PRØVEKJØRT: C-Crosser: Sprek fransk-japaner

Dynamisk og kultivert: Nye C-Crosser representerer på en utmerket måte verdiene man forbinder med Citroën - og uten lytene, så vidt vi kan se.

TARBES, FRANKRIKE (DinSide Motor): Det er en Mitsubishi Outlander - men samtidig er det det ikke. Citroën C-Crosser er først ut av de nye SUVene til PSA (Peugeot Citroën) og er dermed en av de aller første "europeiske" folke-SUVene på markedet, mens vi venter på Fords og VWs produkter som vil dukke opp om ikke så alt for lang tid.

I forhold til prøvekjøring/test av Mitsubishi Outlander som vi tidligere har foretatt, dreier forskjellene seg her hovedsaklig om det optiske (utvendig utseende) og det dynamiske (i hovedsak motoren, men også dekkene). Vi henviser for et mer komplett inntrykk til testen av Outlander - du finner en lenke nederst i artikkelen.

"Vinn/vinn"-avtale

Vis mer

PRØVEKJØRT: C-Crosser: Sprek fransk-japaner

  1. Store bilder!

Ved å inngå en samarbeidsavtale med Mitsubishi for knappe to år siden gjorde Peugeot og Citroën sannsynligvis et smart valg. Uten å ha overdrevne salgsambisjoner og dermed uten å ønske å ta på seg tunge investeringer for å utvikle sin helt egen SUV, ble den franske produsenten enig med Mitsubishi om at sistnevnte skulle øke produksjonskapasiteten ved Mizushima-fabrikken i Japan for å forsyne særlig det europeiske markedet med Outlander-søskner fra Peugeot (4007) og Citroën (C-Crosser).
Mitsubishi tjener på det ved å få lavere enhetlige produksjonskostnader, og Peugeot/Citroën ved å kunne tilby en av markedets beste folke-SUVer som utfyllende del av sine produktlinjer.

2.2 HDI - ikke 2.0 TDI

I motsetning til den versjonen av Mitsubishi Outlander vi har hatt anledning til å kjøre et par ganger, og som er utstyrt med en 140 hesters dieselmotor forsynt av VW, har C-Crosser den mer moderne, sterkere og mer anvendelige PSA-motoren som vi tidligere har kjørt både i Peugeot 407 og i Peugeot 607 - og som Citroën tilbyr både i C5 og i C6. Riktignok dreier det seg her om en noe modifisert utgave - med én turbo mindre og med noen færre hestekrefter - men til gjengjeld med enda bedre trekkraft.

156 Hk og 380 Nm

Vis mer


Som en del av samarbeidsavtalen skal nå også Mitsubishi-kundene få nyte godt av de fordelene dette maskineriet byr på; Outlander blir også tilgjengelig med denne mer kultiverte kraftkilden. (Det er i skrivende stund uvisst om dette blir tilfelle også i Norge). I C-Crosser, som i Outlander og i Peugeot 4007, byr denne motoren på 156 hestekrefter og et solid maksimalt dreiemoment på 380 newtonmeter.

Vi oppfordrer i denne anledning Citroën til å slutte å kommunisere med forvirrende effektoppgaver; De oppgir 160 hestekrefter etter den gamle DIN-normen mens det riktige, i den forstand at det er sammenlignbart, er de nevnte 156 hester etter den gjeldende CEE-normen. Ingen grunn til å overdrive effekttallet, for det er absolutt tilstrekkelig for denne bilen.

En ypperlig dieselmotor

Vis mer


Rettere sagt: Det er den disponible kraftfullheten gjennom en stor del av turtallsregisteret som gjør at denne motoren passer perfekt til denne typen bil. Effektivt og brukbart register befinner seg faktisk mellom cirka 1.300 og nesten 5.000 omdreininger, noe som er eksepsjonelt for en dieselmotor. Kreftene porsjoneres ut på en elegant og progressiv måte og gjør at kjøreopplevelsen i denne bilen er adskillig mer raffinert enn i tilsvarende Outlander med 140-hesters-motoren. Partikkelfilter er standard.

Vi tilbakela ganske mange kilometer med bilen i Syd-Frankrike, på svingete fjellveier i Pyrenéene, på vanlig landevei i slettelandskap, på motorvei og i by. Motoren lot seg bare glemme til fordel for kjøringen - et av de fineste komplimenter en motor kan få. Når det gjelder standardtallene for ytelser er også de respektable uten å gi en fullgod beskrivelse av hvor godt motoren fungerer. Toppfart 200 km/t og null til hundre på 9,9 sekunder er bra; 31,8 sekunder på kilometeren med stående start og 17,3 sekunder på 400 meter ditto er direkte sprekt.

Vis mer


Som vi skal se straffer den sterkere motoren seg økonomisk, og også utslippsnivået spiller negativt inn, om enn ikke så mye som vi ville trodd - motoren er heldigvis energi-effektiv. Forbruket ved blandet kjøring oppgis til 0,72 liter per mil med 16-toms felger og 0,73 med 18-toms. CO2-utslipp er henholdsvis 191 og 194 gram.

Når det gjelder ytelser kan bilen sammenlignes med den aller sterkeste Toyota RAV4 - med 177 hester - samtidig som den oppleves som mer sivilisert - og med like gode kjøreegenskaper. Den byr ellers på mer plass. Opel Antara og Chevrolet Captiva er konkurrenter som det er nærliggende å se på, men disse når ikke opp hva angår ytelser generelt. Derimot, i likhet med Hyundai Santa Fe, tilbys de med automatisk girkasse. Når det gjelder Citroën C-Crosser og Mitsubishi Outlander - samt kommende Peugeot 4007 - er automatgir i kombinasjon med dieselmotorene ikke et aktuelt tema. Det skal sies at den manuelle sekstrinns girkassen er en fryd å bruke; sjaltingen foregår kjapt og greit og med den ønskede presisjonen. Dessuten gjør motorens gode karakteristikker det mulig å redusere girskiftene til et minimum ved vanlig kjøring.

Gode kjøreegenskaper

Vis mer


Den gode kjøreopplevelsen i bilen forsterkes ytterligere av de gode kjøreegenskapene, som vi allerede konstaterte under testen av søskenbilen Outlander. Her har man ikke inntrykk av å kjøre en høy firehjulstrekker, men en normal, moderne - og til og med dynamisk - stasjonsvogn. Det er godt gjort. Vel å merke formidles korte ujevnheter gjennom hjulopphenget, men de gode setene og dempingen generelt gjør at det ikke blir ubehagelig. Vi kjørte bilen i Exclusive-versjon som er utstyrt med 18-tommers lettmetallfelger; det er sannsynlig at fenomenet er mindre merkbart i Pack-versjonen som er utstyrt med 16-tommers felger.

Firehjulsdriftssystemet er identisk med det i Outlander - det vil si at man har en dreiebryter på midtkonsollen som gjør det mulig å velge mellom forhjulsdrift, firehjulsdrift og en modus med låst midtdifferensial for kjøring under vanskelige forhold. Vi fikk konstaterte at bilen greier seg bra i moderat kupert terreng, men som de fleste andre bilene i klassen, utgir heller ikke Outlander seg for å være noen utpreget terrengbil.

Utseendet med seg

Vis mer


De ansvarlige for design hos Citroën har hatt et relativt begrenset materiale å jobbe med, men heldigvis for dem var utgangspunktet - Mitsubishi Outlander - temmelig vellykket designmessig. Citroën har ønsket en SUV som fremstår som så "politisk korrekt" som mulig, deriblant med et minimalt aggressiv estetikk. Forskjellene begrenser seg til fronten, detaljer i hekken samt en del mer krom, også langs sidene, som skal forsterke det eksklusive preget Citroën har ønsket å tilføre bilen. Idéen har vært å ta den grunnleggende designen og blande inn en dose Citroën-typisk design på en naturlig måte så det ikke virker som man bare har klistret på en Citroën-front. Etter å ha observert bilen både stillestående og i bevegelse, fra alle vinkler, må vi si at designteamet etter vår mening har gjort en god jobb - bilen integreres greit i Citroëns modellrekke med det utseendet den har fått.

Praktisk

Vis mer


Når det gjelder plassforhold og komfort er disse i store trekk som i Mitsubishi Outtlander (lenke til test nederst). Bilen er 465 centimeter lang og 181 centimeter bred mens høyden er på 167 centimeter uten takskinnene (171 med). Dette er altså størrelsen over Toyota RAV4. Det vil si at det er god plass, og man disponerer to nødseter bakerst, som reduserer bagasjeplassen til et minimum, men som gjør det mulig å transportere syv personer. Det er på den annen side mulig å oppnå et stort lastevolum ved å felle ned annen seterad - en operasjon som foregår ved ett eneste enkelt håndgrep. Bakluken er todelt med en nedfellbar nedre del som gjør innlasting enkel. Denne tåler 200 kilo, så de fleste kan sitte/stå på den om ønskelig.

Enkelt valg

Vis mer


Katalogen inneholder kun to versjoner av Citroën C-Crosser, en "Pack"-utførelse og en "Exclusive". Vi kjørte sistnevnte, en meget velutstyrt bil som i tillegg hadde navigasjon og ryggekamera (20.000 kroner) og lydanlegget fra Rockford Fosgate (9.500 kroner). Et elektrisk soltak er også tilgjengelig for Exclusive-modellen; det koster 7.600 kroner.
Allerede Pack-versjonen er bra utstyrt med lydanlegg, automatisk klimaanlegg, 16-tommers alu-felger, el-vindusheiser rund baut, fartsholder og oppvarmede og elektrisk justerbare og innfellbare sidespeil. På Exclusive er 18-tommers lettmetallfelger, ryggesensor, xenon hovedlykter, elektrisk justerbart førersete, 6 CD-skifter og skinninteriør standard.

Citroën C-Crosser lanseres i Norge i august, og prisene er 470.000 kroner for versjonen Pack og 510.000 kroner for versjonen Exclusive.

  • Store bilder finner du her.
  • Vår test av Mitsubishi Outlander finner du her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder