberg
Sleipt og vått føre begrenset kjøregleden. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Dette er DS3 1.6 THP - den mer moderate, men likefullt spenstige 156-hestersversjonen. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Sort og oransj - og ekte karbonfiber. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Citroën-teamene: Fra venstre Sébastien Loeb, verdensmesteren, hans kartleser Daniel Elena, Sébastien Ogier og hans kartleser Julien Ingrassia.
Foto: Knut Moberg
Verdensmester-versjonen: Dette er WRC-utgaven av DS3. Foto: Knut Moberg
7 x verdensmester Sébastien Loeb og hans kartleser, Daniel Elena. Foto: Knut Moberg
De tre første verdensmesterskapene vant Loeb i Xsara WRC, som denne.
Foto: Knut Moberg
Må avløses: C4 WRC som ble vinner i fjor - med Loeb og Elena. Foto: Knut Moberg
HISTORISK: Citroën Z4 som vant i Paris-Dakar på tidlig 1990-tall.


Skuffende kjøreforhold

Ikke at vi har noe å utsette på bilen som sådan, men kjøreforholdene var såpass begredelige, og kjøreruten hadde så mange begrensninger, at vi rett og slett bare så vidt fikk en anelse av hva slags potensiale denne bilen har. De små veiene i Versailles-området sør for Paris var våte og sleipe, det var en god del lokal trafikk og vi er forsvarlige sjåfører, så det ble ikke anledning til å sette DS3 Racing på de store prøvene. Dessuten var tiden til rådighet sterkt begrenset. Med andre ord: Vi kan ikke sette noen karakter på bilen, men vi kan glede oss til å få kjørt den under skikkelige forhold en dag.

Ikke diskret

Foto: Knut Moberg Vis mer


For å oppsummere fant vi tross alt ut at bilen er resolutt sportslig, men uten å ha ofret all komfort. Mer direkte styring, stivere fjæring og et understell som er senket med 1,5 centimeter - det er tydelig at dette er sportsversjonen. Som om ikke det spektakulære utseendet hadde gjort det klart i utgangspunktet; den sort-oransje livréen er alt annet enn diskret og felgene på 18 tommer er et kapitel for seg - døm selv! Slikt synes, på en bil som tross alt bare måler 396 centimeter i lengden.

Vi fikk også oppleve det trivelige interiøret fra DS3 pluss de sportslige attributter som er spesifikke for Racing-versjonen. Deriblant skålseter som ga utmerket støtte, tøffe detaljer som pedaler i aluminium og karbonfiberfinish samt en del logoer hist og her. Sportssetene stjeler for øvrig en del plass bakover og begrenser fordelen DS3 har i forhold til konkurrenter som Mini Cooper og Alfa Romeo MiTo.

Krefter så det holder

Vi fant også ut at bilen er sprek i massevis. 202 hestekrefter på forhjulene - det blir mye på sleip vei, men man lærer raskt å porsjonere ut kreftene. Det er lite å merke til turboforsinkelse - motoren er sterk, men ganske sivilisert. I bunnen ligger det en 1.6 turbomotor trimmet opp til 202 hester - eller 207 i versjonen som kommer til Norge, ifølge importøren. Maksimalt dreiemoment er 275 newtonmeter. Vi merket at arbeidsregisteret blir favorisert ved en fyldig momentkurve, som gir god trekkraft mesteparten av tiden. Det er altså mulig å få god fremdrift uten å måtte gire i ett sett. Den manuelle sekstrinns girkassen fungerer for øvrig bra og er lett og presis å sjalte om ikke den raskeste vi har vært borti.

Kjapp, men ikke for tørst

0 til 100 går unna på 6,5 sekunder - ikke da vi kjørte den imidlertid, som leseren vil ha skjønt. Toppfarten kjenner vi ikke, men den er da også uvesentlig. Forbruket ved blandet kjøring (EU-mix) er 0,64 liter per mil, eller 15,6 kilometer per liter. Derav følger et CO2-utslipp på 149 gram, noe som er høyst akseptabelt for denne typen bil.

For å konkludere: Vi ble ikke skuffet over bilen - tvert i mot, DS3 Racing ga mersmak og vi håper senere å få anledning til å komme tilbake med en mer tilfredsstillende kjøreopplevelse.