Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Audis nye "GT-kombi"

I anledning sitt 100-årsjubileum har Audi lansert en helt ny modell. Nå har vi kjørt den.

TOSCANA, Italia (DinSide Motor): Det er ikke en sedan. Det er ikke en kupé. Det er heller ikke en stasjonsvogn...

Ifølge Audi, med en mer positiv formulering, skal A5 Sportback være "det beste av tre verdener" - altså av de tre biltypene nevnt ovenfor. Etter å ha tatt nykommeren i øyensyn har vi kommet frem til at dette først og fremst er en familieutgave av kupéen A5 snarere enn en kombi-versjon av A4. Det er nok det Audi har ønsket også - ellers kunne de jo ha kalt bilen A4 Sportback. Men nei, det dreier seg altså om det tredje medlemmet i A5-familien ved siden av kupéen og kabrioleten.

Omvendt CC?

Modellen føyer seg inn i tendensen som går ut på at man må sørge for å være tilstede i alle tenkbare nisjer med variasjoner rundt et visst antall grunnmodeller - dette for å maksimere nærværet i det bredest mulige markedet. Et eksempel er Audis søstermerke Volkswagen som introduserte Passat CC som et litt mer sexy alternativ til den trauste familiesedanen. Men mens CC er en kupélignende sedan er A5 Sportback en kupélignende... kombikupé. Altså, som nevnt, en mer praktisk versjon av A5 og fortsatt med et lavere (fire centimeter), bredere og mer sporty/dynamisk uttrykk enn A4.

Premium kombikupé

Audi 100 Coupé S Foto: Knut Moberg Vis mer


Designmessig kunne det ha gått galt, men vi skal innrømme at designen på Sportback, som delvis henter inspirasjon fra klassikeren Audi 100 Coupé S fra 1969, går hjem hos de fleste observatørene med erfaring i bransjen. Vi overlater til leserne å bedømme selv ut fra våre bilder - i vårt fotoalbum har vi tre ulike varianter i forskjellige positurer, knipset i løpet av de to dagene med prøvekjøring. Når det gjelder interiøret er det kjent fra søskenmodellene A5 og A4. Vi kommenterer det derfor ikke nærmere med unntak av to elementer:

Praktisk interiør

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Audi 100 Coupé S Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Det første er baksetene. Det dreier seg om to adskilte seter. og A5 Sportback er en pur fireseter. Benplassen er som i A4, men over hodet skorter det for de over 180 centimeter i høyden med jevn fordeling overkropp/underkropp. Det andre er bagasjerommet. Det er nesten like stort som i A4 Avant, med mer dybde og en meget praktisk bakluke av typen liftback. Kombikupéen (som fikk sin utbredelse i Europa fra og med Renault 16 i 1966), var ikke død - tvert i mot, her bringes den til heder og verdighet igjen!


Mange transmisjons/motorkombinasjoner

Som A4/A5-familien for øvrig kommer flere varianter av A5 Sportback med quattro firehjulsdrift. Likeledes kan noen motorer kombineres med firehjulsdrift og/eller S-tronic girkasse (dobbeltkløtsj automat), trinnløs girkasse (Multitronic), eventuelt klassisk automat (Tiptronic). Vi henviser til prislistene når disse blir klargjort tidlig i august.

Generelt velkjørende

Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi prøvekjørte forskjellige versjoner og ble ikke overrasket over de ryddige kjøreegenskapene og det fine kompromisset mellom god kjøredynamikk og komfort/lydnivå med ulik prioritering ettersom man velger standard-understell, sportsunderstell eller S-Line sportsunderstell. I likhet med resten av "familien" nyter nykommeren godt av forbedrede og "skarpere" svingegenskaper takket være en elektronisk differensialbrems (XDS) på forakselen. For øvrig vil den som har kjørt A5 kjenne seg igjen i Sportback, og det faktum at lengre akselavstand vanligvis borger for noe bedre stabilitet og komfort og lav høyde senker tyngdepunktet, er et tegn på at dette faktisk kan være A4/A5-familiens mest velkjørende medlem uten at vi bastant kan slå det fast etter denne prøvekjøringen.

Sportsdifferensial

Quattro-versjonene kan leveres med sportsdifferensial som burde tilfredsstille de fleste med hang til aktiv og forsert svingkjøring. Denne fordeler kreftene variabelt mellom bakhjulene og gir mer fart på ytterhjulet i sving slik at svingen gjennomføres mer aktivt. Audi forklarer at det fungerer omvendt av, og raskere enn ESP (antiskrenssystemet), som uansett selvsagt er standard på alle versjoner. Naturligvis er også den tidligere bredt omtalte Audi Drive Select demperregulering tilgjengelig mot tillegg i pris.

Regenerering og start/stopp

Mens man venter på mer radikale miljøløsninger innføres stadig nye grep for å få ned forbruk og utslipp. A5 Sportback er intet unntak. Alle motoriseringer er utstyrt med energigjenvinning ved nedbremsing. Tolitersversjonene med manuell girkasse er i tillegg utstyrt med start/stopp-system som stenger av motoren når kløtsjen slippes ut.

Fra 431.000

Innstegsversjonen koster 431.000 kroner og det er 2.0 TFSI med 180 hestekrefter. Vi anser imidlertid som Audi at det er 2.0 TDI med dieselmotor på 170 hestekrefter som vil utgjøre den største delen av salget. Den starter på 448.000 kroner, og vi opplevde den som mer enn tilstrekkelig i denne bilen selv om vi, med den gedigne 3.0 TDI-motoren i større grad fikk satt det vel avstemte chassiet på prøve. Mer detaljer om motorene nederst i artikkelen.

Versjoner og priser

  • Bensin:
- 2.0 TFSI 180 hk (kun forhjulsdrift). Dette er en flott versjon av toliteren med direkte innsprøytning og turbolader. Dreiemoment: 320 Nm fra 1.500 til 3.900 omdreininger. 0-100 km/t: 8,1 sek. CO2: 152 g/km. Pris: 431.000 kroner med sekstrinns manuell girkasse; 464.000 kroner med automat.

- 2.0 TFSI 211 Hk (forhjulsdrift/sekstrinns manuell eller multitronic, quattro/sekstrinns manuell eller S-tronic). Dreiemoment: 350 Nm fra 1.500 til 4.200 omdreininger. 0-100 km/t: 6,6 sek. (quattro S-tronic). CO2: 172 g/km (idem). Pris: 575.000 til 548.000 kroner.

- 3.2 FSI V6 265 hk (quattro). Dreiemoment: 320 Nm fra 3.000 til 5.000 omdreininger. 0-100: 6,6 sekunder. Pris: 855.000 kroner.

  • Diesel:
- 2.0 TDI 170 hk (forhjulsdrift og quattro. Kun sekstrinns manuell girkasse, men en versjon med 143 hk og multitronic kommer senere). Dreiemoment: 350 Nm fra 1.750 til 2.500 omdreininger. 0-100: 8,7 sekunder. CO2: 137 g/km. Pris: 448.000 kroner.

- 2.7 TDI V6 190 hk (kun forhjulsdrift). Dreiemoment: 400 Nm fra 1.400 til 3.250 omdreininger. 0-100: 8,2 sek. CO2: 159 g/km. Pris: 557.000 kroner med sekstrinns manuell og 590.000 kroner med multitronic.

- 3.0 TDI 240 hk. Quattro. Dreiemoment: 500 Nm fra 1.500 til 3.000 omdreininger. 0-100: 6,1 sek. (med S-tronic). CO2: 174 g/km (med S-tronic). Pris: 725.000 kroner med sekstrinns manuell og 750.000 kroner med S-tronic.

Audi A5 Sportback kan bestilles hos forhandlere i Norge fra august; markedslansering finner sted i september.