Prodrive-trim til Forester og Impreza

Engelske Prodrive sørger for WRC-bilene til Subaru, og er også leverandør av trimsett for ettermarkedet.

Vanlig Impreza WRX STI. Vis mer

Prodrive-trim til Forester og Impreza

  1. Store bilder!
Vis mer


De har levert egne versjoner av Impreza tidligere, og er nå ute med trimsett til den nye 2,5-liters turbomotoren som sitter i årets Impreza WRX, Impreza WRX STI og Forester 2.5 XT.

Prodrives medisin er omprogrammering av motorstyringen og fjerning av den bakre katalysatoren som erstattes med ett nytt anlegg. Likevel skal bilen klare utslippskravene, i alle fall i England.

320 hestekrefter

Det er naturlig nok WRX STI som ender opp som den heftigste bilen etter Prodrive-behandlingen, og opp 40 hestekrefter til totalt 320 hestekrefter vil gi en enda råere kjøreopplevelse. 450 Nm vil også kjennes, og maksimalt dreiemoment dukker opp tidligere i Prodrive-versjonen. Allerede ved 3.700 o/min er fullt dreiemoment på plass, i standardversjonen er det 392 Nm ved 4.000 som gjelder.

Den vanlige WRX-utgaven som til vanlig stiller med 230 hestekrefter får et løft til 270 hestekrefter, og også den bikker over 400 Nm i dreiemoment. Etter trimmingen vil WRX-utgaven få ytelser som standardutgaven av WRX STI.

Også Forester

Foreløpig er ikke settet for den automatgirede Foresteren klart, men har du en med manuell girkasse kan den nå få en vitamininnsprøyning som gir den halvsekundet bedre tider på 0-100 km/t-øvelsen. 260 hestekrefter og rundt 400 Nm sørger for det, og en ytterligere fordel er at kreftene er tilgjengelig over et større register, med dreiemomenttoppen på lave 3.000 o/min.

Vanlig Forester 2.5 XT Vis mer


Settene fra Prodrive monteres av Subaru-forhandlere i England for rundt 20.000 kroner og påvirker ikke fabrikkgarantien på de engelske bilene.

Store bilder av vanlig 2006 Subaru WRX STI.

  • Test av Subaru Impreza WRX STI.
  • Her finner du mer Subaru-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer