PRØVEKJØRT: Audi R8 - i strupen på Porsche 911

Med R8 har Audi maktet å skape en lekker og heftig sportsbil som går rett i klinch med ikonet Porsche 911. Kombinasjonen av knivskarpe kjøreegenskaper og overraskende høy komfort er blant bilens aller sterkeste sider.

LAS VEGAS (DinSide Motor): Sportsbiler med midtmontert motor er regnet for å være blant de edleste biltypene som finnes og forbindes først og fremst med de italienske superbil-produsentene. For eksempel har verken BMW eller Mercedes-Benz noen midtmotorisert sportsbil på paletten. Inntil nå har faktisk Porsche vært den eneste store, tyske bilprodusenten med denne typen sportsbiler i sin produkt-portefølje.

Komplett sportsbil

Men nå har altså Audi bestemt seg for å ta steget opp i bilprodusentenes elitedivisjon. R8 er nemlig en vaskekte, midtmotorisert sportsbil. Og ikke nok med det. R8 kjennetegnes i tillegg ved en oppsiktsvekkende turtallsvillig V8-motor, lav vekt, svært lavt tyngdepunkt, herlig vektfordeling, firehjulsdrift og rå bremser. Resultatet er et heftig veigrep, nydelig handling og masser av kjøreglede.

Enda tøffere på ordentlig

Vis mer


Men før vi kikker nærmere på motor og kjøreegenskaper, bruker vi noen linjer på design. Vår erfaring er nemlig at bilen tar seg langt bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Det er vanskelig å si hva det kommer av, men når bilen iakttas ute på veien, fremstår den som større og bredere enn det vi forventet ut fra bildene vi hadde sett på forhånd. Samtidig virker bilen lavere og tyngre, mens linjene er skarpere, mer definerte og mer dynamiske. R8 er kort og godt i besittelse av designmessige egenskaper som ser ut til å filtreres bort når de passerer et kameraobjektiv.

Kommer i april

Men den som utålmodig venter på å iaktta R8 med egne øyne trenger faktisk ikke å vente så altfor lenge. Den norske Audi-importøren forventer å få de første bilene hit til landet i løpet av april måned. I utgangspunktet er den norske importøren kun lovet ti biler i 2007. Dette er et antall importøren mener at det skal bli lett å finne kunder til - tross for en pris på nærmere 1,8 millioner kroner. Som en kuriositet kan det nevnes at den svenske Audi-importøren kun blir tildelt 20 biler i 2007 - og allerede har forhåndssolgt 27 stykker.

Sideblades

Vis mer


Det som kanskje først og fremst kjennetegner Audi R8, er de spesielle karosseri-platene i bakkant av fordørene. Audi kaller dem sideblades og overlater til kundene å velge om farven skal avvike fra resten av bilen eller ikke. Kikker du nærmere etter, vil du oppdage at store luftinntak skjuler seg innenfor nedre halvdel av sideblade-panelene. Luften som strømmer inn i disse åpningene ledes rett til den selvpustende V8-motoren. Kjøleluften derimot, tas inn gjennom grillen og de to brede luftinntakene som omgir denne. Bak disse åpningene finner vi hele tre radiatorer. Disse skal ifølge Audi sørge for at R8 vil takle svært hard og langvarig banekjøring, selv i svært varme land.

Diode-teknologi

Vis mer


Er du en Audi-kjenner vil du forøvrig legge merke til at de fire Audi-ringene ikke befinner seg i den trapes-formede grillen, men at de i stedet er plassert på panseret. Denne logo-plasseringen er helt ny i Audi-sammenheng.

Ved nærmere ettersyn legger du også merke til at frontlyktene omgis av lange, smale lyselementer. Disse innholder diodebaserte kjøre- og blinklys, noe som gir bilen en helt spesiell fremtoning etter mørkets frembrudd. Også baklyktene er basert på diode-teknologi, som både er raskere, mindre energikrevende og mer varig enn glødepærer.

Bevegelig hekkspoiler

Bakparten kjennetegnes forøvrig ved svært brede skuldre, store åpninger for evakuering av overskudds-luft og fire runde eksosrør som er lekkert integrert i nedre del av støtfangeren. Når R8en foran deg passerer 120 kilometer i timen, vil du i tillegg oppleve at en liten spoiler løfter seg opp fra bakre del av bakluken. Spoileren kan om ønskelig også betjenes manuelt.

Oppsiktsvekkende motorrom

Vis mer


Hvis du går helt innpå bilen, og kikker inn gjennom bakruten, kan du beskue et av de lekreste motorrommene på markedet. Motorrommet er etter vårt syn så gjennomarbeidet og vakkert at det nærmer seg kunstens verden.

Når R8 iakttas fra siden, kjennetegnes den først og fremst av de eksklusive 18-toms-felgene. Disse forbindes med navet via fem doble eker. Innenfor de åpne felgene finner du fire store, ventilerte og perforerte bremseskiver. Bremsekaliperne, som prydes av R8-logoer, inneholder henholdsvis hele åtte og fire stempler.

Tøffe sidespeil

Legg også merke til de spesielle sidespeilene, som er festet på dørene og som prydes av smale blinklys-felter. Når du iakttar bilens høyre side, kan du heller ikke unngå å legge merke til det store aluminiums-bensinlokket, som befinner seg i øvre del av sideblade-panelet.

Men hvordan er bilen å kjøre? Hvor rask er den? Og hvordan fungerer firehjulsdriften? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Store tekniske bilder finner du her.