Hybridutgaven skiller seg ikke nevneverdig fra opphavet. Et par emblemer er alt.
Hybridutgaven skiller seg ikke nevneverdig fra opphavet. Et par emblemer er alt. Vis mer

Prøvekjørt: BMW ActiveHybrid 5

En ny råsterk hybridbil fra BMW er snart på plass, og miljøalibiet ivaretas på beste måte. Vi har prøvekjørt.

Fjoråret ble det virkelige startåret for elbiler her til lands, med Mitsubishi i-Miev som viste vei. Ikke alle biler egner seg derimot til å gå på strøm alene, og det må derfor tys til andre typer drivlinjer, som blant annet hybrider. I løpet av inneværende år inntar de større hybridbilene for alvor markedet, og vi har prøvekjørt BMWs til nå viktigste bidrag, ActiveHybrid 5.

Dette er BMW 5-serie

ActiveHybrid 5 er en bil i BMWs 5-serie, og hører hjemme i E-segmentet. Der finner vi også en gjeng med andre hybridbiler som kommer i løpet av året, som Lexus GS 450h, Mercedes-Benz E-hybrid, og Audi A6 Hybrid. Til nå har vi prøvekjørt alle, bortsett fra E-Klassen.

Ikke først, men best

Selv om BMW tidligere har hatt hybrid drivlinje i X6, og fortsatt har det i 7-serien, så ligger det naturlig nok ikke de store volumene i disse. Men med ActiveHybrid 5 begynner vi å snakke alvor, og til høsten dukker 3-serien også opp som hybrid.

I 5-serien er utgangspunktet det samme som i 535i, som den er basert på. Det betyr en rekkesekser påmontert en heftig twin-scroll turboteknologi, og det er lite å si på ytelsene: Verken før eller etter at hybridløsningen er kommet på plass.

Prøvekjørt: Lexus GS 450h

God rekkevidde

ActiveHybrid 5 er en fullhybrid som gjør 60 km/t på strøm alene, og dersom du er lett på foten har du en rekkevidde på 4 km bare på strøm. Dette er nok til å kunne velge å ferdes på mest miljøvennlige måte i de mest urbane strøk.

Dersom du heller vil bruke elektromotoren som et supplement til bensinmotoren, så har du i tillegg kraftresurser de aller fleste bare kan missunne deg. Til sammen flytter de 5’eren fra stillestående til 100 km/t på 5,9 sekunder, og toppfarten har det ingen hensikt å snakke om. Den er som på alle biler i denne klassen, begrenset til 250 km/t.

Se bilen utvendig:

Hybridutgaven skiller seg ikke nevneverdig fra opphavet. Et par emblemer er alt.


Puhh.., en lettelse

BMW har klart valgt å ikke gå på kompromiss med kjøregleden i sine kommende hybridmodeller. Denne 5’eren er derfor hektet sammen med deres 8-trinns automatkasse, som spiller som det mest velstemte piano du kan tenke deg. Tidligere i år har vi kjørt Lexus GS 450h, en direkte konkurrent. Der er det CVT som gjelder, noe som oppmuntrer til en mer sedat kjørestil, tross masser av krefter.

Prøvekjørt: Audi A6 Hybrid

160 km/t på strøm

Denne nye ActiveHybrid 5 har en Coasting-funksjon som gjør det mulig å lurke av sted i opptil 160 km/t bare på ren eldrift. Ved å bygge opp fart med den ordinære forbrenningsmotoren kan du cruise videre med bare elektromotoren som drivkilde, og den er som sagt sterk nok til å holde farten opp i hastigheter opp til 160 km/t. Energikilden er et lithium-ion batteri som er plassert opp etter seteryggen i bagasjerommet. I denne modusen har du naturligvis ikke all verdens av rekkevidde å skryte av.

Høna eller egget

Strengt tatt er det ikke den tekniske virkemåten ved en hybrid som er det mest interessante, men resultatet. Der har faktisk BMW ett og annet å fare med, for denne 5-serien er i stand til å klare seg med 0,64 liter på mila, og da slipper den bare ut 149 gram dritt i form av C02 per kilometer. At disse tallene nevnes i samme åndedrag som seks sylindre og 306 hk er intet mindre enn imponerende. I tillegg til disse 306 gampene kommer også elektromotens 55 hk. Dreiemomentet er 400 Nm fra bensinmotoren, og 210 Nm fra elektromotoren. De kombinerte ytelsene er oppgitt til 340 hk og 450 Nm, ettersom det ikke bare er å legge sammen det ene med det andre.

Se bilder innvendig:

Informasjonen på skjermen viser at dette ikke er en helt standard 5-serie fra BMW.
BLIR STØRRE: Den ekstra plassen i bagasjerommet vil gjøre godt for hybridutgaven. Foto: Fred Magne Skillebæk


God overvåking

PÅ ActiveHybrid 5 er det selvfølgelig også flere måter å overvåke sin egen kjøring på i forhold til effektivitet. Du kan også sette den til å gi det varsler ved forskjellige situasjoner. Det handler om mønster i energiflyten, og historikken over et gitt antall kilometer. Og bare for å ha sagt det. Bilen har selvfølgelig start-stopp funksjon på forbrenningsmotoren.

Fremtidens hybrid fra Toyota?

Vanlig oppførsel

Det finurlige med slike hybridbiler er hvor enkle de er i bruk. I starten var man veldig bevisst på at man kjørte en hybrid, og de første bilene på markedet bar også preg av å være laget for både å være annerledes, og se annerledes ut. Nå er det standardbiler som ikke er det spøtt forskjellig fra sitt opphav som får disse drivlinjene, og under kjøring er det ingen ting å spore i forskjeller, bortsett fra at du har ekstra guffe om det skulle behøves.

Se video:


Få kjennetegn

De eneste kjennetegnene som finnes på en 5-serie hybrid er et emblem bak på C-stolpen, og det samme bak. Deretter har du en dørlist som forteller det samme, og et sett spesielle felger som kun finnes på hybridversjonen. Utover dette er 5’eren som en hvilken som helst annen 5’er. Også i bruk, og det er nettopp dette vi opplever som en av BMWs store fordeler i forhold til Lexus GS 450h.

Ingen turtallsjag

Her skjer alt umiddelbart, som ved en vanlig 5-serie. Med CVT-løsningen i GS 450 tar ting tid. Legg pedalen i gulvet, og den må ha betenkningstid, men når den først har tenkt er det lite å si på ytelsene. I 5-serien er det heller ikke noe å si på ytelsene, men her slipper du betenkningstiden. Utover dette gir en 8-trinns kasse en mye behageligere opplevelse, uten det naturlige turtallsmaset en CVT medfører.

Søster og bror

Vi må rett og slett si oss overraskende fornøyd med ActiveHybrid 5. BMW har klart å beholde alle de positive egenskapene fra de mer ordinære 5-seriene, og 535i spesielt. I tillegg har de fått et ekstra skyv for den som ønsker mer krefter, og et langt snillere forbruk for den som heller vil ha det. Bare husk at disse to fordelene ikke lar seg kombinere, men hvilken bilfabrikant kan vel trylle?

Prisen?

Det som nå gjenstår er å se hva prisen blir, for den er ennå ikke klar. Det vil uansett være helt naturlig å sammenligne den med sitt opphav, 535i. Avgiftsrabatten man får på en hybridbil, sammen med det lavere CO2-utslippet, bør spise opp hele den ekstra kostnaden for hybridpakken. Det jeg med dette forsøker å si er at ActiveHybrid 5 i verste fall bør koste det samme som 535i, men aller helst mindre. Da snakker vi om en business på rundt 900.000 kroner, når bilen dukker opp i Norge i mai.

Til sammenligning koster en ren 535i fra kr. 844.000, og slipper med sitt forbruk på 0,76 l/mil ut 177 gram CO2 per km når den er utstyrt med automotagir.