PRØVEKJØRT: Audi Q5

Audi Q7 er altfor stor og altfor dyr for de fleste av oss. Men snart kommer Q5, som er en interessant bil for langt bredere lag av folket. Vi har stiftet bekjentskap med nykommeren.

VALENCIA, SPANIA (DinSide Motor): For det første: Audi Q5 tar seg langt bedre ut i virkeligheten enn på bilder. For det andre: Q5 fremstår som et gjennomarbeidet kjøretøy som leverer både plass, komfort og høy kvalitetsopplevelse. Men hva vil den koste?

Vi kan foreløpig ikke gi deg svar på dette spørsmålet, fordi prisene først vil bli sluppet i august. Det vi imidlertid kan si, er at Audi-importøren lover konkurransedyktige priser. Med utgangspunkt i at BMW X3 2.0d koster snaue 510.000 kroner, regner vi med at Q5 vil få en innstegspris mellom 520.000 og 530.000 kroner.

Lengre og bredere

Årsaken til at vi antar at Q5 blir noe dyrere enn X3, er at den er noe større. Q5 kan nemlig skilte med 462,9 lengdecentimeter (6,0 mer enn X3) og hele 188,0 breddecentimeter (pluss 2,7). Riktignok er Q5 (165,3) noe lavere enn X3, som måler 167,4 centimeter på sokkelesten. Men stor høyde er i bilverdenen aldri noe mål i seg selv, så lenge den innvendige takhøyden er tilstrekkelig. Og det er den i Q5.

Basert på A4

Vis mer
«Det tette slektskapet til Audi A4 (og A5) er forøvrig et svært godt utgangspunkt. Vi har lovprist både nye A4 og A5 i våre tester og har funnet svært få svakheter ved disse nye Audi-modellene.»
Vis mer
Vis mer


Fordi Audi tilhører Volkswagen-konsernet, vet vi at det er enkelte som tror at Q5 er en Audi-versjon av Volkswagen Tiguan. Dette er ikke tilfelle. Q5 er basert på Audi A4, noe som blant annet innebærer langsmontert motor og torsen-basert firehjulsdrift.

Det tette slektskapet til Audi A4 (og A5) er forøvrig et svært godt utgangspunkt. Vi har lovprist både nye A4 og A5 i våre tester og har funnet svært få svakheter ved disse nye Audi-modellene.

Høyere

Det som først og fremst skiller Q5 fra en A4 Avant er høyden og bakkeklaringen. Med sine 165,3 høydecentimeter er Q5 nesten 22 centimeter høyere enn sitt opphav, samtidig som bilen kan skilte med 20 centimeter markfrigang. Sistnevnte betyr at Q5 vil takle langt dårligere hytteveier og mye dypere snø enn en A4 quattro.

Ingen terrengbil

Når det er sagt, må det understrekes at Q5 ikke er noen terrengbil. I likhet med de X3 og de aller fleste folke-SUVer mangler også Q5 hardcore-utstyr som lavgirserie, differensialsperrer og skikkelige skliplater.

Permanent firehjulsdrift med 40:60-oppsett, torsendifferensial, avansert antispinn og korte overheng sørger imidlertid for at Audi med rette kan hevde at bilen har betydelig bedre fremkommelighet enn den gjennomsnittlige familiebilen. For eksempel skriver Audi at bilen skal takle 50 centimeter vadedybde, 31 grader stigning og 25 grader inngangsvinkel.

Det som er langt mer interessant for de fleste potensielle eiere er imidlertid interiør, komfort, motorer og kjøreegenskaper på offentlig vei. La oss starte med å kikke nærmere på motorer og kjøreegenskaper.

  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder