PRØVEKJØRT: Audi RS4 stasjonsvogn og kabriolet

RS4 er en grom bil og det er lett å bli imponert. Fartsopplevelsen og motoreffekten er voldsom og ikke minst lyden er i en klasse for seg.

Vis mer

PRØVEKJØRT: Audi RS4 stasjonsvogn og kabriolet

  1. Store bilder stasjonsvogn
  2. Store bilder kabriolet
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


ROMA (DinSide Motor): I utgangspunktet ligner en RS4 mistenkelig på en vanlig A4, men det må bli for et svært utrenet øye. Her er det nok av oppsiktsvekkende detaljer som praktisk talt roper ut at her er det både hestekrefter og kjøreopplevelser i massevis. Store luftinntak foran, brede skjermer, store felger og dekk og noen påfallende røslige eksosrør forteller om sportslighet utenom det dagligdagse.

Sportslig

Setemessig gir RS4 kundene to valg. Man kan beholde de svært behaglige Recaro skinnsetene som duger bra til det meste, eller man kan velge noen ekstreme bøtteseter som virkelig holder deg på plass. For oss som er litt brede over baken er de litt vonde, men de gir en ekstrem sidestøtte. Ellers minner interiøret mye om en vanlig A4. Rattet er spesielt for RS4, intstrumentene har en gradering som passer motoren og karbonfiber i metervis har en sentral plasering i hele bilens interiør.

Kabrioleten har en heltautomatisk kalesje som fjernes på drøye 20 sekunder. Selvsagt trenger man ikke gjøre noe manuelt. Den virker også i hastigheter opp mot 30 kilometer i timen.

V8-lyd

På plass i setet er det bare å sette på strømmen med nøkkelen, og starte bilen med en knapp mellom setene. Motoren fyrer med et vræl og roer seg ned på en bedagelig romling. Den minste gassberøring fyller omgivelsene med et potent V8-lydbilde. På rattet har man i tillegg en S-knapp som gjør lydbildet enda mer hørbart. Du hører faktisk at noen spjeld bak i eksosanlegget åpner seg. I tillegg gir denne knappen mer gassrespons og fastere vanger i setet hvis man kjører med de ekstreme bøttesetene.

Tung kabriolet

På denne turen kjørte vi både kabriolet og stasjonsvogn, sedan har vi kjørt før, men oppsettet er det samme på alle bilene. Motoren er en 4,2-liter som yter 420 hestekrefter ved 7.800 omdreininger i minuttet og 430 newtonmeter ved 5.500 omdreininger. Sedanen klarer 0 til 100 på 4,8 sekunder og kabriolet og stasjonsvogn klarer den samme øvelsen på 4,9 sekunder. Det kommer av at stasjonsvogn og kabriolet er tyngre enn sedan. Sedanen veier 1.650 kilo, stasjonsvogn 1.710 kilo og kabriolet topper med en vekt på hele 1.845 kilo. Egentlig er det litt rart ikke kabrioleten får enda dårligere akselerasjonstall med såpass høy vekt?

Endelig 40:60

RS4 er også utstyrt med noe som heter DRC (Dynamic Ride Control). Dette er et system som dukket opp første gang i RS6. Det skal hindre at bilen dukker under bremsing og krenger i svinger. Systemet hjelper nok, men det krenger likevel.

Et annet problem til tross for at driften nå ikke er 50:50, men 40 prosent foran og 60 prosent bak, er at RS4 føles litt understyrt. Det blir for mye slipp på forhjulene og man føler at baken på bilen henger på slep i stedet for å hjelpe deg rundt svingen. Dette er kun et problem når det går fort, men det er tross alt råkjøring denne bilen er laget for.

Grom motor

Motoren i denne bilen fortjener litt ekstra omtale. Den har bra med effekt og den er svært turtallsvillig fra dreiemomentstoppen, ved drøyt 5.000 omdreininger og oppover. Da virkelig skjer det noe med motoren og den virkelig eksploderer i kraft. Da er det også mye turtall og boltre seg på. Det stopper ikke før på 8.250 omdreininger som er litt inne på rødmerkingen på turtelleren. Men, det er absolutt ikke noe problem å kjøre på lave turtall heller. 90 prosent av det totale dreiemomentet på 430 newtonmeter er nemlig tilgjengelig fra 2.250 og helt til 7.600. Man har med andre ord nok av turtall og boltre seg på.

Kjøreegenskaper

Stor motor, store hjul, avanserte støtdempere, store bremser og en veltilpasset girkasse gjør totalt sett kjøreegenskapene til en opplevelse. Fartsøkningen er stor i alle hastigheter og det stopper like fort. Nå kan RS4 også leveres med keramiske bremseskiver foran som er ekstremt solide, og som holder til kilometertelleren viser 300.000 kilometer. De "fader" ikke, tåler og dynkes i vann når de rødglødende og skrubber godt under alle forhold. Dekkene er i dimensjonen 255/40-18 og sitter som støpt. Vi har kjørt på både Prielli P Zero Rosso og Michelin Pilot Sport og begge kan anbefales. Styringen er presis og bilen er totalt sett veldig lettkjørt. Som tidligere nevnt kunne den med fordel vært mindre understyrt og DRC-systemet kunne også virket bedre, men så lenge du ikke mister grepet i asfalten oppfører bilen seg bra. BMW for eksempel har kommet lengre på dette med kjøreegenskaper og tilbyr kjøreopplevelser med slipp på bakhjulene svært få andre bilprodusenter kan tilby.

Konkurrenter og pris

Audien er likevel unik i denne klassen med firehjulsdrift. Hverken Mercedes, eller BMW kan levere noe lignende med firehjulsdrift, og i forhold til disse konkurrentes AMG- og M-modeller ligger Audien også på effekttoppen. M3 har i dag 343 hestekrefter og C55AMG har 367, men det er M3 som er nærmest en oppgradering. En V8 med over 400 hestekrefter er også på vei til ny M3.

At det koster å ha det moro på veien er også hevet over en hver tvil. RS4 sedan koster fra 1.319.400 kroner, kabriolet fra 1.427.400 og stasjonsvogn 1.342.200.

Store bilder av RS4 kabriolet finner du her.

Store bilder av RS4 stasjonsvogn finner du her.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder