PRØVEKJØRT: Audis nye kupé

A5 er ikke bare viktig fordi det er en kupémodell som faktisk har salgspotensiale i Norge, men også fordi den tydelig hinter om hva vi kan forvente oss ved A4s modellskifte til høsten.

VERONA (DinSide Motor): Og det mest karakteristiske er at Audis ingeniører og designere har klart å jobbe seg rundt problematikken med fotgjengersikkerhet, og fått til et relativt kort overheng foran. I tillegg er grillen den mest harmoniske av alle dagens Audi-griller, ikke så dominerende og voldsom som på for eksempel dagens A4.

At den rette hoftelinjen er ofret, nå svinger karosseriknekken på sidepanelene over begge hjulbuene, er en stor designmessig retningsendring. Linjen bølger seg fra overkant frontlykt til overkant baklys. Ikke skal vi si hvem som inspirerer hvem, men akkurat denne linjen er viktig for gjenkjennelse og merkeidentitet. Det vil overraske oss hvis ikke også dette trekket vil følge med over i nye A4.

Vis mer

PRØVEKJØRT: Audis nye kupé

  1. Store bilder!
Vis mer


Og, for å bli ferdig med A4-poenget, akselavstanden på nye A5 er over 275 centimeter. Dagens A4 måler ikke mer enn 264 centimeter mellom akslingene, og denne forskjellen kan sannsynligvis bety at nye A4 blir en betydelig større bil. Med den nye akselavstanden er A5 på nivå med for eksempel BMWs 3-serie.

Vekten bakover

Bedre vektfordeling er grunnen til at A5 har morsommere kjøreegenskaper enn A4. Enkelt fortalt har forhjulene blitt flyttet 15 centimeter lengre frem, mens motor og girkasse har blitt værende der de er. Dette gir sentralisering av vekten samt kortere og lettere overheng foran.

Resultatet er at bilen trives bedre med svinger, den skifter retning uten så mye protester som tidligere Audier. De forhjulsdrevne variantene vil fortsatt ha problemer med at drivkreftene forstyrrer veigrepet, mens de firehjulsdrevne variantene oppleves som enda mer sportslig selv om du gir mye gass.

S5

V8-versjonen heter S5, og litt fintrim har gitt 4,2-literen et 10-hestekrefters effekthopp i forhold til S4. Nå yter motoren 354 hestekrefter, og det er nok i massevis til å gi S5 gode ytelser. 0-100 km/t skal være unnagjort på 5,1 sekunder, og med firehjulsdriftens fordeling med 60 prosent på bakhjulene er S5 en livligere kjøremaskin en den lange kroppen og kontinentkrysser-looken gir inntrykk av.

Audi S5 vil koste rundt 1.150.000 kroner med sekstrinns manuell girkasse. Til neste år blir det mulig å få S5en levert med automatgirkasse.

Fra 400.000 kroner

Til høsten kommer en spennende ny bensinturbomotor i A5, nemlig en 1,8-liters versjon som yter 170 hestekrefter og leverer 250 Nm. Denne vil koste fra 400.000 kroner, og er hovedgrunnen til at vi tror A5 kan bli et relativt vanlig syn på norske veier. I forhold til de andre premiumkupéene som Mercedes-Benz CLK og BMW 3-serie blir startprisen 150.000 kroner lavere enn Mercedesen, men omtrent den samme som for BMWen.

500 Nm og firehjulsdrift imponerer

Den spennende nye 1,8-literen var ikke tilgjengelig under prøvekjøringen i Italia, men det var begge de store V6-motorene. En 3-liters diesel med 240 hestekrefter, 500 Nm og firehjulsdrift var definitivt et fint oppsett som kledde bilen svært godt. Effekten er god nok til at det er morsomt å gi på når svingene kommer tett, firehjulsdriften sørger for veigrep og V6-samlingen av sylindere gir god lydkomfort og lite vibrasjoner. Prisen vil ligge rundt 680.000 kroner, og dette vil være den billigste inngangsbilletten til firehjulsdrift.

Vis mer
Vis mer


Det foreløpig minste dieselalternativet vil være en V6 2,7-liter med 190 hestekrefter og 400 Nm. Denne vil leveres med en trinnløs girkasse med åtte liksomgir, og fikser med den girkassen 0-100 km/t på 7,6 sekunder. Prisen på rundt 530.000 kroner vil nok friste, men den ikke leveres med firehjulsdrift foreløpig.

Sprekere 3,2-liter

Det tredje motoralternativet vi fikk kjørt var en 3,2-liters V6-bensinmotor. Denne har nå fått variabelt ventilløft til forskjell fra den versjonen som sitter i A4, men gevinsten er først og fremst tatt ut i bedret drivstofføkonomi. 265 hestekrefter er 10 flere enn i A4, og med firehjulsdrift er 0-100 km/t unnagjort på 6,1 sekunder. Det er to tideler svakere enn trelitersdieselen. Denne motoren er egentlig ikke noe godt alternativ i Norge, prisen vil ligge betydelig over dieselversjonen, i tillegg til at motoren ikke er av typen som får blodet til å bruse i årene – faktisk var kombinasjonen av kraft og effekt mer berusende i dieselbilen.

Vi kjørte en versjon av 3,2-literen med forhjulsdrift og trinnløs girkasse, og A5 med forhjulsdrift var en positiv kjøreopplevelse. Selv om tung gassfot og krappe svinger gir antiskrenssystemet vel mye å jobbe med, var det lite å si på viljen til å svinge med mer variert bruk av gasspedalen. Og det lover godt for sportsligheten i den kommende inngangsmodellen som vil være enda lettere i snuten.

Ikke sportsbil

Fireseteren er penere enn den er aggressiv i designen, og lengden på 463 centimeter gjør den så stor at et alt for sportslig oppsyn hadde blitt feil. Baksetet er laget for to personer, og disse to får dermed god plass. I forsetene er det også svært god plass, og den nye, mer førerorienterte dashbordlayouten ser bra ut og fungerer godt.

Men for at A5 skal kunne leve opp til den klassiske GT-bilen må også bagasjerommet være romslig, og med en liten margin slår Audi A5 både 3-serie og CLK. Bakseteryggene kan i tillegg felles frem slik at også bakseteplassen kan benyttes som lasterom.

Nøkkel som databank

A5 har fått slissenøkkel som ser ut som en fjernkontroll, men uten springkniv-nøkkelen. Nøkkelen er satt opp til å lagre informasjon om bilen, og ved verkstedbesøk kan informasjonen leses direkte av nøkkelen. Start og stopp skjer ved at du presser på nøkkelen, og det fungerer greit. Som ekstrautstyr kan du få en versjon der du ikke trenger å ta nøkkelen ut av lommen, og bilen startes med en knapp på midtkonsollen.

Elektrisk parkeringsbrems er på plass, og det er også innebygget en bakkestarthjelp som gir en ting mindre å holde styr på ved bakkestart.

De første Audi A5 Coupé vil dukke opp i Norge i juni.

  • Store bilder av Audi A5 og S5 Coupé.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder