PRØVEKJØRT: Audi Q7 - størst og sterkest

Når Audi Q7 i løpet av få uker lander på norsk jord, våkner konkurrentene til en ny og enda tøffere hverdag. Audis kjempe-SUV er nemlig svært konkurransedyktig.

Vis mer
Vis mer


MÜNCHEN (DinSide Motor): Det som først og fremst kjennetegner Audi Q7, er de voldsomme dimensjonene. Audis første SUV er nemlig hele 509 centimeter lang og 198 centimeter bred. Det betyr at bilen er minst ett nummer større enn sine konkurrenter. Fjorårets storselger her i landet, Volvo XC90, er for eksempel 480 centimeter lang og "bare" 190 centimeter bred. Også nye M-klasse (478x191) mister litt pondus sammenlignet med Audis nye flaggskip, og BMW X5 blir (467x187) den reneste småtassen.

Stasjonsvognaktig

Vi har lenge vært klar over at Q7 er et uvanlig stort kjøretøy og forventet derfor at bilen virkelig skulle ruve i bayerske gater. Og det gjør den. Bilen er imidlertid ikke like dominerende og voldsom som det vi hadde forestilt oss at den skulle være. Dette har sammenheng med bilens høyde. Med sine 174 centimeter på sokkelesten er selvsagt Q7 mye høyere enn biler flest. Men sammenlignet med Mercedes-Benz ML og Range Rover Sport, som rager 182 centimeter i været, er Q7 faktisk ganske lav.

Kombinasjonen mellom begrenset takhøyde og voldsom lengde fører til at Q7, spesielt når bilen iakttas fra siden, blir mer stasjonsvognaktig enn sine konkurrenter. Dette medfører i sin tur at bilen blir mindre brautete enn vi på forhånd hadde antatt at den ville være.

Typisk Audi-språk

Vis mer


Q7 minner egentlig ganske mye om en A6 Avant med høy bakkeklaring. Audi har nemlig tatt i bruk det samme designspråket som vi kjenner fra de mer ordinære stasjonsvogn-modellene. Det innebærer blant annet høye skuldre, smidige linjer, store og rene flater, en fremoverlent holdning, tette karosseriskjøter og en svært dominerende, trapes-formet grill.

Også innvendig vil en Audi-kjenner føle seg hjemme. Les mer om Q7-interiøret her.