Prøvekjørt: Alfa Romeo 159 Sportwagon

Etter vår mening er Alfa Romeo 159 den mest vellykkede Alfa i moderne tid. Den er egnet til å tenne gnisten hos de tradisjonelle entusiastene og også å omvende en god del av tvilerne. Nå kombineres nemlig nydelig design med fortsatt kompetente drivlinjer, kjøreegenskaper og premiumfølelse på Alfas premisser - med kvalitetsopplevelse. Vi har prøvekjørt stasjonsvognutgaven - Sportwagon.

Vis mer

Prøvekjørt: Alfa Romeo 159 Sportwagon

  1. Store bilder!
Vis mer


GENOVA (DinSide Motor): Alfa Romeo som merke ble langt på vei reddet da 156 dukket opp med en design som igjen erobret hjerter slik Alfa kunne det "i gamle dager". Etterhvert dukket en stasjonsvognutgave - kalt Sportwagon - opp. Den beviste at Alfa igjen for alvor var å regne med: Designsuksessen gjorde at merket igjen hadde et fundament å bygge videre på. Dette er nå i ferd med å skje til fulle: Etter den vellykkede 159 er allerede også dens Sportwagon-variant på plass.

Elegant

Når det gjelder Alfa 159 har kollega Jogrim Aabakken allerede gjort et meget grundig detaljarbeide (Se lenke til test nederst) og vi begrenser oss derfor her til å omtale det som utgjør Sportwagons spesifisitet. For det første er svært mange enige med oss i at dette er den lekreste stasjonsvognen på markedet. Så og si fra alle vinkler fremstår den som elegant og dynamisk og sett tre kvart forfra forsynt med en tilbakeholdt og karismatisk potensiell agressivitet som den avslepne stasjonsvognfasongen gir mer tyngde. Man er kanskje blitt blasert etter årevis med studie av bil og tusenvis av designopplevelser, men denne designen inngir kort og godt respekt. Det er bare sett fra siden at bilen virkelig fremstår som en stasjonsvogn, men da også en utrolig elegant en. Med takrelinger (ekstrautstyr) blir bilen mer praktisk og får et litt røffere utseende som etter vår mening passer linjeføringen ørlite grann dårligere.

Vis mer


Forlenget kupé

Skrått forfra får man inntrykk av en forlenget kupé, og intet overdimensjonert lastedyr. Harmonien i designen gjør at Sportwagon forekommer oss minst like velproporsjonert som sedanversjonen av 159. Designen er ved Giugiaro og stasjonsvognen har akkurat samme lengde som sedanen: 466 centimeter. Når det gjelder innvendige dimensjoner er det to forskjeller å spore i forhold til firedørers 159: En noe bedre takhøyde i baksetet og, selvfølgelig, et større bagasjerom. Sistnevnte er ikke imponerende stort hvis man sammenligner med de bestselgende mellomklassestasjonsvogner på markedet, men betydelig større enn fogjengerens. Alfa oppgir volumet til 445 liter - under bagasjeskjuleren. Naturligvis kan baksetene foldes ned, separat i forholdet 40/60.

Vis mer


Bredt utvalg

Når det gjelder motorer kommer 159 Sportwagon i fire bensindrevne varianter (1,8 - 140 hk, 1,9 JTS - 160 hk, 2,2 JTS - 185 hk og 3,2 V6 Q4 - 260 hk), og i tre versjoner med dieselmotor (1,9 JTDM - 120 hk, 1,9 JTDM - 150 hk og 2,4 JTDM - 200 hk). Alt man kan forvente av utstyr er tilgjengelig i større eller mindre grad avhengig av valgt utstyrsnivå. Disse går under navnene Progression, Distinctive og Exclusive. Uansett er syv kollisjonsputer standard, det samme er program for stabilitetskontroll. Alfa kan forøvrig skilte med fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

Morsom å kjøre

Vis mer

Det ble et relativt begrenset antall kilometer vi fikk anledning til å ratte nykommeren, og da utelukkende i toppversjonene: Dieselvarianten 2,4 JTDM med 200 hester og 440 newtonmeter og V6-bensinversjonen Q4 3,2 som yter 260 spenstige hestekrefter. Vi opplevde begge bilene som spreke - på hver sin måte - men 159 Sportwagon trenger utvilsomt en god del krefter.

Den er nemlig svært tung - rundt 1,7 tonn i de variantene vi prøvekjørte. Dieselversjonen leverer kraftig drag i mellomregisteret mens V6en drar jevnt og sterkt med underholdende turtallsvillighet. Vi opplevde under den relativt korte kjøreturen kjøreegenskapene som underholdende og betryggende selv om vi mente å kjenne tyngden av motorene over forstillingen. Imidlertid håndterer denne vekten og kreftene uten problemer. Alfa hevder at de har benyttet seg av ekspertise fra både Maserati og Ferrari når det gjelder oppsett av understellet, og det har vi ingen grunn til å forsøke å tilbakevise. Fin og stabil i høy fart på motorveien og kjapp, presis og morsom å kjøre - slik opplevde vi 159 Sportwagon på veiene langs den italienske rivieraen.

Alfa Romeo 159 Sportwagon kommer i salg i Italia i mars og vi kan vente den ved våre breddegrader oppunder sommerferien en gang. Vi vil komme tilbake med priser og spesifikasjoner - motorer og utstyrsnivåer - når disse blir tilgjengelige.

  • Store bilder finner du her.
  • Vår grundige test av nye Alfa 159 finner du her.
  • Her finner du mer Alfa Romeo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder