PASS PÅ: Dieselbiler krever litt mer oppmerksomhet i de verste kuldeperiodene. Men ikke "lek Petter Smart"; parafin i dieselen er ikke bare forbudt, men skadelig. Foto: Knut  Moberg
PASS PÅ: Dieselbiler krever litt mer oppmerksomhet i de verste kuldeperiodene. Men ikke "lek Petter Smart"; parafin i dieselen er ikke bare forbudt, men skadelig. Foto: Knut MobergVis mer

Problemer med diesel i kulda?

Det er ingen god grunn i 2016 til at du skal ha mer vinterproblemer med dieselbil enn med bensinbil. Men styr unna tabbene.

Det finnes fortsatt de som tror at man ved å blande parafin i dieselen unngår problemene dieselbiler har rykte på seg for å være belemret med ved streng kulde. Men ikke bare er det forbudt og skadelig, det er også unyttig.

Dieselbiler har for det meste ingen spesielle vanskeligheter i vintersesongen, selv her i landet.

Men som for det meste annet innen bilhold gjelder det å være litt ekstra forberedt nå om vinteren. Med noen enkle huskeregler, riktig diesel på tanken, oppladet batteri og full tank er du godt rustet for vinteren.

Gode biltips for vintersesongen

–Ikke bruk parafin

Tidligere har Knut Skårdalsmo, som den gang var senior produktspesialist i Statoil Fuel & Retail, advart dieselbileiere mot å benytte "lure" løsninger og gamle gubberåd hjemme i garasjen.

– I beste fall gjør du ikke noe galt, men potensialet for en stor ekstraregning er alltid til stede. I gamle dager pleide oljebransjen og entreprenører å blande inn parafin i dieselen for å få bedre kuldeegenskaper. Dette er ikke lenger lovlig på grunn av parafinens høye svovelinnhold. Dessuten vil svovelen ødelegge katalysatoren på nye dieselbiler. Parafin har i tillegg altfor dårlige smøreegenskaper, så du kan også risikere å ta livet av dyre komponenter i innsprøytningssystemet.

Friskt batteri og riktig diesel

EGENTLIG OPPLAGT:Vinter og kulde krever litt mer av oss som bilister, enten vi kjører bensin eller diesel... Foto: COLOURBOX Vis mer

Parafineksperimenter er nok likevel ikke den vanligste årsaken til problemer i kulden.

– Manglende batterikapasitet er den vanligste årsaken til at du ikke får start på dieselbilen om vinteren. Når temperaturen går ned, synker batterikapasiteten dramatisk. Derfor er det viktig å lade batteriet jevnlig, sa Skårdalsmo da vi intervjuet ham ved en tidligere anledning.

Bileiere må også passe på at de har riktig diesel på bilen i vinterhalvåret. Det er store forskjeller i kuldeegenskapene på sommerdiesel og vinterdiesel.

Les også: Forskjell på sommer- og vinterdrivstoff

Ifølge Møller Bil kan vanlig norsk vinterdiesel begynne å felle ut vokskrystaller og bli uklar fra minus 22 grader. Dersom temperaturen i dieselen faller til under 30 minusgrader øker risikoene for tett dieselfilter. Vokskrystallene vil til slutt bli så store og så mange at de tetter dieselfilteret. Denne temperaturen kalles blokkeringspunktet på fagspråket. Blokkeringspunktet for vinterdiesel er minus 32 og for sommerdiesel er den minus 12 grader.

– Dersom du har satt fra deg bilen på Gardermoen med sommerdiesel og kommer tilbake til 10 – 15 kuldegrader eller lavere, er det godt mulig du må ta taxi hjem. Og dersom du bruker redskap sporadisk, for eksempel en traktor, er det viktig å skifte til vinterdiesel før du tar den i bruk igjen, understreker Skårdalsmo.

Disse batteriene tåler ikke kulda

Feil ....sted?

Men det er ikke bare årstidene som utgjør temperaturforskjeller i Norge, som Skårdalsmo tidligere har forklart til DinSide. Vinterdiesel selges i utgangspunktet med samme kuldeegenskaper over hele landet. Skårdalsmo forteller likevel at oljeselskapene i visse tilfeller gjør tilpasninger lokalt. Landet vårt har enkelte «kuldehull», som for eksempel Tynset eller Røros. Derfor må drivstoffet der dampe ved lavere temperaturer enn i for eksempel Kristiansand.

ADVARER: Produktspesialist og sivilingeniør Knut Skårdalsmo advarer mot å bruke feil drivstoff til feil tid. Foto: STATOIL Vis mer

– Om man skal kjøre fra Oslo til Røros, er det et godt tips å fylle opp tanken på Røros før du lar bilen stå der over natten. Dieselen der vil ha bedre vinteregenskaper enn dieselen fra Oslo, forteller drivstoffeksperten.

– Skal du til et sted der det er fryktelig kaldt, anbefaler vi at du fyller opp tanken når du kommer fram, før du setter fra deg bilen for natten. Det kan også lønne seg å ha så godt som full tank på bilen gjennom vinterhalvåret for å unngå kondens, råder Skårdalsmo.

Mer spennende med diesel: Pass opp for dieseldyrene

Tynnere motorolje

Har du en eldre bil er det dessuten lurt å bytte dieselfilter før vinteren, dersom det er lenge siden du gjorde det sist. Med tynn og lettflytende motorolje starter bilen lettere i kulden og sørger dessuten for at batterikapasiteten ikke tappes unødvendig.

– Dersom du skal ut og kjøre dieselbil i ekstremkulde som 40 minusgrader er diesel i utgangpunktet lite egnet, men er bilen i jevnlig bruk går det faktisk bra, sier Skårdalsmo.

Redd for å fryse inne? Slik vasker du bilen i kulda

Gode råd for dieselbiler i kulden

Følger du grunnreglene, er sjansen liten for at du opplever dette. Foto: Karoline Brubæk Vis mer

Er du av de som følger med, har du sikkert hørt alt eller mye av dette før. Men det er ikke så dumt å gå gjennom disse sjekkpunktene av og til:

  • Pass på at batteriet er ladet. Manglende batterikapasitet er den vanligste årsaken til at du ikke får start på dieselbilen om vinteren.
  • Sjekk at batteripolene er rene. Irrbelegg på batteripolene kan hindre ladingen og at maksimal strømstyrke ikke kan gå til startmotoren under start.
  • Bruk vinterdiesel i vinterhalvåret. Vinterdieselen tåler 32 minusgrader.
  • Ikke lek Petter Smart hjemme i garasjen: Parafin ødelegger bilen.
  • Tynn og lettflytende motorolje sparer motoren og batterikapasiteten.
  • Bytt dieselfilter før vinteren på eldre biler.
  • Jevnlig bruk av bilen gir færre startproblemer i kulda. Ta en kjøretur for å lade batteriet nå og da.
  • Full tank hindrer at det oppstår kondens.

Artikkelen har vært publisert på Dinside også tidligere.