Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Citroën C3 - 2010

Etter syv og et halvt år har Citroën C3 kommet i en helt ny, og mye bedre, utgave.

ROMA (DinSide Motor): Våren 2002, i anledning av at Citroën lanserte første generasjon av sin C3 - som vi den gangen kalte en "forførende friskus", konstaterte vi at franske bilmerker var på vei ut av skyggenes dal i Norge, med datidens storselgere Peugeot 307 og Citroën C5 av første generasjon som eksempler.

Mer seriøst

Siden har tendensen snudd, men vi opplever for tiden en ny - og nok en gang produktdrevet - positiv trend. Det nye er at produktene nå virker mindre sære, men gir et mye mer overbevisende kvalitetsinntrykk enn tidligere. Nye Citroën C3, som vi fikk anledning til å kjøre på forskjellige typer vei i Italia, bekrefter denne tendensen.

Helt ny bil

Vi kan fortsatt stå inne for uttrykket "forførende friskus", og sett rett fra siden er familielikheten med forgjengeren påtagelig; særlig er det de utpreget runde formene som gjør at man nikker gjenkjennende. Men bilen er tvers igjennom ny, og det ser man godt både på fronten, hekken og i interiøret. Vi setter pris på at bilen har et utseende som samtidig er harmonisk og skiller seg ut fra mengden blant småbilene.

C3 I og C3 II: Tydelig familielikhet fra siden - men det er overfladisk. Foto: Jogrim Aabakken/Knut Moberg Vis mer


Større men fortsatt kompakt

Nye C3 er ikke med i racet for å bli størst i klassen, som ledes av Peugeot 207 og Fiat Grande Punto med deres 403 lengdecentimeter. C3 måler mer beskjedne 394 centimeter i lengden. Men det er tross alt 19 centimeter lengre enn en av klassefavorittene i Norge, Toyota Yaris. C3 er for øvrig 173 centimeter bred og opp til 154 centimeter høy. Samtidig som dimensjonene har økt i forhold til C3 første generasjon, har Citroën lykkes med det kunststykket å redusere vekt og samtidig øke karosseristivhet og støydemping. Alle tre versjoner som vil importeres i første omgang har egenvekt på under 1.100 kilo.

Grei plass

Plassforholdene innvendig holder god klassestandard alt i alt, med en noe dårligere plass i baksetet enn de beste konkurrentene, men med desto bedre plass i bagasjerommet, som for øvrig har en noe høy lastekant - noe som kan ha med ønsket om høy karosseristivhet å gjøre. Offisielt rommer bagasjerommet 300 liter med seteryggene oppe, noe vi anser som et troverdig tall. Om benplassen i baksetet er noe snau for "godt voksne" er til gjengjeld klaringen over hodet grei - også for personer nærmere 190 centimeter.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Visiodrive - C3 med panoramafrontrute. Her får vi med oss mye mer av omgivelsene i en italiensk landsby... Foto: Knut Moberg
Joda, det finnes andre farger... Foto: Knut Moberg
...eller ingen farge i det hele tatt! Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Helt grei bagasjeplass. Foto: Knut Moberg
Foto: Citroën


Vi liker interiøret

Interiøret for øvrig er kraftig oppgradert i forhold til forgjengeren. Som vi nevnte innledningsvis satses det på kvalitetsopplevelse, noe som særlig gjenspeiles i førermiljøet med presise sammenføyninger, høyverdige materialer - med unntak av dashbordets blanke midtseksjon som riktignok spriter opp interiøret men er av tynn plast - og utstrakt polstring. Totalinntrykket er meget bra.

Og det som selvfølgelig gjør at C3 skiller seg særskilt ut er muligheten for å få bilen levert med den spektakulære Zenith-frontruten. Den er av en type som vi så første gang introdusert på forrige generasjon Opel Astra GTC uten at den ble videre utbredt. Teknologisk har denne frontruten, som leveres av Saint-Gobain Sekurit, vært litt av en utfordring, men vi må si vi synes det var verdt bryet. Når man vil slippe utsikten rett til værs kan man rett og slett skyve taket - med de tilhørende solskermene - fremover til normal posisjon.

Visiodrive - C3 med panoramafrontrute. Her får vi med oss mye mer av omgivelsene i en italiensk landsby... Foto: Knut Moberg Vis mer


Tendenser til stump veifølelse

Der vi fikk en aldri så liten nedtur var overraskende nok på området komfort. Ikke på grunn av støy; tvert i mot skal det understrekes at C3 er forbilledlig stillegående, både med bensin- og dieselmotor. Men allerede fra start merket vi at små ujevnheter i veibanen ikke ble filtrert bort like godt som det vi er vant til fra Citroën og som det vi hadde forventet. I det øvrige oppførte bilene vi prøvekjørte seg veldig bra på veien med fravær av ubehagelige parasittbevegelser eller krenging. Demping av større ujevnheter foregikk også på uklanderlig vis.

Lavprofildekk på testbilen

Da vi gikk ut av bilen og undersøkte hjulene fikk vi det som antakelig er forklaringen på det vi opplevde som en negativ opplevelse på komfortsiden; testbilen var nemlig utstyrt med (riktignok stilige), 17-tommers lettmetallfelger på lavprofildekk. Det er faktisk mulig at dette alene er nok til å forklare den noe stumpe kjørefølelsen og vi håper å få anledning til å etterprøve dette.

Sterk og velkjørende

Både motorisering og kjøreegenskaper overbeviste ellers, både i forhold til konkurrenter og især i forhold til forgjengeren. Oppsettet er klart strammere, styringen mer presis og direkte og kjøreegenskapene generelt tydelig oppgradert. Dieselmotoren vi kjørte, en 1.6 HDi med 90 hestekrefter er både gjennomgående sterk, stillegående og med et lavt vibrasjonsnivå. Med denne har bilen utmerkede ytelser og importøren regner med at denne vil bli den mest solgte versjonen.

Vi kjørte også et eksemplar utstyrt med en 1.6 bensinmotor av BMW/PSA-familien. Med sine 120 hester hadde den overskudd av pepp, men denne kommer ikke til Norge i første omgang. C3 kommer ved lansering med valget mellom en bensinmotor og to dieselmotorer. Karakteristikkene er som følger:

Nye Citroën C3 - tekniske data
 VTi 95 (bensin)HDi 70 (diesel)HDi 90 (diesel)
Slagvolum:1.397 cc1.398 cc1.560 cc
Effekt (Hk)956892
Dreiemoment - (Nm) ved o/min136/4.000160/2.000230/2.000
GirkasseMan/5Man/5Man/5
Dekk-standard185/65-15185/65-15195/55-16
Egenvekt (kg)1.0751.0651.080
    
Toppfart184 km/t163 km/t182 km/t
0-10011,8 sek13,7 sek11,5 sek
    
Forbruk - blandet0,59 l/mil0,43 l/mil0,38 l/mil
CO2-utslipp136 g/km113 g/km99 g/km


Vårt førsteinntrykk er at med C3 har Citroën bygget en av de beste "småbilene" som er å finne på markedet i dag. Konkurransen mot dagens klasseleder, nye VW Polo, og gode motstandere som Skoda Fabia, Peugeot 207 og Honda Jazz, er tøff og vi kan ikke avgjøre den her. (En test på norske veier må til først). Når det er sagt: De nevnte bilene er såpass forskjellige av karakter og med hensyn til prestasjoner at det for en stor grad vil bli kombinasjonen individuelle behov + smak og behag som vil avgjøre hvilket valg som er det "riktige".

Citroën C3 blir lansert i Norge i mars 2010. Prisene er ennå ikke ferdigforhandlet, men vi får vite at innstegsmodellen Attraction 1.4 HDi med 70-hesters dieselmotor vil koste cirka 180.000 kroner.