PRØVEKJØRT: C4 Picasso - Citroëns smarte utfordrer

Citroën manglet en fleksibil i syvseter-klassen. Mellom den aldrende Xsara Picasso og Citroën C8 var det et hull å tette. Det er nå ordnet, og på heller elegant manér.

Vis mer

PRØVEKJØRT: C4 Picasso - Citroëns smarte utfordrer

  1. Fotoalbum - interiør
  2. Fotoalbum - eksteriør
  3. Motorer, kjøreopplevelse og priser
Vis mer


MONTAUBAN (DinSide Motor): Bare få dager etter å ha beskuet Citroëns nye håp i kategorien fleksible syvseters familiebiler (En femseters utgave er ventet en gang i fremtiden), fikk vi anledning til å prøvekjøre den i Syd-Frankrike. Vi visste allerede at den er spekket med intelligente løsninger og så frem til å ta C4 Picasso med ut på veien.

Stor fleksibil

Inntrykket fra standen på Parismessen ble bekreftet da vi tok bilen i øyesyn på parkeringsplassen: Etter vår mening er designen vellykket med en front som verken virker aggressiv eller "fårete" men gir bilen et heller bestemt uttrykk. Den ganske myke linjeføringen gir ikke bilen noe "kasse"-preg samtidig som vi skal oppdage at dette ikke går utover funksjonaliteten. Det går ikke spesielt frem av bildene, men C4 Picasso er stor i klassen - med sine 459 centimeter er den 10 centimeter lengre enn en Grand Scénic, 12 centimeter mer enn Opel Zafira og forbigår VW Touran med hele 20 centimeter. Når man i tillegg vet at bilen er 186 centimeter bred og 168 centimeter høy uten å regne med takskinnene, går det klart frem at den i størrelse ligger nærmere de store flerbruksbilene enn de små fleksibilene - selv om det er langt igjen til nylig testede Ford S-Max med sine 477 centimeter.

Kjempeutsikt

Vis mer


Det første som slår en når man setter seg inn er den fantastiske utsikten man har bak rattet. Frontruten er trukket langt opp og bakover og gir ifølge Citroën føreren og sidepassasjeren 70 graders utsynsvinkel mot vanligvis cirka 35. I tillegg gjør den todelte A-stolpen med to tynne elementer at sikten skrått fremover blir meget bedre enn i de konkurrenter vi har erfaring med. Det er også mulig å utstyre bilen med glasspanoramatak, og i såfall bringes C4 Picassos totale glassflate opp i 6,4 kvadratmeter.

Godt tenkt førermiljø

Vis mer
Vis mer


På førerplassen opplevde vi stemningen som meget trivelig, og selv om vi ved tidligere anledning har kunnet styre oss for midtplasserte digitalinstrumenter må vi innrømme at her er helheten virkelig godt uttenkt. Samtidig bidrar både materialvalg og kvalitetsinntrykk til et positivt første møte med bilens interiør. Vi prøvekjørte versjoner med sekvensielle girkasser med automatkløtsj, og disse har hendelen plassert bak rattet. Den elektroniske parkeringsbremsen er plassert høyt på senterkonsollen og dermed er midtkonsoll mellom setene overflødig hvilket frigjør mye plass. Betjeningsknapper og -hendler er gruppert på ergonomisk måte - på den sentrale delen av rattet som ikke beveger seg (som på de andre C4-modellene), på siden av dashbordet og, for informasjons- og underholdningssentralens vedkommende, skjult under et lokk på dashbordet. Helheten er dermed oversiktlig og ren uten det vell av knapper og brytere som på enkelte store biler kan virke forstyrrende. Dette har også gjort det mulig å forsyne dashbordet med hele fire hanskerom hvorav ett - med plass til en halvannenliters flaske - kan kjøles ned også når klimaanlegget sender ut varm luft.

Romslighet

Vis mer
Vis mer


Generelt er plassfølelsen i C4 Picasso meget god og bilens 183 centimeter i bredden bredde er godt utnyttet i så måte samtidig som den nevnte sparte plassen forover i kupéen hjelper godt. De svært gode lysforholdene hjelper selvsagt også. I oppbevaringsrommene i dørene kan man allikevel sette flasker på 1,5 liter. På annen seterad finner man tre individuelle seter med samme bredde (45 centimeter) Disse kan flyttes individuelt frem og tilbake 13 centimeter og seteryggen kan lenes tilbake. Her kan tre voksne på i underkant av 190 centimeter reise behagelig, også med god takhøyde. Som i de fleste biler av denne typen er dette ikke tilfelle på tredje seterad, selv om de nok kan brukes av voksne av middels høyde hvis de som sitter foran ikke er større selv og ikke tar seg for mye til rette. Altså: Tredje seterad forekommer oss mer anvendelig enn hos de fleste konkurrentene. Den er også forsynt med ekstra fotbrønner så man ikke skal få knærne opp i haken.

Bak siste seterad finner man faktisk et bagasjerom med noe plass - vel 200 liter ifølge Citroën (VDA-norm). Det er imidlertid først i femseters konfigurasjon at familien kan legge ut på langtur uten takboks eller tilhenger: Her konstaterte vi selv god plass også med de tre setene i bakerste posisjon. I konfigurasjonen to plasser er maksimal lastehøyde, igjen ifølge produsenten, nesten to kubikkmeter. Dette oppnås uten å fjerne seter, og med et helt flatt lastegulv.

Fra to til syv med en finger

Vis mer


Vi er etterhvert blitt vant til smarte seteløsninger i fleksikategorien, og Citroën har fulgt med i timen. Dette er noe av det mest brukervennlige vi har vært borti: Med litt trening tror vi enhver bør kunne transformere C4 Picasso fra syvseter til toseters varebil eller omvendt på under et minutt. For å heve et sete som ligger i gulvet stikker man fingeren i stroppen og drar. Det samme - med en annen stropp - for å legge det ned igjen. Man trenger bare den fingeren: Intet behov for å skyve ned seteryggen. Hodestøttene behøver man ikke å fjerne. En enkel kinosete-ordning gjør det lett å komme til på tredje seterad - man drar setet på annen rad fremover langs skinnen sin med et håndtak, sitteputen glir automatisk opp og åpningen til tredje er et faktum.

Annet smart

Det er i det hele tatt mange praktiske løsninger man kan få i sin C4 Picasso; selvsagt er mye av det en del av utstyrspakker eller ekstrautstyr - vi vil følge opp med mer informasjon når bilen kommer hit til landet i november. Eksempler:

- Spesialbelysning: C4 Picasso har mye med lys å gjøre, og da dreier det seg ikke bare om panoramavinduer. Oppbevaringsrom lyses opp automatisk når man nærmer seg med hånden, fotbrønner og innstegslister lyses opp. Fargen på belysningen i instrumentpanelet kan man velge. Til bilen kan man få en mobil lykt som tjener som bagasjeromsopplysning, men som kan hektes av og brukes som lommelykt i opptil 45 minutter. Den lades mens bilen kjører. Leselamper i forseteryggen tennes automatisk når "flybordene" senkes.

- Smart tanklokk: Man trenger ikke å hekte av noe tanklokk: Man trykker på knappen i kupéen og lokket åpnes - inkludert det innerste lokket. Ett fingertrykk, altså, og man kan gå direkte og tanke. Smart.

- Firesoners klimaanlegg med betjening tilgjengelig individuelt for hver sidepassasjer på de to første radene.

- Vimsevarsler: Som på C4 og C6 kan bilen utstyres med en ristefunksjon som trer i kraft i setet når man krysser en sperrelinje.

- Regulerbar luftfjæring bak. Denne gjør det mulig å senke innlastingsnivået fra en høyde på 64 ned til 50 centimeter med et knappetrykk.

- Parkeringsplassdetektor. Dette er et system som, i lav hastighet, kan fortelle om en luke man kjører forbi tilbyr brukbart med plass for parkering eller ikke.

Her kan du lese videre om motorer, hvordan bilen var å kjøre og hva den vil koste i forskjellige utgaver.

  • Store eksteriørbilder fra lanseringen finner du her.
  • Store bilder av interiør og praktiske løsninger finner du her.