Vis mer

Prøvekjørt: Audi Q3

Det er bare å løpe. Den kommer snart i en butikk nær deg.

Neste uke må du løpe til nærmeste Audi-forhandler dersom du vil sikre deg en av de første Audi Q3 som kommer til landet. Da starter nemlig forhåndssalget, og de første bilene kommer til kai i Oslo i oktober. Kommende Q3 er nå kjørt, og vi har testet bilen med de viktigste motorene.

To viktige motoriseringer

For det norske markedet er det to motorer som skiller seg kraftig ut, og de vil så godt som dele hele markedet seg i mellom. Det er 2.0 TDI på henholdsvis 140 og 177 hk. 140-hesteren vil som eneste versjon også bli å få med ren forhjulsdrift, om ønskelig. Den norske importøren regner faktisk med at så mange som 25 % av kundene vil velge denne løsningen. Deretter regner de med at 50 % av kundene vil velge 140-hesteren med firehjulsdrift, og de siste 25 % vil gå for 177-hesteren, som kun leveres med firehjulsdrift og S-tronic dobbeltklutsj girkasse. På sikt vil det antagelig også komme en utgave med 163 hk, som egentlig er en nedtonet versjon av 177-hesteren. Totalt forventer Audi å omsette 1.200 biler per år av Q3.

Storebror Q5 Hybrid er prøvekjørt

Audi Q3 utvendig:


Liten bil, stort hjerte

Q3 er ikke store bilen, med sin totallengde på 4,39 meter. Med en høyde på 1,59 meter er den likevel som en god SUV å regne. Vekten er på 1.445 kg, og Audi har brukt mye lette materialer, spesielt i karosseriet. Dette er 50 % lettere enn om det hadde vært laget i rent stål. Selv om Q3 ikke er fysisk veldig stor, så er den likevel godkjent med 2 tonn bak på hengerfestet, dersom du velger 2.0 TDI med 177 hk. Bakkeklaringen trenger du heller ikke tenke nevneverdig på, for med 17 cm ned til moder jord kan den forsere selv grove traktorveier uten å subbe. Firehjulstrekken er ivaretatt av et modifisert Haldex 4 system. Blant annet har den nå fått automatiske sperrer på både frem og bakakselen som slår inn elektronisk ved behov. Dette hindrer enhjulsdriften på denne type firehjulstrekkere en gang for alle, noe som igjen bedrer fremkommeligheten veldig. I tillegg kan nå kreftene ledes 100 % til et av hjulene på samme aksel, og dersom du er ute med tilhengeren, så har Q3 ESP med hengerstabilisator.

Kan Range Rover Evoque hamle opp?

S eller offroad

I Norge vil alle modeller være utstyrt med 17” hjul som standard, med 18 ” som valgfritt tilbehør. S-Line er også blant tilvalget, og i likhet med på alle andre Audi, så mener jeg det er et obligatorisk tilvalg. Bilen ser i mine øyne mye mer helhetlig ut med en gang. Du kan også få bilen med en såkalt offroad-pakke. Da har du hjulbuer i sort plast, i tillegg til detaljer i både front og bakfangeren. Hver sin smak, men S-Line er favoritten herfra. Den kler også 18” svært godt. Komforten i Q3 er langt bedre enn i X1, som kan virke litt stump i forhold. I enden handler ikke dette om bedre kjøreegenskaper heller, for der er det lite å kritisere Audi Q3 for. Dersom du i tillegg bruker Audi Drive Select, så betyr det til en viss grad et valgfritt oppsett av bilens karakter.
Ute på veien var Audi Q3 prikket inn med de kjøreegenskapene vi forventet, og de er eksemplariske. Herunder er det viktig å ta størrelse og biltype med i betraktningen, og deretter sammenligne med konkurrentene. Da står Audi Q3 som en påle.

Pressebilder utvendig:


Liten konkurranse

Det høres kanskje utrolig ut, men Q3 har ikke mange konkurrenter. I premiumsegmentet finner vi egentlig bare X1 fra før i denne klassen, men det vil antagelig også bli noe kannibalisering internt fra både Q5 og A4. I tillegg vil Q3 utvilsomt hente en del nye kunder til merket. Da storebror Q5 kom på markedet ble den en stor suksess. Audi vil antagelig ha vel så stor suksess med Q3 fordi den treffer et nivå for lommeboka som passer et langt større publikum. Om vi trekker inn biler som ikke er blant premiummerkene, så er det et stort antall biler der ute som kan ses på som konkurrenter, både med tanke på størrelse og pris.

GLK, en god bil og sterk utfordrer

Gener fra Q5

Designen har du sett før. Eksteriøret er ganske så likt storebror Q5, bare skalert ned. Hos Audi forteller de at dette er bevisst, men at det er en lang rekke detaljer som er unikt for bare Q3. Forskjellen ligger med andre ord i detaljene, som Audi selv uttrykker det. Innvendig lever Q3 et helt eget liv, foreløpig. Ingen annen bil fra Audi har det samme interiøret, men se ikke bort fra at den kommende A3 vil få slektskap til Q3, også når det gjelder interiøret. Med de nye tankene Audi har vist med både A7 og nye A6, så må vi innrømme at vi kanskje hadde ventet enda mer av det lille ekstra innvendig.

Vis mer


Fin ergonomi

Det er ikke vanskelig å kjenne seg igjen bak rattet. Alt er typisk Audi, og opplevd kvalitet er som alle andre biler fra den kanten. Rattet er fireveis justerbart, men vi skulle gjerne sett av det kunne trekkes en anelse mer ut i lengderetning for å få det så nære som riktig kjørestilling tilsier. Rattet er for øvrig nytt fra Audi, med fire eiker, formet som et treeikers ratt. I motsetning til i konkurrenten X1 har Audi gjort plass til to gode koppholdere. Drømmer du derimot om en Q3 med det ergonomiske hjulet i midtkonsollen for å styre MMI-systemet, så er det bare å beklage. Dette er nå flyttet opp til radioen av plassgrunner.

Mazda CX5 kaster seg inn i kampen

Se detaljer fra interiøret:


Fornuftig volum

Det er ikke lett å lage en relativt liten bil, med stort innvendig volum. Audi har klart dette med et veldig godt resultat. Bilen føles på ingen måte liten eller trang, og selv i baksetet kan det sitte voksne mennesker med normal størrelse, uten problemer. I tillegg har Q3 et bagasjerom som duger for de aller fleste. Volumet er oppgitt til 460 liter med baksetene oppreist. Legg de ned, og du har 1.365 liter til rådighet. En ulempe med Q3 er den ganske høye karmen du må løfte ting over, og i basismodellen er det også dypt ned. Dette minsker noe dersom du velger de større multimediepakkene, for da spises noe av høyden i bagasjerommet ved at gulvet blir liggende et hakk høyere, med elektronikken under. Naturlig nok går dette også utover volumet. Et viktig og smart element i Q3 er derimot at seteryggen på høyre fremstol kan legges ned, og du kan på den måten lettere frakte lengre gjenstander.

Imponerende BMW X1 er hovedutfordrer

Ingen miljøvinner

Audi snakket svært lite om miljø og CO2-utslipp på lanseringen av Q3. Det var i seg selv ganske befriende å slippe unna for en gangs skyld, men årsaken er kanskje ikke så merkelig. Versjonen med lavest utslipp er 140-hesteren i kombinasjon med fremhjulstrekk, og da blåser det ut 138 gram CO2 per kjørte kilometer. 177-hesteren med firehjulsdrift blåser ut 156 gram, for ikke å snakke om bensinversjonene, som ikke ventes å selges i noe antall her til lands. De slipper ut 174-179 g/km.

Spesifikasjoner på de forskjellige motoriseringene:


Råskinnet

Q3 er som sagt ikke blant de store SUV’ene, men du verden den kan bli blant de morsomste. For som om 211 hk ikke er nok, så kommer bilen på sikt med den samme heftige drivlinjen som vi kjenner igjen fra både Audi TT-RS, og Audi RS3. Foruten et Haldex firehjulstrekksystem, for anledningen selvfølgelig omdøpt til Quattro, så får den også den himmelsk herlige rekkefemmeren under panseret. Det betyr 2,5 liters slagvolum som det i dette tilfellet er hentet 300 hk ut av. På denne må du nok regne med et stivere chassisoppsett, og litt mindre egenskaper for å kjøre utenfor veien. Denne er ikke ventet på markedet før langt ut i 2013.

Er du ute etter en SUV av dagens mindre utgaver, så kommer du i fremtiden ikke utenom Audi Q3 i den første utvalgsfasen. Det er prisen som kommer til å avgjøre om du taster kode og klar for en Q3 eller ikke, for på alle andre felt er Q3 høyt oppe på nivålisten. I oktober får du anledning til å prøvekjøre den. God prøvetur.

Vis mer



Spesifikasjoner rimeligste modell:

Vis mer