PRØVEKJØRT: Audi RS6

Andre generasjon Audi RS6 preges av nærmest ubegrensede krefter. Likevel klarte den ikke å leve opp til våre forventninger.

LE CASTELLET, FRANKRIKE (DinSide Motor): DinSide Motors test av Audi S6 for ganske nøyaktig et år siden ble en hyllest av bilens fantastiske motor. S6-motoren leverer ikke bare et fantastisk skyv, den produserer i tillegg et avhengighets-skapende lydbilde.

Se store bilder

Den 5,2-liter store V10-motoren særpreges også av at den har et levende og underholdende register, samtidig som den evner å skape nærmest umiddelbar gassrespons.

Utrolig momentkurve

Fordi S6-motoren er så imponerende, hadde vi selvsagt skyhøye forventninger til RS6, som på papiret knuser sin lillebror på nesten alle områder. I motsetning til S6, kan nemlig RS6 skilte med biturbo (dobbelturbo, twinturbo - kjært barn har mange navn) med ladeluftkjøling. De to turboene sørger for at den tisylindrede 5,0-literen henter frem hele 650 Nm. Ikke nok med det - de 650 newtonmeterne er utrolig nok på plass fra 1.500 til 6.250 omdreininger. Dette i motsetning til S6-motoren, som "kun" produserer 540 Nm fra 3.000 til 4.000 o/min.

Effektorgie

Vis mer
«Fordi S6-motoren er så imponerende, hadde vi selvsagt skyhøye forventninger til RS6, som på papiret knuser sin lillebror på nesten alle områder.»
ANONYM: Verdens mest effektsterke stasjonsvogn er relativt anonym. Bortsett fra logoene kjennetegnes bilen først og fremst ved brede skjermer, diffuser under bakfangeren og to store, ovale enderør. Kjennere vil også legge merke til at tåkelyktene er flyttet opp i frontlyktene til fordel for ekstra store luftinntak. Frontlyktene kjennetegnes også ved en diodestripe i nedre del og en profil i overkant. Den store grillens sekskant-mønster er også unikt, mens sidespeilenes aluminiumsinnfatning deles med S6. Vis mer
Vis mer


RS6-motoren, som i likhet med S6-motoren har direkteinnsprøytning, omsetter kjempemomentet i ditto imponerende effekt: 580 hestekrefter fra 6.250 til 6.700 omdreininger. Det betyr at RS6 kan skilte med den råeste Audi-motoren noensinne - og at vi her snakker om verdens mest effektsterke stasjonsvogn. Ja, selv verstinger som BMW M5 Touring (507 hk) og Mercedes-Benz E 63 AMG (514 hk) stilles i forlegenhet sammenlignet med denne effektorgien. For ikke å snakke om lillebror S6, som må helt opp på 6.800 omdreininger før de "stakkars" 435 hestekreftene er på plass.

Sjekk hva bilen din er verdt

4,6 sekunder

Med RS6-motoren plassert i en R8 (lite sannsynlig, men hadde vært veldig moro) ville vi nok ha snakket om 0-100-tider godt under 4,0 sekunder. RS6 er imidlertid ikke noen lav toseter. I stedet snakker vi om en av verdens største stasjonsvogner, som i tillegg er utrustet med kraftig dimensjonert, torsen-basert firehjulsdrift og automatgirkasse. Derfor ender egenvekten opp på ikke mindre enn 2.025 kilo (S6: 1.970 kg). Likevel evner beistet å passere 100 km/t fra stillestående i løpet av 4,6 sekunder. Dermed er den på papiret hele 0,7 sekunder raskere enn S6, med sine 5,3 sekunder. RS6 Avant er også 0,2 sekunder raskere enn M5 Touring (4,8) og tangerer E 63 T AMG (4,6).

280 km/t

0-100 km/t er selvsagt bare frokost for RS6, som ifølge Audi passerer 200-grensen på 14,9 sekunder. Det innebærer at den er nøyaktig like rask som sin heftige og midtmotoriserte lillebror R8 - og 1,7 sekunder raskere enn RS4 (vi kjenner dessverre ikke 0-200-tiden for S6).

Audi har i tillegg bestemt seg for å være så politisk ukorrekte at de tilbyr sine kunder å fjerne den "pysete" 250-sperren. Kunder som velger å gjøre dette skal kunne få 280 km/t i reell hastighet.

Med disse tallene som bakteppe vil de fleste bilinteresserte forstå at vi reiste til Frankrike proppfulle av forventninger. Dette måtte da bli en fantastisk bilopplevelse?

2,2 millioner

Dessverre ble ikke opplevelsen like uforglemmelig som vi hadde håpet. Selvsagt er en kjøretur med RS6 noe vi overhodet ikke ville ha vært foruten. Men sett i lys av de vanvittige tallene vi nettopp har gitt deg, og det faktum at bilen vil koste 2,2 millioner kroner (en drøy halvmillion mer enn S6), er nye RS6 mindre inspirerende enn det vi hadde forventet. Ja, vi tør faktisk hevde at vi hadde en større opplevelse i lillebror S6. Hvordan kan det ha seg?

For høye forventninger?

Vi antar at den ulike graden av forventninger er en viktig del av forklaringen. Da vi var på vei for å teste S6 første gang visste vi at vi snakket om "den nest råeste" og at effekten ikke var på M5-nivå. De moderate forventningene ble den gangen overoppfylt.

Med utgangspunkt i at S6 var en fantastisk opplevelse - var det naturlig å anta at RS6 ville være "super-fantastisk". Men det er den egentlig ikke.

Forutsigbart

Vis mer


For det første produserer RS6-motoren en veldig jevn fartsøkning gjennom hele registeret, noe som selvsagt har sammenheng med den nærmest utrolig flate dreiemomentkurven. Dette i motsetning til den selvpustende S6-motoren, som er utrustet med variable innsug og som opererer med flere taktskifter. Vi ble nærmest avhengige av disse herlige taktskiftene, som gir S6 en helt spesiell personlighet.

For det andre leverer S6-motoren en oppsiktsvekkende kvikk gassrespons, noe som gir herlige spark i seteryggen hver gang man angriper gasspedalen. Vi påstår overhodet ikke at den turbomatede RS6-motoren er treg i avtrekket, men like rask som sitt selvpustende opphav er den ikke.

For lite lyd

Vis mer
«RS6 kan også skilte med et barskt lydbilde. Problemet er at så lite av det trenger inn i kupeen.»


Noe av det som gjør S6-opplevelsen så stor, er det herlige lydbildet som skapes av motor og eksosanlegg. Denne avhengighets-skapende symfonien, som er en slags kombinasjon av bassbasert brumling og grovkalibret snerring, fyller hele kupeen og gir en voldsom forsterkning av akselerasjonsopplevelsen.

RS6 kan også skilte med et barskt lydbilde. Problemet er at så lite av det trenger inn i kupeen. RS6-lyden preges også i større grad av bass og vi savnet snerre-tendensene vi husker fra S6.

Mellomgass

Det skal imidlertid understrekes at vi raskt fant ut at Audi av en eller annen merkelig grunn hadde utrustet testbilene med laminerte (doble) sidevinduer. Det er lov å håpe at disse gjør en svært effektiv støyisoleringsjobb og at opplevelsen blir en annen med normale sidevinduer.

Vis mer


Samtidig skal RS6 ha kreditt for den herlige brumlingen som ofte skapes av eksosanlegget ved oppgiring. Audi har i tillegg sørget for at den videreutviklede automatgirkassen (Tiptronic) legger inn mellomgass i sammenheng med nedgiring, noe som inspirerer.

Det må også nevnes at RS6 er tilgjengelig med et sortlakkert eksosanlegg som visstnok skal gi en råere lydopplevelse. Vi fikk dessverre ikke tid til å lytte til dette.

Eventyrlig

Selv om akselerasjonsopplevelsen helt sikkert hadde vært enda heftigere om mer lyd hadde sluppet inn i kupeen, etterlater RS6 et inntrykk av nærmest ubegrenset kraft. De første girene tømmes uhorvelig raskt og fartsøkningen oppover mot 160-170 km/t er nærmest eventyrlig med tanke på at man befinner seg i en kjempestor stasjonsvogn som rommer fem voksne og store mengder bagasje.

Vis mer


I enda høyere hastigheter merkes det at egenvekt og luftmotstand omsider begynner å gjøre seg gjeldende, men hvis man pøser på med drivstoff, fortsetter kjempen å øke hastigheten raskere enn de aller fleste kjøretøyer på fire hjul. RS6 er nok bilen vi heretter vil drømme om når vi ikke tør å kjøre forbi trege vogntog på norske og utenlandske landeveier.

Få oversikt: Alle testene til DinSide Motor

Rask girkasse

Også automatgirkassen - manuell girkasse er ikke tilgjengelig - er et trivelig bekjentskap. Audi kaller den "neste generasjon Tiptronic" og girkassen er blant de raskeste automatkassene vi har vært borti. Dette nærmer seg BMW-takter og hvis tilsvarende girkasseteknologi etter hvert drypper nedover til mer folkelige modeller, har Audi-fans grunn til å glede seg. Med tanke på det enorme dreiemomentet evner kassen å gi RS6 en overraskende kvikk takeoff.

Men hva med kjøreegenskapene? Les om hvordan RS6 klarte seg på Paul Ricard-banen her.

  • Store RS6-bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • VIDEO: Audi RS6 Avant II
  • VIDEO: Audi RS6 Avant I
  • TEST: Audi S6 Avant
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder