<b>TOPP-NED:</b> Audi ønsker å starte med de store modellene og bygge seg ned i modellspekteret.   Foto: AUDI
TOPP-NED: Audi ønsker å starte med de store modellene og bygge seg ned i modellspekteret. Foto: AUDIVis mer

Prøvekjørt: Audi satser på hydrogen

Den første bilen kommer i 2020, og vi har kjørt prototypen.

Som vi tidligere har fortalt, satser bilbransjen tungt på hydrogen som fremtidens energibærer i biler.

Flere produsenter har allerede kommet med sine versjoner, og nå står også de tyske produsentene snart klare med sine modeller.

Vi har nå kjørt Audi sitt foreløpige bidrag, konseptbilen Audi A7 h-tron.

Mercedes-Benz gir gass på hydrogen

Full kontroll

Prosjektanvarlig for hele VW-gruppens satsing, Immanuel Kutschera, forteller at de ønsker full kontroll på hele teknologikjeden.

Audi gikk derfor ut og kjøpte patenter av britiske Ballard for en halv milliard kroner, som igjen skal komme alle gruppens merker til gode. For det er ikke bare Audi som skal lanseres med brensel-celle.

VW har allerede vist en versjon av Golf stasjonsvogn som hyMotion.

KJØRER SOM NORMALT: Det ligger i kravet at kjøreopplevelsen er som før. Foto: AUDI Vis mer


Ladbar hydrogen-hybrid

Audi A7 h-tron er Audi sitt siste bidrag, i form av en rullende konseptbil.

Som alle andre biler som benytter hydrogen som energibærer, har også denne et batteri som bufferlager. Dette for å for å ha et sted å gjøre av regenerert energi fra bremsing, og for å sikre nok energi til toppene av effektuttaket.

På konseptbilen A7 h-tron har Audi valgt å gjøre dette batteriet ladbart fra en ekstern strømkilde i tillegg. Bilen er dermed en ladbar hydrogen-hybrid. Om dette blir løsningen i en fremtidig modell ønsker ikke ingeniørene i Audi å si noe sikkert om. Det blir et kostnadsspørsmål, og kan kanskje komme på de dyrere utgavene, mens de rimeligere leveres uten.

Nå kommer hydrogenstasjonene

2020

KLAR TALE: Immanuel Kutschera leder hydrogensatsingen for Audi og VW-gruppen. Om noen år vil hydrogen være hoveddrivkraften, forteller han. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Audi forteller at deres første serieproduserte hydrogen-elektriske bil kommer på markedet i 2020, og Kutschera avslører at de kommer til å introdusere teknologien fra toppen og ned. Den første bilen kommer derfor til å være stor og dyr – på størrelse med A7.

Dersom incentivene fra de norske myndighetene fortsetter, kan det likevel være at prisen blir oppnåelig for en god del, akkurat som vi ser det på Tesla Model S.

Med tiden vil både Audi og de andre merkene i gruppen også komme med hydrogen-utgaver blant de mindre modellene.

-På sikt ser vi for oss at A- og B-segmentet ruller rundt som rene elbiler med batteri. Fra C-segmentet og oppover vil majoriteten av bilparken benytte hydrogen som energibærer, forteller Immanuel Kutschera.

Dette betyr at alt fra og med kompaktklassen - også kalt Golf-klassen, og oppover vil ha hydrogen som energibærer på sikt.

Kutschera ser slett ikke bort fra at det vil finnes en og annen batteri-elektrisk bil blant de store også, men ikke den store mengden.

Det er stor enighet blant bilbransjen om hva som blir fremtidens drivstoff. Denne enigheten er nødvendig for i det hele tatt å ha en forutsetning for å kunne bygge infrastruktur. Mange av leverandørene har derfor samlet seg i det som kalles HyFive-prosjektet.

HØYT TRYKK: Du fyller full tank på tre minutter. Foto: AUDI Vis mer




Er dette verdens viktigste bil?

Som ventet

Å gjøre de store analysene av A7 h-tron har liten hensikt. Bilen kommer aldri på markedet i denne innpakningen. Den er rett og slett en testbenk for teknologien, og under vår prøvetur fungerte alt som tenkt, og som en hvilken som helst annen elektrisk bil. Spenningen ligger mer i hvordan Audi ser for seg det ferdige produktet.

Vil den bli ladbar? Hvor stor batteripakke vil den få? Hva med rekkevidden? Og prisen?

Alt dette er det for tidlig å spå noe om, men det som er spennende er å høre at de har tatt en avgjørelse på hvor satsingen fremover skal legges.

Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre.

Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm.

VW viser Golf HyMotion

HELT NORMALT: A7 h-tron skiller seg ikke nevneverdig fra en standard A7. Foto: AUDI Vis mer