PRØVEKJØRT: 3-serie stasjonsvogn

Den nye 3-serie sedan sto for en mer konservativ designendring enn hva vi har sett fra BMW den siste tiden. Dette følges nå opp av stasjonsvognen.

PRØVEKJØRT: 3-serie stasjonsvogn

  1. Store bilder!
  2. Motoralternativer


MÜNCHEN (DinSide Motor): Det er tydelig at BMW ikke ønsker å skremme noen med sin viktigste volum-modell. Likevel er nye 3-serie stasjonsvogn sprek og frekk nok til å friste utover de pengesterke middelaldrende. I tillegg frir den hemningsløst til kjøregleden, og er klassens kanskje beste kompromiss mellom plassbehov og kjøreegenskaper.

Noen timer i Bayern

Vi har ikke testet 3-serie stasjonsvogn skikkelig, men en dag på bayerske veier mer enn antyder at denne nye bilen har like morsomme kjøreegenskaper som sin sedanbror. Balansen er god, forhjulene vil svinge og bakhjulene vil hjelpe til. I tillegg gjør den konservative bakhjulsdriften sitt til at det er enda morsommere bak rattet. Stasjonsvognen skal i følge BMW ikke ha noen problemer med å følge sedanen rundt Nürburgring.

Vi kjørte den nye stasjonsvognen i to motorversjoner, den turtallsavhengige 325i med 218 hestekrefter og varianten 320d med 163 dieselhester. Begge tilbyr kjøreglede utover det vanlige, og særlig positivt for norske forhold er det at den moderat voluminøse dieselmotoren er såpass sportslig; det er sannsynligvis den motoren de fleste vil velge når 3-serie Touring dukker opp i norske butikker om et par måneder.

Bedre plass

Bakseteplassen er økt fra forgjengeren, men den er ikke bedre enn i sedanen. Det betyr at lange personer fortsatt vil slite med å finne seg til rette, og at bakovervendte barneseter er vanskelige å få på plass. Bagasjerommet har fått økt volum - nå er oppgitt lastevolum 460 liter. Og siden BMW har valgt å droppe reservehjul i 3-serie er det plass til enda mer under bagasjeromgulvet.


Gulvet i lasterommet kan vendes slik at det teppebelagte gulvet erstattes av ett gulv med plasttrekk som tåler mer. Dette plasttrekket har en ekstra flapp som kan brettes over støtfangeren for å unngå riper eller tilsmussing ved lasting og lossing.

Enkel posehåndtering

Alle 3-serie Touring dukker opp med bakvindu som kan åpnes separat. Det er det flere og flere stasjonsvogner som gjør, men BMW har funnet en god løsning for bagasjeromsskjuleren som ofte er til hinder for å få handleposene plassert på enklest mulig måte. Denne går nemlig i bakkant på to skinner som følger innsiden av vindusstolpen, og når du lukker opp bakvinduet følger trekket automatisk med opp. Du må riktignok huske å trekke det ned igjen manuelt, men da har du jo heller ikke armene fulle av varer.

Estetisk krok

Som vanlig når det gjelder BMW er det mulig å fråtse i ekstrautstyr; en bil til 400.000 kroner i utgangspunktet koster lett 500.000 kroner etter første gjennomgang av ekstrautstyrslisten. Det er positivt med valgmuligheter, og spesielt på en bil der nivået på standardutstyr er greit.

En av de litt mer spesielle ting på ekstrautstyrslisten er et tilhengerfeste som ved hjelp av elektromotorer heves og senkes. To ting er estetisk fordelaktige med den løsningen: For det første skjemmes ikke designen av en stygg tilhengerkrok, og for det andre slipper du å bli møkkete på hendene når kroken skal på plass.

Videre skal vi se litt nærmere på motoralternativer og prisleie.