PRØVEKJØRT: BMWs mest luksuriøse

Nye 7-serie er ingen revolusjon, verken inn- eller utvendig. Likevel har den rikelig med ammunisjon til å ta opp kampen mot Audi A8, Jaguar XJ, Lexus LS og Mercedes-Benz S-klasse.

DRESDEN (DinSide Motor): Dagens 7-serie - fjerde generasjon - har vært BMWs våpendrager i luksuslimousin-klassen i syv år. Den blivende pensjonisten fremsto i 2001 som en designmessig revolusjon og skapte furore blant BMW-fans. Mange av dem hadde store problemer med å akseptere den nye designregningen skapt av Chris Bangle. Tung fremtoning og et merklig oppå-liggende bagasjelokk var blant de designmessige egenskapene mange BMW-entusiaster hadde problemer med å fordøye.

Salgsrekord

Det skulle imidlertid vise seg at fjerde generasjon 7-serie gjorde jobben sin - nemlig å tiltrekke seg rike kunder. Ifølge BMW er det solgt 344.000 eksemplarer av bilen, noe som er en rekord i 7-serie-sammenheng. De tre første generasjonene solgte henholdsvis i 285.000 (1. gen), 310.000 og 328.000 eksemplarer.

Og BMW-importøren i Norge satser på at denne nye generasjonen også vil tiltrekke seg velbeslåtte kunder. De håper på 40 nye eiere av den nye 7-serien i 2009, til tross for et relativt heftig prisnivå.

Design som tålte tidens tann

Vis mer
«Den røslige størrelsen sørger for at bilen synes godt ute i gatebildet. Likevel fremstår bilen i våre øyne ikke som spesielt voldsom eller vulgær.»


Fordi dagens utgave i designmessig sammenheng var revolusjonerende da den kom - og fordi den fikk en relativt omfattende ansiktsløfting i 2005 - fremstår den i manges øyne fortsatt som en moderne bil. Dette synet støttes åpenbart av BMWs designavdeling, som denne gangen har gått svært forsiktig til verks.

Nye linjer

Når bilen iakttas forfra eller fra siden, er det kun BMW-kyndige som umiddelbart vil se hvilken generasjon vi faktisk snakker om. Hvis vi ser du to bilene ved siden av hverandre, vil imidlertid også vi andre legge merke til at det "oppå-liggende" bagasjelokket er ofret til fordel for en mer tradisjonell løsning der skjøten følger taklinjen og dermed er usynlig fra siden. Vi vil også legge merke til at panserskjøten nå passerer mellom BMW-emblemet og grillen og dermed er synlig i hele sin bredde. I den utgående utgaven er mesteparten av skjøten skjult, fordi designerne den gangen utnyttet grillens overdel. Vi er blant dem som mener den utgående løsningen er mer elegant enn den nye.

Nytt luftinntak

Vis mer


På utgående utgave vil du også legge merke til at et "smilende" og relativt smalt luftinntak innrammes av to tåkelykter med selvstendig innramming - en klassisk og elegant løsning. Nye 7-serie har i stedet et usedvanlig bredt og ukomplisert luftinntak der små, litt rare tåkelykter utgjør de ytre avgrensningene.

Samtidig vil du legge merke til at støtfangerlistene har forsvunnet, at nyre-grillen har blitt høyere og mer dominerende, at frontlyktene har fått melkehvite "øyelokk" og at selve "øynene" har blitt mer sammenknepne.

Ny hekk

Vis mer


Når bilen iakttas bakfra derimot, er endringene langt mer åpenbare. Baklyktene har blitt høyere, større, rødere og generelt mer dominerende. Støtfangerlistene har forduftet, eksosrørene har blitt synlige og røde reflekser har kommet til.

De store baklyktene blir forøvrig enda mer oppsiktsvekkende når de tennes. BMW har nemlig tatt i bruk en i bilsammenheng relativt ny teknologi, som går ut på å føre diodelys gjennom lysførende materialer. Resultatet er tre lekre lysstriper som ser ut som om de svever inne i baklyktene.

Vis mer


Bremse- og blinklys utgjøres av tradisjonell diodeteknologi og kan fra et estetisk perspektiv ikke måle seg med de vakre lysstripene.

Ikke spesielt brautende

Bortsett fra at den har blitt tre centimeter lengre, er størrelsen ganske uendret sammenlignet med dagens utgave. Det betyr at vi fortsatt prater om en stor luksussedan som er drøye fem meter lang (507,2), nesten to meter bred (190,2) og snaue 1,5 meter høy (147,9).

Vis mer


Den røslige størrelsen sørger for at bilen synes godt ute i gatebildet. Likevel fremstår bilen i våre øyne ikke som spesielt voldsom eller vulgær. Det korte overhenget, det lange panseret og de tilbaketrukne A-stolpene signaliserer sportslighet, mens den skrånende taklinjen gir en litt kupé-aktig eleganse. Mange vil nok oppfatte nye 7-serie som mindre brautende enn Mercedes-Benz S-klasse og Lexus LS, for ikke å snakke om de store lukus-SUVene.

OK, nok om utseende og design for denne gang og over til harde fakta. Hvilke motorer får nye 7-serie? Hva vil den koste? Når er den på plass i Norge? Hva er bilens sterke og svake sider? Hvordan er den å kjøre? Vi forteller deg mer om nye 7-serie her.


Relaterte artikler:

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder