Foto: Audi
Foto: AudiVis mer

Prøvekjørt: Audi Q5 hybrid

Lik bil og motor, med og uten hybrid. Hvilken bør du velge?

Vårt første møte med Q5 Hybrid fant sted på en avsides parkeringsplass i Tyskland for et par år siden. Undertegnede hoppet ut av en bil vi skulle ta bilde av, og der stod den tilfeldigvis, Q5’en. Motoren var ikke i gang, men likevel hørtes en svak summing. Føreren satt med en bærbar pc i fanget, og bar tydelig preg av ikke å like situasjonen med han fyren utenfor som stod med et digert kamera i hånden. Han fant det best å stikke. Nå har vi fått se nærmere på den samme bilen, denne gangen med tillatelse.

Tre versjoner

Audi Q5 Hybrid er spesielt spennende fordi Q5 fra før finnes med eksakt samme motor som den vil ha i hybridversjon, en 2,0 TFSI bensinmotor. Dette gjør det enklere å se nærmere på den egentlige effekten av en teknologi som fortsatt må sies å være på utviklingsstadiet. Uten hybrid leveres 2,0TFSI med enten 180 hk eller 211 hk. Med hybridløsningen på plass oppgis pakken å yte 245 hk. Audis overordnede mål er å lage en kombinasjon som leverer kraft som en V6 bensin, med et forbruk som en firesylindret turbodiesel.

Konsernet med tung turbosatsing

En forgjenger

La oss først slå fast at de fleste spesifikasjonene på Q5 Hybrid er midlertidige. I så måte er det heller ikke alle som oppgis spesifikt, som eksempelvis forbruk og utslipp. Audi oppgir at bilen skal bruke under 0,7 l/mil, og at utslippet skal være under 160 g/km. De sier bare ikke hvor mye under, men det finnes et par målestokker der ute blant konkurrentene. Spørsmålet er om Audi er villig til å la pris og ytelser krige til en av partene vinner kampen om hvilket kriterium som er viktigst. For alt lar seg løse, men til hvilken pris?

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi


Uønsket vekt

Vekt blir ofte en stor ulempe når ordinære biler konverteres til hybrider. Da tar man en allerede ferdig bil, for så å putte på med elektromotor og batterier. Likevel blir resultatet en bil som reiser billigere enn uten hybridpakke. Det sier litt om hvilket potensial det ligger i teknologien, og om jeg skal få si noe om det norske avgiftssystemet, så er det belønningen av miljøtiltak som gjør at det i det hele tatt er interessant å kjøpe hybridbiler i Norge. Dersom grunnlaget skulle vært likt på den ordinære Q5 og en Q5 Hybrid, så ville ingen vurdert en hybrid over hodet. Vekt og effektøkningen ville tatt livet av den i avgiftsberegningen.

Øker til 5 års garanti

211 + 45 = 245

Vis mer


I Q5 Hybrid ligger elektromotoren plassert rett etter forbrenningsmotoren i et parallellhybrid system, og det er 211-hesteren de har valgt å pare elektromotoren med. Elektromotoren er oppgitt å yte 45 hk isolert. Kombinasjonseffekten er målt til de oppgitte 245 hestekreftene, og det totale dreiemomentet er på 480 Nm, mot den rene bensinmotorens 350 Nm. Disse tallene er i grunnen ikke det viktigste. Det er mer interessant hvordan teknologien brukes for å gjøre bilen til gatas mest miljøsnille SUV.

Tar liten plass

I Q5 Hybrid er det plassert et lithium-ion batteri på 38 kg under gulvet i bagasjerommet. Hele stasen er plassert i en 27 liters boks. Selve batteriet består av 72 celler og opererer med en spenning på 266 volt. Temperaturer på batterier er et viktig tema, og her henter Audi inn varmluft fra kupeen, om nødvendig. I motsatt tilfelle har batteriet dedikerte kjølevifter for å holde temperaturen nede. Enkelte andre biler har løst dette med varmepumper i miniformat som leverer kald eller varm luft etter behov.

Muligens verdens beste bilstereo

Kun elektrisk

Ikke alle hybrider er i stand til å kjøre bare elektrisk, og andre klarer bare noen få meter. Q5 er i stand til å gjøre så mye som 100 km/t på strøm alene, men det går hard utover rekkevidden. Estimater forteller at den er i stand til å flytte seg rundt 3 km i en hastighet på 60 km/t, hvilket ikke er stort. Likevel er det bedre enn mange andre med samme funksjon. Den korte rekkevidden gjør det lite interessant å kjøre på ren strøm, annet enn når du skal forsøke å smyge deg hjem i stillhet.

Vis mer


Tre posisjoner

Gjennom en modifisert 8-trinns Tiptronic automatkasse har du muligheter for tre forskjellige kjøreposisjoner. Enten fullelektrisk, vanlig Drive, eller S for mer sporty kjøremønster. Det er med andre ord lite å tenke på i forhold til betjening av systemet. I instrumentpanelet er det gjort noen ommøbleringer. Inn har det kommet et meter som viser deg hvor mye du henter ut av totalen på 100 %. Du får også vite hvor mye krefter som hentes fra respektive elektromotoren og forbrenningsmotoren.

En mindre Q er underveis, Q3

Firehjulsdrift og hengerfeste

I motsetning til flere andre hybrider, så er Q5 i stand til å dra henger. Foreløpig er grensen oppad begrenset til 2 tonn, men når Audi tør gå for hengerfeste på dette stadiet, så er det så godt som garantert også på produksjonsversjonen. Q5 Hybrid har også quattro firehjulsdrift. Noe annet ville vært en solid spiker i kista for salget. Av annet utstyr er det lite endringer i forhold til dagens produksjonsmodeller. Riktig nok er det gjort endringer på virkemåte på varmeapparat og andre strømkrevende funksjoner, men dette gir ingen endringer i funksjon. Bare hvordan.

Fine ytelser

I bruk er det få, om noen, ulemper med en hybrid kontra standard forbrenningsmotor. Om du ikke ønsker, så trenger du egentlig ikke tenke på hvordan du bruker den. Fordelene er som vi har skrevet om mange ganger. Du får mer effekt, et mye tidligere dreiemoment, bedre ytelser, og lavere forbruk. Det siste betinger dog at du ønsker det, for det å være leken i en hybrid er ikke noe billigere enn i en standardversjon. Akselerasjonen til 100 km/t kan gjøres unna på 7,1 sekund, og toppfarten er oppgitt til 222 km/t.

En målestokk

Forbruket på en standard målesyklus er oppgitt til å ligge under 0,7 l/mil, men det vi er mest spent på er hvor mye under. Foreløpig er det umulig å si noe om hva bilen vil koste når den dukker opp etter sommeren. I praksis konkurrerer den blant annet med Lexus RX450h. Da snakker vi om et forbruk på 0,63 l/mil og et CO2-utslipp på 145 g/km, og det med en 3,5 liters V6, og en totalpakke som yter 50 hk mer. Disse tallene burde stå i fokus når Audi gjør bilen ferdig for gata.

Det er likevel for tidlig å gi noe terningkast på Q5 Hybrid, ettersom prisen ikke er klar. Dermed er det bare å smøre seg med tålmodighet frem til den dukker opp engang etter sommeren.