PRØVEKJØRT: BMW + Peugeot = sant!

Ja, de har fått det til, BMW og Peugeot i fellesskap. Dette er motor av klasse. Rendyrket sportsbil er imidlertid 207 GT ikke, men det har visst heller ikke vært meningen.

Vis mer

PRØVEKJØRT: BMW + Peugeot = sant!

  1. Store bilder
Vis mer


SOREZE - Syd-Frankrike (DinSide Motor): Nå begynner det å bli fart i sakene. Peugeots nyeste småbil, 207, ble lansert i vår. Vi har i etterkant testet to versjoner av nykommeren, og kommet frem til at dette er en av de beste bilene i sin kategori, selv om den er belemret med høy vekt og ditto pris. 207 manglet imidlertid en bensinmotor med litt pepp; det er dieselmotoren 1,6 HDI med 110 hestekrefter og 240 newtonmeter som hittil har representert musklene i den nye modellrekken. Nå kommer bensin imidlertid sterkt tilbake: Her er 207 GT.

Diskret sporty

Utseendemessig er 207 i utgangspunktet dynamisk designet. Naturligvis får GT-versjonen den mest sportslige av de to frontpartiene som er tilgjengelige for modellen. Dekkdimensjonene understreker at det dreier seg om en bil med krefter: 205/45-17 Pirelli P-Zero Nero er standard. Etter vår mening hadde det greid seg med 16-tommere (se komfort), men forøvrig er aluminiumsfelgene frie for Harry-faktor. Forøvrig leter man forgjeves etter "GT" eller "Turbo"-emblemer. Denne bilen er ikke designet for å fri til en begrenset gruppe GTI-nostalgikere; et slikt produkt kommer sannsynligvis på et senere tidspunkt.

Vis mer


Sterk og kultivert

Den nye 1,6-liters bensinmotoren med 16 ventiler er utviklet i Tyskland i samarbeid mellom PSA Peugeot-Citroën og BMW. Motoren i 207 GT er den første av en familie motorer som vil utstyre forskjellige små/kompakte biler, men foreløpig ingen av merket BMW. Motoren er utstyrt med direkte bensin-innsprøytning, kontinuerlig variable ventiltider og en høytrykksturbo som er av typen Twin Scroll, en rimeligere løsning enn biturbo men med samme formål: Jevnere kraftøkning og reduksjon av turboforsinkelse. Denne typen motorkarakteristikk er i ferd med å bli en spesialitet og et kjennemerke både for BMW og Peugeot (eksempler: BMW 335Ci og Peugeot 407/607 2,2 HDi Biturbo).

For et drag!

Vis mer


Resultatet for 207 GTs vedkommende er imponerende. 1,6-literen drar minst like bra som en kultivert 2-liter. 150 hestekrefter er maksimal effekt, og det er, som Peugeot selv sier det, "tilstrekkelig" - men ikke i seg selv oppsiktsvekkende. Motoren lever opp til bilens design: Dette er ingen hylende sportsbil-motor men en sterk, kultivert, effektiv kraftkilde. Under prøvekjøringen hørte vi ikke så mye til den, men vi merket den veldig godt. Draget er helt OK fra 1.000 omdreininger i minuttet, og allerede ved 1.400 omdreininger trekker motoren maksimalt med 240 newtonmeter - samme dreiemoment som den sterke 1,6 HDI dieselmotoren først presterer ved 1.750 omdreininger. Vi tillater oss å gjenta: Imponerende. Motoren er ikke turtallsavhengig, og vi opplevde det som mest effektivt å gire opp i overkant av 4.000 omdreininger. 0 til 100 går unna på såvidt over 8 sekunder, hvilket er meget bra for en bil som veier godt over 1.200 kilo. Imidlertid er det særlig mellomakselerasjonen fra 80 til 120 som imponerer: 8,2 sekunder i femtegir. Til sammenligning kan nevnes at 206 GTI med 137 hester - og 230 kilo lettere - gjorde de samme øvelsene på henholdsvis 8,3 sekunder og 10,1 sekunder. 207 GT- motoren er forøvrig koblet til en femtrinns manuell girkasse, og seks trinn ville da heller ikke vært nødvendig med denne motoren. Derimot kunne girspaken med fordel vært raskere å betjene.

Vis mer


Bortimot komfortabel

Diskret sportslighet gjelder også for det oppsiktsvekkende fraværende støynivået fra motoren. Man hører den omtrent aldri ved normal kjøring og selv ved kraftig pådrag er lydnivået diskret. 207 GT er ikke satt opp like sportslig som for eksempel Ford Fiesta ST eller Mini Cooper S selv om det er relativt stivt. Komfortnivået er helt greit, men kunne vært forbedret med litt høyere dekkprofil uten at det ville gått nevneverdig ut over kjøreopplevelsen, tror vi. Fjæringsveiene er nemlig såpass at man ikke provoseres til å hive seg uhemmet inn i svingene, samtidig som bilen dermed blir behagelig å legge ut på tur med. Og da kunne hjulene like gjerne støttet opp om det. 17-tommerne på 45-profil gjør nemlig sitt til at korte ujevnheter merkes mer enn nødvendig. Når det gjelder støynivået er det meget lavt; motorlyden er svært diskret og det er rullestøy på grov asfalt samt vindsus som høres mest.

Plutselig glatt i krapp sving

Vis mer


Veigrep og kjøreegenskaper forekom oss under prøvekjøringen uklanderlige. Imidlertid er antiskrenssystemet alltid med på notene - det kan kobles fra men kobler seg automatisk inn ved cirka 50 kilometer i timen. Anekdote: I en av de siste krappe svingene under prøvekjøringen, i fint driv i nedoverbakke, oppdaget vi litt sent at noen hadde sett sitt snitt til å helle løs, fin grus utover asfalten. Bilen oppdaget det sannsynligvis enda raskere enn vi gjorde, og kursen ble holdt gjennom svingen uten dramatikk - vi rakk såvidt å merke at festet glapp, kontrastyrte kontrollert mens vi kjente at vi ble godt hjulpet i manøvren av den elektroniske reddende engelen. Vi fikk bekreftet at ESP (antiskrens-system) kan være meget nyttig, særlig når det er så fint satt opp som her.

Konkurrenter?

Vis mer


Er man ute etter en skikkelig sportslig liten bil uten å være opptatt av komfort og utstyr, er sannsynligvis Ford Fiesta ST med sin toliters motor på 150 hester det beste kjøpet idag (fra 261.000 kroner), selv om Mini Cooper S muligens muligens er enda råere men koster stive 286.000 kroner med sin 1,6-liter på 170 hester. Mitsubishi Colt CZT har en 1,5-liters motor som også yter 150 hester takket være turbolader. Colt er imidlertid ikke sportslig satt opp og motoren er bra, men et godt hakk under Peugeot/BMW-maskinen. Colt CZT koster fra 262.000 kroner.

På papiret er Citroën C2 1,6 16V VTS (232.000 kroner) nesten like rask som 207 GT (0-100 på 8,2 sekunder), men det er en mindre og lettere bil med lavere komfortnivå og adskillig spissere 125-hesters motor. Som en kuriositet nevner vi Renault Clios 200-hesters Renaultsport. Den koster 365.000 kroner, og konkurrenten fra Peugeot blir noe annet og dyrere enn 207 GT.

Ikke direkte billig, men...

Så lenge man ikke er ute etter den ultimate arvtageren etter 205 GTI, men heller en rask, sterk og sikker bil som ikke tar for mye plass og har mer enn et snev av klasse, er 207 en ypperlig kandidat. Når det er sagt må prisen tas i betraktning. 279.000 kroner koster 207 GT - og vil også koste det etter nyttår takket være hyggelig nivå på CO2-utslipp.

Mye (små?)bil for pengene

Vis mer


For den summen får man først og fremst den sannsynligvis beste motoren i sin kategori idag, men også en temmelig velutstyrt og sikker bil: Vi har nevnt en overbevisende ESP, som er siste generasjon Teves Mk60 og inkluderer ABS med bremsekraftfordeler, nødbremsassistanse, antispinn og dekktrykksensor. Seks kollisjonsputer og fem stjerner i Euro-NCAPs kollisjonstest er det godt å ha i mente mens man titter på listen over standardutstyr: Blant annet radio/CD-anlegg med seks høyttalere, skinntrukket ratt som er justerbart i høyde og lengderetning, kjørecomputer, ryggesensor, statiske kurvelys, elektrisk innfellbare speil, seter i delskinn og - meget fordelaktig mener nå vi (se de store bildene) - panorama glasstak.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder